تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۲۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کد پستي همه کاره شد
20 خدمت دولتي که با «کدپستي» ارائه مي شود
براساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور، از اين پس كدپستي مندرج در كارت ملي، ملاك ارائه خدمات دولتي است / بزرگيان خدمات دولتي را که از اين پس تنها از طريق کدپستي مندرج در کارت ملي ارائه خواهد شد اين چنين بر مي‌شمرد: موضوع اشتغال و استخدام نيروي انساني، ثبت‌نام و پيگيري تغييرات بسته‌هاي حمايتي دولت مانند يارانه‌ها و سهام عدالت ...
براساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور، از اين پس كدپستي مندرج در كارت ملي، ملاك ارائه خدمات دولتي است.

به گزارش «جوان»، طبق اين بخشنامه که در تاريخ 27 تير 1390 از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور براي اجرا به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي و استانداري‌هاي سراسر كشور ابلاغ شده است، كارت شناسايي ملي به عنوان سند شناسايي اتباع ايراني محسوب شده و دارنده كارت مكلف است در صورت تغيير محل سكونت خود، در اولين فرصت مراتب را به ثبت احوال اطلاع دهد.

در اين رابطه دولت با هدف دستيابي به آمار، اطلاعات و تحولات جمعيتي در سطح كشور، دستگاه‌هاي اجرايي را مكلف كرده است در تمامي فعاليت‌هاي اداري و انتظامي ترتيبي اتخاذ كنند تا با ملاك عمل قرار دادن كد پستي مندرج در پشت كارت شناسايي ملي به عنوان مستند نشاني صاحب كارت، اسناد و مدارك صادر شده را به نشاني آنان ارسال يا خدمات را در محل كد پستي مطابق كارت شناسايي ملي ارائه كنند.

از سوي ديگر، بر اساس اين ابلاغيه جديد، سازمان ثبت احوال كشور مكلف است زمينه اعلام تغيير نشاني را از طرق مختلف و ترجيحاً به صورت الكترونيكي فراهم كرده و اطلاع‌رساني كافي را در اين خصوص انجام دهد.

هر جابه‌جايي محل سکونت بايد به ثبت احوال اعلام شود

يکي از مسئولان ثبت احوال در گفت‌وگو با «جوان»، با توجه به اينکه چند سال از صدور کارت‌هاي ملي مي‌گذرد، در برخي از موارد به دليل جابه‌جايي، کدپستي‌هاي پشت کارت ملي با کدپستي محل سکونت يکساني ندارد. بر اساس قانون، هر فردي به محض تغيير محل سکونت بايد مراتب امر را به اطلاع ثبت احوال برساند که در برخي از موارد اين اطلاع‌رساني صورت نمي‌گرفت، اما با اين ابلاغيه جديد از اين پس مرسولات به کدپستي پشت کارت ملي افراد ارسال مي‌شود که اين امر باعث مي‌شود مردم هر چه سريع‌تر مراتب تغيير محل زندگي خود را به اطلاع مقامات ذيربط برسانند. به گفته وي، با اجراي اين بخشنامه جديد تهيه آمار مهاجرت و تغييرات جمعيتي براي ارائه و تقسيم بودجه، خدمات رفاهي و برنامه‌ريزي‌هاي دولتي امکان‌پذير مي‌شود.

کدام خدمات دولتي با کدپستي ارائه مي‌شود؟

احمد بزرگيان معاون معاونت منابع انساني رياست جمهوري در گفت‌وگو با «جوان» دراين باره مي‌گويد: ارائه خدمات بر پايه کدپستي کارت ملي، يکي از اهداف برنامه پنجم بود که بر اساس بخشنامه جديد از سوي معاون اول رئيس‌جمهور به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي و استانداري‌هاي سراسر كشور ابلاغ شده است. براساس اين بخشنامه جديد، خدمات دولتي حتي در صورت وجود آدرس و کدپستي جديد در مدارک، به کدپستي پشت کارت ملي ارسال مي‌شود.

بزرگيان خدمات دولتي را که از اين پس تنها از طريق کدپستي مندرج در کارت ملي ارائه خواهد شد اين چنين بر مي‌شمرد: موضوع اشتغال و استخدام نيروي انساني، ثبت‌نام و پيگيري تغييرات بسته‌هاي حمايتي دولت مانند يارانه‌ها و سهام عدالت، خدمات آموزشي در سطح مدارس مانند ثبت‌نام دانش‌آموزان، شرکت در آزمون دانشگاه‌ها و موضوع بومي‌بودن دانشجو، گواهينامه‌ها، امور قضايي و پيگيري‌هاي قانوني، ارسال قبوض انرژي، خدمات انرژي مانند دريافت امتياز برق، آب، گاز و تلفن، ثبت شركت‌ها، کليه خدمات بانکي، خدمات مسافرتي مهاجرت، پاسپورت و ويزا، امور مالياتي، خدمات بيمه‌اي، خدمات ويژه بيمارستاني و بهداشت و درمان، فعاليت‌هاي تجاري و صنعتي، صدور و ارسال انواع مجوزها کسب، ثبت شناسنامه، کارت ملي و ارسال آنها و موارد ديگر.
:
:
:
آخرین اخبار