مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالیها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که...
خوزنیوز: پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پلهای شهر اهواز است که یکی از
نمادهای این شهر نیز محسوب میشود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی
رودخانهٔ کارون ساخته شدهاست که دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.
مهندسی
آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را
تا مرحله سوار کردن یکی از هلالیها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای
حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده
بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود،
پس گرفتند که این عمل انگلیسیها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده
پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتداییترین وسایل
ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل
سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهرهبرداری
کرد.
آزمایش پل، چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ۳۰ شهریور
۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر و با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید
پنجاه ساله تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه ۱۳۱۵ افتتاح و با
رعایت اینکه:
۱-در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد.
۲-چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.
۳-سرعت حداکثر اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.
و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.
این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر و اصلی روی آنها کلیک کنید