تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۳۴۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش100درصدی‌مرگ‌براثرگازگرفتگي‌درخوزستان
مديركل پزشكي قانوني خوزستان گفت: در پاییز سال جاري مرگ بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن در استان خوزستان کاهش 100 درصدی داشته است.

دكتر سيدفرزاد حسيني اظهار كرد: در سه ماهه سوم سال جاري مرگ بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن در استان خوزستان رخ نداده است، اين درحالي است كه بر اثر مسوميت با گاز در مدت مشابه سال گذشته 2 نفر فوت شده‌اند.

وي با تاکید مجدد بر لزوم رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز، یادآور شد: با افزایش سرمای  هوا،  شهروندان به نصب وسایل گرم‌کننده اقدام می‌کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است ; رعایت نکردن اصول ایمنی موجب مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌شود، بنابراين در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.

حسيني گفت: شهروندان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

وي توضيح داد: گاز مونوکسید کربن، گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ويژه در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

مديركل پزشكي قانوني خوزستان ادامه داد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وي افزود: از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراين با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت موجب ایجاد مسمومیت می‌شود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

حسيني گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

مديركل پزشكي قانوني خوزستان ادامه داد: از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

وي عنوان كرد: باید توجه داشت که اگر فردی بر اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ‌شود و در نهايت، مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار