تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۷۵۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند:
احداث واحدهای پتروشیمی اولویت برنامه‌های اشتغال منطقه آزاد اروند است
عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند گفت: احداث واحدهای پتروشیمی و صنعتی با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در اولویت برنامه‌های اشتغال منطقه آزاد اروند است.

با سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان، بارقه‌ای از امید در دل و جان مردم شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد شد و همه خوشحال و شادمان از اینکه این مناطق منطقه آزاد اعلام شده‌اند در انتظار پیشرفت و شکوفایی بخش‌های مختلف این شهرها هستند.

در این میان عده‌ای از مسئولان مخالف و عده دیگری موافق این امر هستند و بحث و انتقادهایی در این زمینه صورت می‌گیرد.

اما منطقه آزاد که همچنان در اذهان یادآور اشتغال، شکوفایی و رونق اقتصادی و تجاری و در مجموع آبادی و توسعه است مردم را در همه سال‌های از ابتدای تاسیس تا به امروز ناامید کرده است و تنها روزنه امیدی در دولت تدبیر و امید، سوسوکنان به سوی مردم رهنمون کرده است.

امروز همه ساکنان این مناطق دلخوشند از اینکه وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر و شهروندان کاملا دگرگون شود و از محرومیت و مشکلات و معضلات به سوی عمران پیش رود. خوشحالند از اینکه قرار است این دو شهر نیز چون منطقه آزاد کیش گام‌هایی به سوی آبادانی در انتظارش بردارد و همواره در انتظار اجرایی شدن این اقدام منطقه آزاد اروند هستند.

عبدالله کعبی عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص اقدامات در دستور کار هیئت مدیره جدید این سازمان با وی به گفت وگو پرداخته ایم .

به عنوان نخستین سوال و مهمترین دغدغه مردم به ویژه جوانان این مرز و بوم، منطقه آزاد اروند در خصوص بحث اشتغال برنامه خاصی دارد؟

مهمترین بحث‌های ما در جهت ایجاد اشتغال در منطقه آزاد اروند، جذب سرمایه‌گذار در کارخانجات واحدهای صنعتی و گردشگری‌ست که خود اینها می‌تواند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر ایجاد کند.

در زمینه اشتغال، تعهد خاصی برای منطقه آزاد تعریف شده است؟

همه ما متعهدیم در قبال مردم شهرهای آبادان و خرمشهر؛ که اشتغالزایی ایجاد کنیم و تا جایی که در توان داریم کار انجام دهیم. بحث ما در زمینه جذب سرمایه‌گذار، برای ایجاد اشتغال برای مردم و به ویژه جوانان است. ایجاد پالایشگاه کوچک، واحدهای پتروشیمی، کارخانجات، ایجاد هتل و مهمانپذیر و اینگونه موارد نقش موثری در تعالی اشتغالزایی مناطق ایجاد می‌کند.

با توجه به احداث بزرگترین سازه نمایشگاهی که توسط منطقه آزاد اروند برای آبادان تعریف شده است به نظر شما توجه به برپایی نمایشگاه‌های مختلف چه میزان در تعالی بخش گردشگری و اقتصادی موثر خواهد بود؟

نمایشگاه، مقدمه و آغاز کار است برای ارتقای وضعیت گردشگری منطقه. مرکز ثقل گردشگری‌مان را جزیره مینو معرفی کرده‌ایم و در این زمینه در حال مطالعه هستیم و مشاوران تخصصی را نیز به کار گرفته‌ایم. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به ویژه از حضور کاروان‌های راهیان نور که در این منطقه تردد می‌کنند بهره ببریم و آنها را به عنوان گردشگر، جذب مناطق و بخش‌های مختلف توریستی مناطقمان کنیم. همچنین با ایجاد فضای مناسب، برنامه‌ریزی برای توسعه اروند صغیر را در دستور کار داریم و باید این زیرساخت‌ها را برای جذب گردشگران مهیا کنیم. از آذرماه تا فروردین، آبادان و خرمشهر آب و هوای بسیار خوب و سالمی دارد و باید این ظرفیت‌ها را برای گردشگران و مسافران معرفی کرد تا در جهت جذب آنها موفق شویم. یکی از بحث‌های جدی در گردشگری، معرفی جاذبه‌های توریستی است. این وظیفه سنگینی‌ست که بر عهده رسانه‌ها گذاشته شده و از آنها می‌خواهیم در خصوص آبادان و خرمشهر این مسئولیت را ایفا کنند زیرا از گردشگری نیز با تقویت زیرساخت‌ها برای جذب گردشگران، به خوبی می‌توان در زمینه ایجاد اشتغال بهره برد.

در زمینه توریسم درمانی شاهد اقداماتی خواهیم بود؟

اخیرا در زمینه توریسم درمانی با دو سرمایه گذار در تهران برای احداث بیمارستان سلامت با همه تجهیزات و امکانات نشست داشته‌ایم و قرارداد منعقد کرده‌ایم تا هم مردم منطقه و هم توریست‌ها و مسافرانی که از کشورهای دیگر به منطقه آزاد اروند ورود می‌کنند بتوانند از خدمات آن بهره ببرند. ایجاد پالایشگاه و واحدهای پتروشیمی نیز به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد. ایجاد رستوران و دیگر مراکزی برای ارتقای وضعیت منطقه و به طبع تعالی زمینه اشتغال برای جوانان است. با این سرمایه‌گذاران قرارداد بسته‌ایم تا بتوانند ایجاد اشتغال کنند و چند کار بزرگ را در شهرهای آبادان و خرمشهر به حرکت درآورند که یکی از مباحث جدی ما ایجاد اشتغال از طریق ایجاد واحدهای پتروشیمی و صنعتی ا‌ست.

