تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۵۳۴۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس تغذیه:
روغن‌مایع تولیدداخل از کیفیت‌بهتری‌برخورداراست
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت:روغن مایع تولید داخل کشور از کیفیت بهتری نسبت به مشابه خارجی آن برخوردار است.

میترا جودکیان روز شنبه با موضوع تغذیه و روغن های خوراکی در سبد غذایی خانوار افزود:به دلیل اینکه روغن های مایع تولید داخل تازه تر هستند و سریعتر به دست مصرف کننده می رسند دارای کیفیت مطلوبتری نسبت به نوع خارجی آن می باشند.

وی گفت:برای پخت و پز کردن غذاها به ترتیب روغن زیتون،روغن کنجد،روغن کانولا ،روغن ذرت ،روغن آفتابگردان و روغن سویا توصیه می شود.

جودکیان بهترین روغن برای سرخ کردن را روغن هایی دانست که روی آنها برچسب سرخ کردنی نوشته شده است ولی روغن هسته انگور به دلیل مقاومت پایین در برابر اکسیداسیون و دارا بودن نقطه دود پایین برای سرخ کردن مناسب نیست.

این کارشناس تغذیه افزود:روغن زیتون تصفیه شده و بدون بو نیز به دلیل داشتن اسید چرب اولئیک بالا نسبت به سایر انواع روغن های زیتون به شرطی که روی حرارت کم اجاق گاز باشد و زمان سرخ کردن آن بسیار کوتاه باشد برای سرخ کردن مناسب است.

وی در خصوص تفاوت بین روغن حیوانی سنتی و صنعتی نیز گفت:این دو هیچ فرق ماهیتی با یکدیگر ندارند و هر دوباعث افزایش کلسترول خون می شوند ولی باید توجه کرد روغنی که با روش صنعتی تولید می شود به دلیل کنترل در حین تولید و پس از تولید دارای کیفیت بالاتر و از نظر بهداشتی مطلوبتر است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مزایای روغن مایع گفت:تفاوتی در نحوه درست کردن غذا با روغن جامد یا روغن مایع وجود ندارد ولی در مرحله پس از آماده کردن غذا روغن مایع همچنان مایع باقی می ماند وامکان خروج ان از بافت غذا وجود دارد و به طبع احتمال جذب در روغن مایع کمتر است ولی روغن جامد در بافت غذا باقی می ماند و جذب بدن می شود.

جودکیان در خصوص روغن هایی که در قنادی ها استفاده می شود نیز اظهار د اشت:در قنادی ها از ترکیب انواع روغن های خوراکی مجاز هیدروژنه استفاده می شود که به دلیل کاربری خاصی که دارند دارای نقطه ذوب بالایی و مقدار زیادی اسید چرب ترانس می باشند که می توانند زمینه ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی را فراهم کنند.

این کارشناس تغذیه غذاهای درست شده با روغن حیوانی گوسفندی را خوش طعم و با مقاومت بالا در برابر فساد عنوان کرد وگفت:استفاده از این روغن ها به دلیل دارا بودن کلسترول بالا و اسید های چرب اشباع و مقداری اسید چرب ترانس طبیعی مضر هستند.

جودکیان گفت:استفاده از کره بر روی برنج موجب خوش طعمی غذا می شود و استفاده کم آن برای افراد سالم اشکالی ندارد ولی افراد سالمند و سایر افرادی که کلسترول خون بالایی دارند باید با احتیاط کره مصرف کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار