تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۵۵۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون:
دغدغه شرکت نفت و گاز مارون محیط زیست پیرامونی تاسیسات است
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، محیط زیست پیرامونی تاسیسات این شرکت را از مهمترین دغدغه‌ها خواند.

سیدعبدالله موسوی در حاشیه برگزاری همایش هوای پاک و محیط زیست در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون اظهار کرد: محیط زیست پیرامونی تاسیسات این شرکت از مهمترین دغدغه‌ها ما است.

وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد شرکت در انجام اقدامات زیست محیطی ضروری به فضای سبز، درختکاری، مالچ‌پاشی انجام شده در شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در برنامه توسعه فضای سبز و تثبیت شن‌های روان خود اقدام به کشت، نگهداری و آبیاری 70 هزار درخت در اطراف تأسیسات، مالچ پاشی و تثبیت شن‌های روان و کاشت نهال به مساحت 3 هزار و 600 هکتار و کشت 900 هزار نهال بر روی سطح مالچ پاشی شده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون تصریح کرد: همچنین کشت 100 هزار نهال بر خط رطوبتی به‌منظور تثبیت شن‌های روان به مساحت 500 هکتار و نگهداری و آبیاری 40 هزار متر مربع فضای سبز ستاد با هزینه‌ای بالغ بر 38 میلیارد ریل توسط این شرکت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما با استفاده از دستگاه فرآورش سیار نفت(MOT) با هزینه‌ای 23 میلیارد ریالی از سوختن بیش از 87 هزار بشکه نفت از مهر ماه سال 90 تاکنون جلوگیری کرده و با استفاده از دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) با هزینه‌ای معادل 880 میلیون ریال، که توسط کارشناسان خود شرکت طراحی و ساخته شده است، از سال 83 تاکنون مانع از سوختن بیش از 204 هزار بشکه نفت از چاه‌هایی شدیم که دچار افت فشار شده‌اند.

موسوی بیان کرد: این اقدام در کنار اقداماتی از قبیل پایش و مانیتورینگ مشعل‌ها با شیوه جدید، پالایش آلاینده‌ها در دو حوزه گازهای محیطی و آلاینده‌های دودکش‌ها بر اساس استانداردهای هوای پاک یا Ambient Air، خاموش کردن دائمی مشعل‌های دو واحد بهره برداری شماره 1 و 6 مارون که منتج به عدم سوزانده شدن روزانه 35 میلیون فوت مکعب گاز شد، تعویض خطوط لوله انتقال پساب با لوله‌های غیر فلزی با هزینه‌ای حدود 54 میلیارد ریال و تعمیر مشعل‌های ارتفاع بالا 75 متری تاثیر به‌سزایی در کاهش آلایش هوای منطقه داشته است.

وی به طرح بزرگ آماک یا جمع آوری گازهای بنگستانی اشاره کرد و گفت: این طرح با ظرفیت اسمی 66 میلیون فوت مکعب در روز در جهت حفاظت از محیط زیست و پاک نگه داشتن هوا در میدان‌های مارون و کوپال انجام شد که در آن گازهای ترش همراه نفتی که قبلا سوزانده می‌شد، جمع آوری شده و پس از فشارافزایی به واحد شیرین سازی ارسال می‌شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 93 درصد از گازهای استحصالی جمع‌آوری و فرآورش می‌شود و در چشم‌انداز توسعه و بهینه‌سازی سیستم‌های ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تا سال 1394 تمام گازها جمع‌آوری خواهند شد.

وی در تشریح اقدامات پیش‌بینی شده به‌منظور توسعه و بهینه سازی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز عنوان کرد: پروژه‌های بهینه‌سازی سیستم‌های کنترل ایستگاه‌ها و کمپرسورها و توربین‌ها، رفع نواقص مهندسی و عملیاتی ایستگاه‌های بنگستان مارون و کوپال، تعویض کمپرسورهای فرسوده مرحله چهارم ایستگاه‌های تقویت فشار، مطالعه بهینه‌سازی کمپرسورهای موجود ایستگاه‌های تقویت فشار، بهینه‌سازی سیستم‌های کنترل مشعل‌های واحدهای عملیاتی و هدایت بخارات مخزن روغن توربین‌های ایستگاه‌های تقویت فشار برای جمع‌آوری کامل گازهای ترش و شیرین برنامه‌ریزی شده‌اند.

موسوی، موضوع مهم پساب‌های نمک زدایی را از موضوعات مهم شرکت دانست و گفت: با حفر10 چاه جاذب عمیق (دفعی) با هزینه‌ای بیش از 550 میلیارد ریال، بیش از 96 درصد پساب‌های حاصل از فرآیند نمکزدایی به این چاه‌های تزریق و حدود 4 درصد باقیمانده به حوضچه‌های ویژه تبخیر ارسال می‌شود.

وی اقداماتی در مورد حوضچه‌های ویژه تبخیر را یادآور شد و افزود: در گذشته این حوضچه‌ها ایزوله نبوده‌اند و ایزوله‌سازی آنها با هزینه‌ای بیش از 5 میلیارد ریال با سنگفرش کردن کف و دیواره‌ها با هدف جلوگیری از نفوذ پساب به درون خاک و آب‌های زیرزمینی انجام و علاوه براین، با ایجاد فنس در اطراف حوضچه ها از حوادثی مثل پرت شدن افراد یا دام به درون آنها جلوگیری شد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون یک شرکت بهره‌بردار با تولید روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت است که  با وسعتی بالغ بر یک‌هزار و 400 کیلومتر مربع، تولید نفت و گاز را از سه میدان عظیم مارون، کوپال و شادگان بر عهده دارد.

این شرکت در سال 83 ابتدا برای بخشی از تاسیسات خود و در سال 85 برای کل شرکت موفق به دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون موفق به دریافت لوح صنعت برگزیده سبز به‌خاطر انجام فعالیت‌های زیست محیطی شده و در سال 92 لوح‌های حامیان زمین و محیط یاران را دریافت کرده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار