تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۳۷۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عزاداری پر شور مواکب در خرمشهر برگزار شد
بنا به سنت هر ساله، هیئت ها و حسینیه های خرمشهری با تشکیل مواکب یا همان دسته های عزاداری از حسینیه سید علی عدنانی (ره) تا میدان شهر را عزاداری کردند.

پیشینه این مراسم به سالها قبل برمی گردد و به دستور آیت الله سید علی عدنانی (ره) از علمای قدیمی خرمشهر در این شهر پایه گذاری شد.

این مواکب که با نظم خاصی مدیریت می شوند و همگی از ساعاتی قبل از شروع مراسم شعارهای مربوط به موکب خود را تحویل گرفته و در مسیری که در حال عزاداری هستند آن را تکرار می کنند.

شروع این مراسم در ساعت 16 بعدازظهر با سخنرانی و مداحی از ابتدای خیابان فردوسی جنب حسینیه عدنانی شروع شد. در این مراسم مسئولان خرمشهری ، نمایندگان شورای شهر و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی  شرکت داشتند.

در ادامه با شعار «لبیک یا حسین» این دسته ها و مواکب به حرکت در آمدند،. در این مسیر هر موکب یک سر دسته دارد که شعار مربوط به آن را در ابتدای هر دسته برافراشته است و با نظم بسیار خاصی نوبت به نوبت هر موکب شعار مربوط به خود که همان اشعار کوتاه مداحی هستند تکرار کرده و به سینه زدن مشغول می شوند.

مراسم زیبای مواکب حسینی در خرمشهر هر سال دو بار تکرار می شود یک بار در روز دهم عاشورا و بار دوم نیز در روز وفات پیامبر اکرم (ص). خرمشهر از دیرباز یکی از شهرهای بزرگ برای احیای مراسم حسینی و مذهبی معروف بوده تا جایی که از گذشته ها نام «نجف ثانی» را به آن داده بودند.

 این نظم خاص و زیبای حرکت مواکب مردم خرمشهر در کربلا نیز تکرار می شود و مردم خرمشهر با تجمع هر سال در روز اربعین حسینی در کربلا با تشکیل موکب بزرگ شروع به عزاداری در کنار بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) می کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار