تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۵۳۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول خانواده ها را به رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز در فصل سرما برای جلوگیری از بروز حوادث توصیه کرد.

در این اطلاعیه توصیه شده وسایل گازسوز در مسیر کوران هوا و جریان باد قرار نگیرد و از قرار دادن البسه و اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری وسایر وسایل گازسوز امتناع شود.

برای آزمایش نشت گاز هرگز از کبریت استفاده نشود و در صورت استشمام بوی گاز فورا شیر گاز را بسته و دقت شود بخاری گازی همیشه با شعله آبی بسوزد.

در صورت استشمام بوی گاز از روشن کردن لامپ،کبریت و یا فندک جدا خودداری شود و فیوز اصلی برق قطع شود.

شهروندان حتما یک کپسول آتش نشانی در منزل داشته باشند و برای آزمایش وبازرسی اتصالات وسایل گازسوز از کف صابون استفاده کنند.

مهمترین نکته ایمنی در مورد بخاری و آبگرمکن گازی نصب دودکش و حصول اطمینان از خروج گازهای سمی ناشی از سوختن گاز به فضای خارج از ساختمان می باشد.

برخی تصور می کنند استفاده از بخاری یا آبگرمکن گازی بدون نصب دودکش وکلاهک به دلیل عدم رویت دوده و تمیز بودن ظاهری سوخت گاز خطری ندارد این درحالی است که بر اساس آمارهای موجود بیشترین تلفات جانی در بخش حوادث وسایل گازسوز مربوط به عدم نصب هواکش ودودکش و بسته بودن در وپنجره های ساختمان بوده است که وقایع تلخی به دنبال داشته است.

نصب دودکش وهواکش بخاری وآبگرمکن اعم از نفتی و گازی همراه با کلاهک الزامی است و بخاری بدون کلاهک می تواند با پس زدن دود به مکان مورد استفاده عاملی برای مسمومیت شدید و در نتیجه مرگ شود.

در حوادث آتش سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز ابتدا به عللی گاز نشت نموده و فضای آشپزخانه یا تمام منزل را فرا می گیرد و سپس عاملی مانند جرقه و یا شعله بسیار کوچک نیز کافی است تا گاز را مشتعل سازد و سبب انفجار و آتش سوزی شود.

مهار نکردن شیلنگ وسایل گازسوز به وسیله بست فلزی،استفاده از شیلنگ های با طول بیش از یک ونیم متر و لوله مسی بیش از پنج متر و در معرض حرارت و صدمات فیزیکی قرار گرفتن آنها از علل بروز آتش سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز می باشد.

فرسوده و غیر استاندارد بودن شیلنگ ها،درپوش نداشتن شیرهای گاز مصرفی که از آنها استفاده نمی شود ،دخالت افراد بی اطلاع در تعمیر و دستکاری وسایل گازسوز ،استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد و غیر مجاز و نداشتن پیلوت و ترموکوپل از دیگر عوامل بروز آتش سوزی وانفجار ناشی از نشت گاز می باشد.

حوادثی چون گاززدگی یا گازگرفتگی نیز معمولا در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به ویژه وسایلی مانند بخاری یا آبگرمکن و یا فقدان تهویه کافی در اتاقی که دستگاه گازسوز در آن قرار دارد اتفاق می افتد.

سوختن ناقص گاز،تجمع گازهای مسموم کننده ویا کمبود اکسیژن موجب می شود افرادی که در چنین فضاهایی تنفس می کنند دچار مسمومیت ،گاززدگی ویا گازگرفتکی شوند.

با کاهش دما و آغاز فصل زمستان استفاده از وسایل گرمایشی در کشور از جمله منطقه شمال استان خوزستان افزایش یافته است.

از ابتدای فصل سرما تاکنون دو مورد گازگرفتگی و مسمومیت ناشی از استفاده نادرست از وسایل گاز سوز به سازمان آتش نشانی و خدمت ایمنی و اورژانس دزفول گزارش شده که با اقدام به موقع از بروز حوادث جانی برای شانزده نفر جلوگیری شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار