تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۸۲۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات مذاکرات آتش بس فراگیر / موافقت اسرائیل با 6 موضوع
مذاکرات آتش بس فراگیر در نوارغزه به میزبانی قاهره در حال انجام است و گفته می شود رژیم صهیونیستی با 6 مورد از خواسته های طرف فلسطینی موافقت کرده است
در حالی که دومین روز از آتش بس 72 ساعته در نوارغزه برقرار است طرف های فلسطینی و اسرائیلی در حال مذاکرات غیر مستقیم برای برقراری آتش بس فراگیر در قاهره هستند.

بنا براعلام رسانه های فلسطین، مذاکرات غیر مستقیم هیئت فلسطینی با طرف اسرائیلی با هدف برقراری آتش بس دائم در نوارغزه از روز گذشته با نظارت مصر آغاز شده است.

این مذاکرات 9 ساعت به طور انجامید و پیش نویس توافقنامه ای مطرح شد و قرار است ظهر امروز و پیش از پایان آتش بس موقت 3 روزه ادامه یابد و به سرانجام برسد.

یک منبع نزدیک به هیئت فلسطینی در قاهره در این رابطه می گوید: مذاکرات غیر مستقیم ساعت یک بعد از ظهر روز گذشته آغاز شد و بدون سقف زمانی ادامه خواهد داشت. در عین حال شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که درباره برخی امور توافق حاصل شده است. این در حالی است که منابع فلسطینی ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق طرفین درباره 6 نکته در آتش بس را تکذیب نکردند.

گفته می شود رژیم صهیونیستی در مذاکرات روز گذشته از طرف فلسطینی خواسته است که به توافقات آتش بس در سال 2012 بازگردد.

رژیم صهیونیستی با 6 مورد از خواسته های طرف فلسطینی موافقت کرده است که عبارتند از:

- افزایش منطقه صید به 12 مایل به طوری که به امنیت رژیم اسرائیل آسیب نرساند؛

- اسرائیل با افزایش عبور و مرور در گذرگاه ها موافقت کند؛

- اسرائیل با عبور ماهانه 500 مسافر از گذرگاه بیت حانون "ایرز" موافقت کند؛

- موافقت با انتقال اموال از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه؛

- ممانعت نکردن اسرائیل از بازگشایی گذرگاه رفح در مقابل عبور و مرور فلسطینی ها؛

- موافقت با آزادی اسرای فلسطینی منعقد شده در قرارداد مبادله اسرا با گلعاد شالیت؛

در جریان مذاکرات دیروز بررسی 5 پرونده به تاخیر افتاد و رژیم صهیونیستی با درخواست فلسطین مبنی بر ساخت بندر دریایی و فرودگاه موافقت کرد.

هیئت اسرائیلی بعد از ظهر روز گذشته به تل آویو بازگشت تا روند مذاکرات را به اطلاع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برساند و مجددا امروز به قاهره بازگردد.

رژیم صهیونیستی قرار است کالاهایی که استفاده چندگانه دارند مثل مواد شیمیایی و سیمان را پیش از ورود به نوارغزه بازرسی کنند. در مورد گذرگاه رفح نیز باید گفت مصر متعهد شده است در صورتی که هزار سرباز فلسطینی در گذرگاه رفح حضور داشته باشند، گذرگاه رفح را به طور دائم بازگشایی کند.

جنبش حماس نیز خواستار اعلام اسامی مزدوران اسرائیلی شده است تا در ازای آن اطلاعاتی را درباره دو نظامی صهیونیست به اسارت گرفته شده توسط گروه های مقاومت بدهد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار