تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۶۰۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قابل توجه استاندارخوزستان و مسئولان شهری ؛
مشقت‌های شهری سرزمین‌ مدار‌ صفر‌ درجه و راهکارها
امین شحیطاوی
برداشت اول:
ما تازه فهمیدیم که خوزستانی ها با چه صبری ؛ گرما و دمای بالای هوا را تحمل می کنند!...
این نقل قول خانم صداقتی گزارشگر صریح لهجه و محبوب رادیو جوان (شبکه سراسری )است که به دلیل افزایش درجه دما در تهران !و درک شرایط طاقت فرسای آن به نشانه همدردی از نوع خودش!دریکی از برنامه های صبحگاهی به شنوندگانش بیان نمود.
با این حال تقریبا میانگین دمای نیمی ازماه های سال در خوزستان، گرم و خشک و نیز در چهار ماه تابستان هم حالت نفس گیرو به اصطلاح خرما پزان ! است... به گفته کارشناسان طی چنددهه گذشته همواره بر افزایش درجه دماو شرایط نامناسب آب و هوایی و آلودگی ها متنوع در خوزستان سال به سال افزوده شده است که این خود از عوامل مهاجرفرستی نخبگان و متخصصین از این سامان به شمار می روند الخ ....

برداشت دوم :
از طرفی این موضوع همچنان می تواند بحث جالبی را در نزد مسئولان و افکار عمومی فراهم سازد که چرا شهروند خوزستانی در عصر سیستم های خنک کننده و تکنولوژی های نوین صنعت معماری وبه اصطلاح "شهرسازی برای فردا" برای مثال در موضوعاتی همچون پایین بودن کیفیت خدمات رفاهی، تفریحی، درمانی و استاندارد نبودن معابر و مراکز تردد و ... مشکلات و تنگناهای فراوانی در کالبد شهرسازی و شهرنشینی هویدا و عیان است .
آیا هنوز راهکارهایی در زمینه برون رفت از آنها وجود ندارد!
چرا شهروندان سرزمین مدار صفر درجه ! باید برای گرفتن یک نوبت دکتر متخصص! دردمای بالای 50 سانتی‌گراد دریک بعداز ظهر گرم تابستان ساعت ها باید پشت درب مطب برخی پزشکان منتظر بماند تا اینکه به قولی اسم و نوبت آنان در همان روز به ثبت برسد یا اینکه برای بردن نوزاد یا فرد میانسال خود برای پزشک و یا .. در ساعت 17 (5 بعداز ظهر) با توجه به شرایط اقتصادی و خاموشی اجباری سیستم خنک کنندگی خودروهای عمومی و خصوصی را فرض کنید!!؟ چگونه توجیه باید کنیم که فرد بیمار و یا اصلا شهروند خوزستانی در اوج گرمابدون ابتدایی ترین وسایل محافظتی و رفاهی از سیستم حمل ونقل گرفته تا معابر لخت و عریان؛ شاهد این بی تدبیری ها در این زمینه ها باشد، در حالی که در دنیای امروز افزایش رضایت مندی شهروندان، رابطه مستقیمی با گرفتن نمره قبولی مدیران و مسئولان شهری وجود دارد. حال اینکه، گویی این موضوع به دلیل سیاست زدگی جامعه هنوزبه اصطلاح برای ما و مسئولان امر جا نیافته است.
از همه بدتر وقتی است که می شنویم مسئوولان هواشناسی اعلام می کنند: قانونی برای تعطیلی ایامی که دما به 50 درجه برسد وجود ندارد! بیشترناراحت کننده خواهد بود!
تصویر این فضای دلنشین! وقتی دردناک تر و غم انگیزتر می شود که  به آن ریزگردها؛ تابش مستقیم آفتاب سوزان و خاموش بودن اجباری کولر  تاکسی و اتوبوس های شرکت واحد به دلایلی نظیر سهمیه بندی سوخت و... را اضافه کرد که درحال حاضر موضوع بحث ما در این نوشتار نیست! که چرا و چه کسانی این شرایط را به ما تحمیل کردند ولی اصولا بحث این است که چرا با این گونه مسایل که آینده و رفاه حداقلی نسل های کنونی و آینده به آن وابسته است؛ این قدر بی تفاوت و ساده انگارانه برخورد می شود.!
حال اینکه استان خوزستان بنا بر روایاتی معتبر هواشناسی اکنون جزوپنج نقطه گرم قابل زیست جهان به شمار می رود حال اینکه به جز چند کشور بسیار فقیر آفریقایی و آسیایی در زمینه مقابله با این پدیده و کاهش اثرات زیانبار آن بر اهمیت کمیت و کیفیت زندگی و نیز اموری همچون عدم نصب تجهیزات و طراحی های نوین معماری و به روز دنیا؛ گاهی برخی شهروندان شهرهای خوزستانی هنوز از  اشیایی ابتکاری ازجمله روزنامه، باد بزن دستی و یا کیف دستی جهت کاهش شدت و جهت تابش گرمای و آفتاب در اماکن روبازستفاده می‌کنند !(استثناهایی هم وجود دارد!)
دیدن صحنه هایی که مردم در کنار فواره‌های آب در میادین و دریاچه های مصنوعی شهرهای اروپایی و آسیایی مشغول خنک کردن و تفریح هستند برای ما جنوبیها هنوز رویایی دست نیافتنی است؛ علی رغم داشتن رودخانه های فراوان و البته کم فروغ؛ (سد سازی و انتقال آب از سر شاخه های رودخانه ها هم مزید بر علت شده ! نه از این مواهب طبیعی و نه از میادین و حوضچه های مصنوعی آب خبری است ! و نه از تدبیر مسئولان !)
از همه مهمتر پاسخ مسئولان شهری خوزستان باید برای شهروندان گویاو بدون منت باشد که چرا علی رغم تداوم پدیده های جوی مذکور و نیز نوظهوری همچون ریزگردها که از دی ماه 1383 تاکنون، خود را براین استان تحمیل نموده و نیز همچنان در بخش های زیر ساختی و تجهیزات ابتدایی در شهرها همچون نصب سایبان های سراسری مسقف مجهز به سیستم های خنک کنده و یا مبلمان متناسب با شرایط اقلیمی در استان خبری نیست !

برداشت سوم :
جناب دکتر حجازی استاندار محترم خوزستان!
خوزستانیها همانگونه که همگان اذعان دارند همواره ثابت نمودند که نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه درهرشرایط سخت اقتصادی و آب و هوایی صبر ایوب و مثال زدنی دارند ولی این صبر هم حد و اندازه ای دارد و بایستی برای وضعیت کنونی خدمات و رفاه شهر وشهروندی در استان چاره ای اساسی اتخاذ نمایید زیرا تدابیر و نوع نظارت کنونی به هیچ وجوه کافی و در برخی موارد همراه با سومدیریت همراه است که بیش از این سکوت جایز نیست!
از سویی، اصول طراحی و برنامه ریزی شهری سالیان سال است که با ارائه الگوها و معماری های نوین و سازگار با اقلیم جغرافیایی، گام هایش را همسو با مدرن شدن همراه با عقلانیت و چابکی شهرها به شکل هنرمندانه در شهرهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان داده است اما ما اندر خم یک کوچه ایم!.
از طرفی ارائه نتایج بررسی ها در ارتباط با تاثیرات مثبت و منفی و عوامل اصلی تداوم این پدیده‌ها در بخش های مهمی نظیر امورخدماتی، صنعتی، آموزشی، رفاهی و درمانی باید به اطلاع عموم و به ویژه نمایندگان مردم برسانید و نیز راهکارها را از طریق رسانه‌ها بیان نمایید. زیرا کاهش راندمان کاری در مناطق گرمسیری همچون خوزستان به تبع كاهش ساعت و کیفیت و کمیت برخی واحدها ی تولیدی، آموزشی و اماکن تجاری و... در استان خوزستان مويد اين مطلب به شمار مي رود که ابعاد زیانبار تداوم این وضعیت در همه زمینه ها زنجیروار به اقتصاد و جامعه خوزستانی مرتبط گشته است.

برداشت چهارم :
قبل از اینکه نتیجه و برداشت اخلاقی خاصی بکنیم بایستی به شرایط موصوف و نیز وظایف شهرداران، فرمانداران و ناظران شهرسازی - به ویژه خرد جمعی بدنه علمی و اجرایی استان در راستای نیل به اهداف و تامین خواست نسل حاضر و آینده – در استفاده حداکثری ازامکانات موجود و پیش بینی مناسب نیازها؛ ارزشیابی و آسیب شناسی پدیده‌های بیان شده در سطور فوق و پیامدهای آن بر کیفیت زندگی مردم و محاسبه هزینه های جانبی بایستی مدنظرتیم های کارشناسی قرارگیرد.
پس نتیجه گیری اخلاقی - شهروندان شهرهای جنوبی بی شک از صبور ترین و مقاوم ترین مردم دنیایند! و مسئولان و نمایندگان! باید قدر این مردم شریف را بدانند حال اینکه اگر نقدی بر برخی مسئولان و مدیران شهری و استانداری وارد می شود این به معنی آن نیست که ما زحمات و اقدامات مثبت این دوستان را نادیده یا کم ارزش بدانیم .

پیشنهاد هایی که می توان به آنها در این راستا اشاره نماییم به صورت خلاصه به شرح ذیل می باشند:
*مطالعه و امکان سنجی ایجاد مجتمع های چند منظوره تجاری، مسکونی و تفریحی و... پیشرفته که هم موضوع تردد مردم به بیرون از مجتمع ها و هم مصرف انرژی را به حداقل برساند می بایست در طراحی ها و نیز برنامه ریزی شهری در استان خوزستان مورد تاکید ویژه استاندار و شهرداران قرار گیرند.
*توسعه فضاهای سبز متنوع و فراوان جهت تعدیل دما و ایجاد سایه بان های طبیعی از آنها
*طراحی و ساخت سایبان های سراسری و سرسراهای سرپوشیده که حداقل دارای سیستم های خنک کننده باشند.
*احداث و توسعه سایه بان مصنوعی در سطح معابر و خیابان های پرتردد .
* طراحی و توسعه آبنماهای خنک کننده شهروندان و ایجاد دریاچه های مصنوعی در فضای عمومی بوستان های(پارک) سطح محلات باید در اولویت برنامه های مدیریت شهرهای استان خوزستان قرار گیرند.
لذا به نظر می رسد واحد های مطالعات و تحقیقات کاربردی و نیز واحدهای طراحی های فنی در شهرداریها و هم در استانداری خوزستان این نکته را مد نظر قرار دهند که برای به حداقل رساندن تاثیرات گرما و به اصطلاح دما و شرجی های طاقت فرسا و موضوعات مشابه در این استان مهم و اقتصادی باید با هدف کاهش آلام شهروندان و همچنین افزایش طول اقامت و زندگی ساکنین و نخبگان در خوزستان را که به عنوان یکی از شاخص های توسعه شهری به شمار می رود - روز به روز بالا ببرند که این نیز مستلزم دیدگاه کلان و جامع دست اندرکاران امر برنامه ریزی شهری و برنامه جامع توسعه پنج ساله شهرها باشد.
درپایان؛ مسئولان شهری بایستی با فراخوان های ملی و بین المللی ، بهترین طرح ها و ابتکارات نوین معماری و شهرسازی به مقابله با چالش ها و بویژه پدیده های مذکور ، در جهت کاهش آلام شهروندان صبور خوزستانی  برنامه ریزی و سیاست گذاری نمایند .

برداشت آخر:
راستی! برداشت آخر شما دراین ارتباط چیست!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شريفيان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
0
آقاي شحيطاوي! مطالبت و نوشتارهايت بسيار تحقيقي و ناشي از دور انديشي شماست ولي حيف كسي قدر شما و امثال شما را نمي داند ولي بدانيد اين وضعيت خجالت آور شهرهاي خوزستان را كافي است با شهرهاي استان اذربايجان شرقي و غربي كه بنده اخيرا مسافرت كردم مقايسه كنيد تا بدانيد مسولان انتصابي شهرداران استاندار چقدر ضعيف هستند .
عارف دورقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
همکار گرامی مقاله‌هایت قابل خواندن و تامل است ای کاش نشریات بی‌محتوای فعلی خوزستان یک ذره هم به جریان سازی خبری و انتشار مقاله های پر محتوا اهمیت میدادند.
همواره پاینده و استوار باشید.
حزباوی
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
0
باتشکرازشما دوست گرامی که باصراحت مطالب رابیان می کنیدامانکته مهم اینه که خانم صداقتی چندین مرتبه به این مطلب اشاره کرده ولی جای سوال است که مسئولان شهرواستان مابه فکراین هستندکه چاره ای بیندیشند
:
:
:
آخرین اخبار