به نظرتان منطقه آزاد اروند در مجموع تا چه میزان توانسته‌ است اهداف کلی این سازمان را محقق کند؟

بنا به دلایلی هنوز نتوانسته است اهدافش را محقق کند. منطقه آزاد یک منطقه آزاد نوپا ا‌ست. آبادان و خرمشهر که به دلیل دوران هشت ساله جنگ تحمیلی دچار ویرانی و خرابی‌های زیادی شده و به دلیل اینکه در دوران بازسازی به خوبی امکانات لازم برای این دو شهر فراهم نشد این مناطق تاکنون زیر بار محرومیت‌ها، قامت راست نکرده‌اند. منطقه آزاد نیز با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی قصد دارد از این طریق بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کند وارد عمل شده که مطمئنا این مهم بدون برخورداری از نقشه راه محقق نمی‌شود. امیدواریم بتوانیم این فرصت را با جذب سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها و همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای امنیت خاطر ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منطقه فراهم کنیم. علاوه بر این خواسته‌های به حق مردم را همواره تا جایی که امکان دارد تامین کنیم. یکی از بحث‌های جدی ما این است که از «دهکده‌بریم» تا انتهای پروژه «جهان‌آرا» جزو منطقه آزاد است و تاکنون به آنها خدماتی ارائه نشده بود را زیرپوشش قرار دهیم. همه تلاشمان بر این است که بتوانیم خواسته‌ها و نیازهای مردم را در منطقه تامین کنیم. البته در این زمینه جلسات متعددی نیز برگزار شده است.

چرا در منطقه آزاد کیش تا این اندازه شاهد پیشرفت و شکوفایی هستیم اما در منطقه آزاد اروند وضعیت به گونه‌ای دیگر است؟

در منطقه کیش در مجموع 8 هزار نفر ساکن هستند اما در شهرهای آبادان و خرمشهر به علاوه منطقه آزاد اروند حدود 50 هزار نفر جمعیت مستقر است و همه تلاشمان در راستای ارتقای وضعیت بخش‌های مختلف شهرهای زیرمجموعه منطقه آزاد (آبادان و خرمشهر) است به عنوان مثال تجهیز بیمارستان‌های منطقه (بیمارستان‌های طالقانی و شهیدبهشتی آبادان) را در دستور کار برای بهسازی و نوسازی داریم که این کار با کمک بهداشت و درمان محقق می‌شود؛ کمک به شهرداری‌های همجوار؛ هیئت‌های ورزشی؛ دستگاه‌هایی که به لحاظ مالی نیاز به حمایت دارند و ... در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری از پروژه‌های اجرایی کشور تنها 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته‌اند در حالیکه ما سعی کرده‌ایم پروژه‌هایی که در محدوده منطقه آزاد اروند هستند را به موقع اجرایی کنیم.

در خصوص تعامل منطقه آزاد با شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی توضیح دهید و اینکه در این زمینه تاکنون موفق بوده است؟

یکی از وظایف ما در وهله اول ارائه خدمات به شهروندانی‌ست که در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند. علاوه بر این کمک‌های دیگری نیز به شهر انجام می‌دهیم به عنوان نمونه احداث زمین‌های چمن مصنوعی که از طریق سازمان جذب اعتبار شدند، یا کمک به حمل و نقل عمومی شهرهای آبادان و خرمشهر با تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و علاوه بر این کمک‌های دیگری به شهرداری می‌کنیم. شهرداری می‌تواند با استفاده از عوارضی که از طریق پالایشگاه آبادان که در محدوده منطقه آزاد اروند است دریافت کند شهر را به خوبی اداره کند.

البته ما همچنان تلاش می‌کنیم به شهرداری کمک بیشتری کنیم و تعامل مضاعف‌تری برقرار کرده تا شهر به سوی تعالی پیش برود. وظیفه ما این نیست که به شهرداری‌ها پول تزریق کنیم و بیشتر مدنظر داریم که پروژه برای ما تعریف شود و منطقه آزاد آن را اجرایی کند. اما همچنان هرگونه کمکی که بتوانیم به شهروندان کنیم را وظیفه خود می‌دانیم.

پروژه فرهنگی خاصی برای اجرا در منطقه آزاد اروند مدنظر است؟

بله. نمایشگاه‌هایمان را فعال کرده‌ایم. همچنین سازه‌ای نزدیک فرودگاه وجود دارد که مربوط به مدیریت‌های قبلی بوده و سال‌هاست نیمه کاره رها شده است. مجموعه مدیریت جدید سازمان به این نتیجه رسیده است که این سازه را در قالب یک مجموعه فرهنگی و ورزشی به اتمام برساند. هزینه اتمام این پروژه نیز چندین میلیارد تومان است و در نظر داریم یک مجموعه بسیار خوبی برای شهروندان آبادانی و خرمشهری داشته باشیم.

در جمع‌بندی اگر مطلب ناگفته‌ای مانده است...

فقط این را بگویم که همه مجموعه متشکل از هیئت مدیره محترم و مدیرعامل، همه سعی و تلاشمان بر این است که اقداماتی را که در راستای خدمت به مردم است با نهایت همکاری و دقت انجام دهیم و بتوانیم در حد امکانات و اعتباراتمان، خدماتی را به شهروندان ارائه کنیم.

مریم خبازی

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار