تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۶۷۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در ادامه بررسی لایحه بودجه تصویب شد
اختصاص ۲درصد از ۸۵درصد ارزش نفت تولیدی به توسعه مناطق نفت‌خیز و گاز‌خیز
نمایندگان مجلس تصویب کردند، دو درصد از ۸۵.۵ درصد ارزش نفت تولیدی واریزی به خزانه‌داری کل کشور به منظور توسعه مناطق نفت‌خیز و گاز‌خیز و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 93 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، بند الف تبصره 2 تصویب شد.

بر این اساس در راستای اعمال حق مالکیت و حاکمیت بر منابع نفت و گاز کشور و به منظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه‌داری کل کشور) و وزارت نفت معادل 14.5 درصد از ارزش نفت خام و میعانات گازی بابت کلیه مصارف سرمایه‌ای و هزینه‌ای شرکت یاد شده از جمله بازپرداخت بدهی و تعهدات شامل تعهدات سرمایه‌ای و بیع متقابل و جبران خسارت زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی و هزینه‌های صادرات با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (cif) تعیین می‌شود.

همچنین دو درصد از 85.5 درصد از بقیه ارزش مواد مذکور به منظور توسعه مناطق نفت‌خیز و گاز‌خیز و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط می‌تواند از محل سهم خود قراردادهای لازم را با شرکت‌های عملیاتی تولید نفت و گاز بر اساس قیمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملیاتی منعقد کند.

جزء یک بند الف تبصره 2 نیز تصویب شد. بر این اساس مفاد این تبصره جایگزین تبصره 38 دائمی لایحه قانونی بودجه سال 1358 کل کشور مصوب 1358 شورای انقلاب اسلامی می‌شود.

در ادامه بررسی‌ها بند ب تبصره 2 نیز به تصویب رسید، بنابراین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط را به حساب‌های آن شرکت مورد تائید خزانه‌داری کل کشور در داخل و مورد تائید آن بانک در خارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران و سازندگان و عرضه‌کنندگان این مواد و تجهیزات مربوط به طرف قرارداد و هزینه‌های جاری ارزی شرکت واریز و برای قراردادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق نماید.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است 29 درصد از ارزش صادرات گاز طبیعی را پس از کسب ارزش گاز طبیعی وارداتی به صندوق توسعه ملی واریز نماید، مبلغ واریزی از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار