تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۹۵۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خيز بلند برای تخريب «سرای عجم» / ميراث فرهنگی تنها است
این بنا بارها توسط مالکش مورد تعرض قرار گرفت به طوری که بخش‌هایی از آن به صورت شبانه تخریب شد. آخرین تعرض به این بنا در شهریور ۱۳۹۲ بود که توسط نیروهای میراث فرهنگی و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز متوقف شد
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگری خوزستان از تلاش دوباره مالك «سراي عجم» برای تخريب اين بنای تاريخی از صبح امروز خبر داد.

افشین حیدری اظهار کرد: ما به محل «سرای عجم» مراجعه کردیم و در محل حاضر شدیم. اما مالک حکم دادگاه در دست دارد.

وی تصريح كرد: میراث فرهنگی اكنون تنها است و هیچ کس از آن حمایت نمی‌کند.

او خاطرنشان كرد: این بنا مال مردم است و به آن‌ها تعلق دارد اما متاسفانه عده‌ای فقط شعار می‌دهند و نگاه مادی به این گونه قضایا دارند.

حيدري تاكيد كرد: هر بنایی که تخریب می‌شود در واقع روح مردم و شهر از بین می‌رود.

وي اذعان كرد: ما دیگر خسته شده‌ایم چراكه کسی حاضر به حمایت از ما نیست و همه شعار می‌دهند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری خوزستان توضیح داد: مالک با حکم دادگاه آمده است و قصد تخریب «سرای عجم» را دارد. ما همکاران یگان حفاظت را به آن جا فرستاده‌ا‌یم و حتی خود من با مالک بنا صحبت کردم اما اصلاً فایده‌ای ندارد چراکه دستگاه قضا حق را به مالک بنا داده است و آن‌ها‌ نيز قصد تخريب دارند.

حيدری همچنين گفت كه هم‌اكنون عازم استانداری است تا اين موضوع را با استاندار خوزستان در ميان بگذارد.

سرای عجم بنايی تاریخی است كه در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و هم بازار و در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصربه‌فرد و بنایی یک طبقه است و دارای آجرچینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است. این بنا بارها توسط مالکش مورد تعرض قرار گرفت به طوری که بخش‌هایی از آن به صورت شبانه تخریب شد. آخرین تعرض به این بنا در شهریور ۱۳۹۲ بود که توسط نیروهای میراث فرهنگی و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز متوقف شد.



این بنا در خیابان پشتی خانه دادرس واقع است. سرای عجم که در خیابان آزادگان اهواز «۲۴ متری» واقع است در تملک شخصی است که بالکن مهدیان را برای همیشه تخریب کرد و قصد تخریب سرای عجم را نیز دارد. مالک آن به این بهانه که در هنگام ثبت از وی اجازه کسب نشده قصد خارج کردن آن از فهرست آثار ملی را دارد. در حالی که سازمان میراث فرهنگی در هر استان موظف است نسبت به ثبت و حفاظت بناهای واقع در محدوده بافت تاریخی شهر، ابلاغ به شهرداری و شورای شهر و احیای بافت‌های تاریخی اقدام کند. تا سال ۱۳۸۹ بخشی از این بنا تخریب شده و مالک قصد تخریب کل بنا و ساختن ساختمانی جدید را در محل آن دارد. سرای عجم از جمله بناهای در معرض خطر است که با ادامه روند تخریب پیش بینی می‌شود در آینده تخریب خواهد شد ضمن آن که مالک بنا سابقه تخریب بالکن مهدیان را در کارنامه خود دارد.

سرای عجم به تقاضا و پیگیری مستقل مالک از فهرست ثبت آثار ملی خارج شد. مالک بنای تاریخی سرای عجم اهواز ظهر روز یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ قصد تخریب این بنا را داشت اما مداخله کسبه این سرا و نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مانع از انجام این کار شد. تا کنون بخشی از هلالی‌ها و ستون‌های این بنا تخریب شده است. همچنین مالک این بنا در ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ به دلیل خلوت بودن شهر توسط عده‌ای یکی از طاق‌های سرای عجم را تخریب کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار