تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۹۴۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از ساماندهی دستفروشان آبادانی ؛
قفل بسته دستفروشان آبادانی با کلید عمو نوروز باز شد
ساماندهی دستفروشان آبادانی در آستانه سال جدید و همزمان با ورود مهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور توسط شهرداری آبادان در حال انجام است.

هر ساله همزمان با زمزمه‌های بهاری نوروز، اقدامات مختلف از سوی دستگاه‌های اجرایی محقق و خانه تکانی‌ها در گوشه و کنار شهرها آغاز می‌شود و در این میان هر یک از ادارات بر حسب وظیفه‌ای که بر عهده‌شان نهاده شده است به ساماندهی و بهسازی مناطق مختلف اقدام می‌کنند.

شدت و ضعف اقدامات در این ایام دیده می‌شود و البته برخی ارگان‌ها با ابتکار نسبت به رفع مشکلات دیرینه‌ای که سال‌های گذشته مسافران نوروزی و شهروندان را نیز با خود درگیر کرده بود می‌پردازند.

اما دستفروشان که به نوعی معضل بسیاری از شهرها به ویژه کلانشهرها محسوب می‌شوند در روزهایی که سیل مسافران و مهمانان را به چشم می‌بینند نعمت هستند و از آنها بسیار مضاعف‌تر از فروشندگان مغازه‌دار استقبال می‌شود زیرا از یک سو قیمت اجناس دستفروشان مناسب‌تر و ارزان‌تر است و از سوی دیگر با تنوع جنس‌های مختلف در یک مکان، رنگ و لعابی خاص به بازار نوروزی می‌بخشند که دل هر مسافری را می‌برد.

اما در شهر آبادان که به بازارهای مختلف مجهز و البته معروف است دستفروشان کالاهای ملوانی بسیار مفصل‌تر از آنچه بیان شود در ایام نوروز به کسب و کار می‌پردازند و بسیاری از معابر و خیابان‌ها را پر می‌کنند به نوعی که جای حتی سوزن انداختن هم نیست.

در ایام مختلف سال که معمولا آبادان با ترافیک و ازدحام جمعیتی روبه رو نیست شهرداری کاری به کار این دستفروشان ندارد اما در روزهای پایانی سال که سیل مسافران به منطقه ورود می‌کنند دیگر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و بی‌تفاوت نسبت به سد معبر کردن‌ها شد زیرا این شهر در شرایط عادی با برخورداری از پیاده‌روهای باریک و کم عرض، تردد را برای مردم سخت می‌کند چه برسد به پهن کردن بساط دستفروشی در این اماکن.

امسال، شهرداری آبادان در اتفاقی نو که البته هر ساله به سبک و سیاقی دیگر آن را اجرایی می‌کرد اقدام به ساماندهی دستفروشان کرده است.

*کسب و کار دستفروشان در ساعات خاصی از شبانه روز

شهردار آبادان با اشاره به ساماندهی دستفروشان در این شهر اظهار کرد: ساماندهی دستفروشان را به ویژه در هسته مرکزی شهر و خیابان امام خمینی(ره) در نظر داریم.

محمودرضا شیرازی تصریح کرد: هر ساله پراکندگی کار دستفروشان نارضایتی بسیاری از شهروندان و حتی مغازه داران را به دنبال دارد که امسال تمام سعی‌مان بر این است که این روند را منسجم‌تر دنبال کنیم و سر و سامان ببخشیم.

وی گفت: زیرا بسیاری از دستفروشان با پهن کردن بساط خود جلوی درب مغازه‌ها و در پیاده‌روها، تردد مردم را مختل می‌کنند و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای فروشندگان، شهروندان و مسافران و حتی خود دستفروشان می‌شود.

مدیر سامانه شهری آبادان اضافه کرد: برای رفاه حال شهروندان به دستفروشان اعلام شده است همه شب‌ها از ساعت 23 تا بامداد می‌توانند به فروش و عرضه اقلام و کالاهای ملوانی و ته لنجی اقدام کنند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود در این زمینه دستفروشان با شهرداری تعامل داشته باشند و در ساعاتی که مقرر شده است به کسب و کار بپردازند.

*بازار مغازه داران کساد شده است

در ادامه به سراغ تنی چند از شهروندان و فروشندگان آبادانی می‌رویم و نظر آنها را در خصوص وضعیت دستفروشان این شهر جویا می‌شویم.

محسن سرکاری که در خیابان امام خمینی آبادان مغازه عروسک فروشی دارد اظهار کرد: ماهانه 900 هزار تومان کرایه مغازه می‌دهم و حدود پنج سال است در این مکان به کار مشغول هستم.

وی افزود: تمام امید ما مغازه داران به تعطیلات نوروزی و ازدحام ورود مسافران و مهمانان است تا بتوانیم از پس هزینه‌های زندگی و اجاره مغازه و ...برآییم اما پهن کردن بساط دستفروشان در این حوالی و حتی در پیاده رو جنب مغازه من با همین اجناس عروسک و اسباب بازی با قیمتی بسیار پایین‌تر مشتری را به شدت جذب می‌کند.

این فروشنده عنوان کرد: وقتی دستفروش نه پول آب و برق می‌دهد و نه هزینه و اجاره‌ای، مطمئنا باید اجناسش را ارزان‌تر به مشتری بفروشد و سود بالاتری کند و این امر موجب اختلال در روند فروش ما مغازه داران می‌شود.

وی از مسئولان به ویژه شهرداری می‌خواهد برای ساماندهی دستفروشان به ویژه در ایام تعطیلات و نوروزی چاره‌ای جدی بیندیشد.

*راه برای تردد نیست

یکی از شهروندان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار از وضعیت شلوغی که دستفروشان در روزهای پایانی سال ایجاد می‌کنند گلایه‌مند است و اظهار کرد: در این روزها حتی برای خرید ضروری هم به خیابان آمدن کاری غلط است زیرا هیچ جای ترددی در معابر و حتی خیابان‌ها نیست.

سارا سیاحی گفت: دستفروشان بیشترین فروش را در تعطیلات به ویژه در ایام نوروز دارند و از طرفی نمی‌توان آنها را از کسب و کار انداخت اما باید برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها در راستای رفاه حال مردم و مسافران اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این اقدام کمک به زیباسازی منظر شهری و نظم بخشیدن به بازار آبادان را به همراه خواهد داشت.

*تنها درآمدم دستفروشی است


یکی از این دستفروشان نیز با بیان اینکه تنها درآمدم این کار است اظهار کرد: همیشه بساطم را در خیابان ته لنجی این شهر برپا می‌کنم و بیشتری سود را در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز به دست می‌آورم که البته باید شانس بیاوریم و شهرداری نسبت به جمع آوری اجناسمان اقدام نکند.

صادق 32 ساله افزود: مسافران و حتی شهروندان از اجناسی که می‌آوریم بسیار خرید و استقبال می‌کنند و ما تنها هدفمان درآوردن رزق و روزی حلال است و هیچ قصدی مبنی بر کساد کردن بازار مغازه داران و یا ایجاد مزاحمت برای مردم نداریم.

با توجه به ورود هر ساله میلیون‌ها زائر و مسافر نوروزی به شهرهای آبادان و خرمشهر و بازدید از بازارهای مختلف صفا، ماهی و میگو، احمدآباد، مرکزی، ته لنجی، کادوس و ... امید است بتوان با برنامه ریزی مناسب و بدون بیکار کردن دستفروشان در این مناطق نسبت به رعایت حال فروشندگان، شهروندان و مسافران و البته دستفروشان اجناس مختلف در این شهرها برآمد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار