تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۳۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رها سازی5 ميليون قطعه بچه‌ماهی در هورالعظيم
مديركل شيلات خوزستان از رهاسازي 5 ميليون قطعه بچه ماهي در هورالعظيم خبر داد.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، وی اظهار داشت: به منظور حفظ و بازسازي ذخاير آبزيان در منابع آب‌هاي داخلي استان، از ابتداي امسال تاكنون 5 ميليون قطعه بچه ماهي بني، گطان و شيربت از گونه ماهيان بومي استان در تالاب بين‌المللي هورالهويزه(هورالعظيم) رهاسازي شده است.

http://media.farsnews.com/Media/8912/Images/jpg/A0102/A1027954.jpg

رحيم مغينمي با اشاره به توليد و تكثير اين بچه ماهيان در مراكز تكثير و پرورش ماهيان بومي استان، افزود: براي جلوگيري از وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذير به ذخاير آبزيان و تداوم اشتغال صيادان منطقه اين رهاسازي تا پايان سال ادامه دارد.
وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود طي سال جاري تعداد 20 ميليون قطعه بچه ماهي در منابع آب‌هاي داخلي استان شامل هورالهويزه، تالاب شادگان و درياچه پشت سدهاي استان رهاسازي شود.
به گفته وي، اين رقم در مقايسه با سال گذشته 20 درصد افزايش خواهد داشت.
هورالعظيم يكي از زيستگاه‌هاي حساس و منحصر به فرد كشور و تنها بازمانده تالاب‌هاي عظيم «بين‌النهرين» است كه در سال‌هاي اخير به دست عوامل مختلف تهديد به نابودي شده است. اين تالاب كه مجموعه‌اي از اكوسيستم هوا، زمين و آب است، در غرب استان خوزستان واقع شده و به لحاظ تنوع زيستي بسيار غني است.
هورالعظيم با 450 هزار هكتار وسعت در غرب استان خوزستان و جنوب غربي ايران، خط مرز زميني دو كشور ايران و عراق را تشكيل مي‌دهد كه يك سوم آن در ايران و دو سوم آن در خاك عراق قرار دارد.
هم اكنون بيش از يك سال از آزادي صيد و فعاليت در تالاب هويزه مي‌گذرد؛ رهاسازي بچه ماهي در هور‌العظيم در سال 77، 30 هزار قطعه بوده كه در سال 88 به 4 ميليون و 458 هزار قطعه و در سال 89 به بيش از 6 ميليون قطعه رسيده است.
:
:
:
آخرین اخبار