تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۶۵۰۹۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصاویر/ مراحل ساخت پل سفید اهواز
مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که...
خوزنیوز: پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که یکی از نمادهای این شهر نیز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده‌است که دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.
مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که این عمل انگلیسی‌ها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری کرد.
آزمایش پل، چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر و با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه ۱۳۱۵ افتتاح و با رعایت اینکه:

۱-در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد.
۲-چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.
۳-سرعت حداکثر اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.
و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.
 این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر و اصلی روی آنها کلیک کنید

مراحل ساخت پل سفید اهواز

مراحل ساخت پل سفید اهواز

مراحل ساخت پل سفید اهواز

مراحل ساخت پل سفید اهواز

مراحل ساخت پل سفید اهواز
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
mohsen
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
7
با تشکر عالی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
5
اون زمان ما غاز میچروندیم.حقشونه سرور دنیاباشند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
3
چه کارونی داشتیم اون وقت ها ! یادش به خیر.
به عکس اول و سوم نگاه کنید ببینید سطح آب تا کجای پایه های پل است. یک دوبه به چه بزرگی هم در رودخانه شناور است. الان از خیلی از قسمت های کارون می شود پای پیاده از عرض رودخانه عبور کرد!!!
حبیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
1
حرفت درست..ما باید اعتراف کنیم اگه این کشورهای جهان اول نبودند الان خیلی چیزها هست که ابتداییه!!!!!!!!
شرکتهای کشت کارون و هفت تپه..کاغذپارس ،وخیلی چیزا از اون موقع تا حالا به جا مونده .
هانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
1
1
خیلی عالی بود ممنون از شما
pili
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
3
با امکانات 80 سال پیش چنین پلی ساختن در حد یک معجزه بوده است. اکنون بعد از گذشت 80 سال هنوز توان ساختن چنین پلی کشورمان وجود ندارد. کما اینکه بعد از گذشت 80 سال هنوز نتوانسته ایم خط ریلی شمال جنوب را مشابه سازی کنیم.
کریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
0
0
باز هم از این مطالب و عکسها بزارید تا بهتر عقبه شهرمونو بشناسیم
فواد غرباوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
0
خیلی متشکر ،واقعا عالی بود
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
0
دست مرضا
:
:
:
آخرین اخبار