تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۶۸۸۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصرف غذایی ماهی های خوزستان هیچ گونه ضرری ندارد
اگر تحقیقاتی که درباره میزان جیوه در ماهی های خوزستان انجام شده و میزان جیوه را بسیار بالاتر از حد مجاز دانسته اند صحت داشت اکنون تمام مردم اهواز در حال تشنج بودند / خود من پیش از این در زمینه میزان جیوه در ماهی های جنوب تحقیقاتی انجام داده ام و در نتیجه این پژوهش ها مشخص شد میزان جیوه اصلا نگران کننده نیست؛ من به عنوان عضو هیات علمی دانشکده داروسازی، خود و خانواده ام از این ماهی ها استفاده می کنیم

خوزنیوز: بسیاری از خوزستانی ها معتقدند که ماهی های جنوب به دلیل آلایندگی های که به رودخانه ها استان و خلیج فارس می ریزد از سلامتی لازم برخوردار نیستند و حتی طعم آنها نسبت به سالیان دور تغییر پیدا کرده است. این مساله تا جایی پیش می رود که در بندر ماهشهر و بندر امام خیلی از محلی ها ارجیح می دهند ماهی مورد نیاز خود را از سایر بنادر استان تامین کنند چرا که معتقدند آلاینده های صنایع پتروشیمی سلامتی آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

http://www.khouznews.ir/files/fa/news/1390/2/30/1128_911.jpg

این برداشت چند سال پیش این مساله در پی فاجعه زیست محیطی که در ماهشهر بوجود آمد و تعداد قابل توجهی ماهی به طرز مشکوکی مردند پر رنگ تر شد.

در همین زمینه نیز گزارشی منتشر  شد که بر اساس تحقيقات صورت گرفته در پژوهشكده بوعلي مشهد ميزان جيوه در گوشت ماهي هاي صيد شده از بنادر جنوب ايران بيش از استاندارد است و حتي اين ميزان در برخي از گونه هاي ماهي در حدود پنج برابر شرايط استاندارد تعيين شده است.
دكتر سيد عادل معلم رئيس بخش سم شناسي مركز تحقيقات علوم دارويي پژوهشكده بوعلي مشهد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: وجود صنايع آلوده كننده در حاشيه خليج فاس باعث شده كه ميزان تجمع جيوه در ماهي هاي جنوب در حدود 2.5 ppm باشد. در حالي كه استاندارد در نظر گرفته شده براي تجمع جيوه در بدن ماهي در حدود 0.5 ppm است.
وي ميزان جيوه گوشت ماهي هاي شمال را ناچيز برشمرد و تصريح كرد: ميزان جيوه موجود در گوشت ماهي هايي كه كنسرو مي شوند و ماهي هاي پرورشي كم و در برخي از موارد صفر گزارش شده است.
معلم در خصوص زیان های جيوه اظهار داشت: ‌جيوه عنصري سمي و سنگين است و از اثرات عمده آن مي توان به كاهش ضريب هوشي نوزاد در دوران جنيني اشاره داشت. لذا مصرف بيش از دو وعده ماهي در هفته براي زنان باردار و كودكان در سنين رشد و تكامل هوشي توصيه نمي شود.

در همین زمینه خبرنگار خوزنیوز با مهندس زهرا نظری؛ سم شناس و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه جندی شاپور اهواز  گفت و گویی انجام داد. نظری در این باره اظهار داشت: به طور کلی پساب های زهکش های کشاورزی در رودخانه کارون وجود دارد و یکی از انواع این پساب ها مربوط به تولیدات نیشکر است، اما مشکلی در ماهی جنوب وجود ندارد و میزان جیوه در آن کمتر از حد مجاز است.

وی افزود: گاهی تحقیقاتی در زمینه میزان مواد سمی موجود در آب و مواد غذایی صورت می گیرد که از پایه و اساس علمی برخوردار نیست و تنها موجب هیاهو در رسانه ها می شود؛ اگر تحقیقاتی که درباره میزان جیوه در ماهی های خوزستان انجام شده و میزان جیوه را بسیار بالاتر از حد مجاز دانسته اند صحت داشت اکنون تمام مردم اهواز در حال تشنج بودند.

مهندس نظری که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته سم شناسی است ادامه داد: هم چنین اگر پنج برابر حد مجاز بودن میزان جیوه در ماهی جنوب واقعی بود، به معنای آن بود که آلودگی آبی که زیستگاه ماهیان بوده به طور خطرناکی بالا و فاجعه آفرین بوده است اما چنین چیزی صحت ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: ممکن است در آب های سطح استان سمومی وجود داشته باشد ولی جیوه جز پوسته زمین است و بدن همه افراد قابلیت دفع میزان مشخصی از آن را دارد. این عنصر طبیعی است و در نتیجه آلایندگی صنایع به وجود نمی آید.

وی گفت: خود من پیش از این در زمینه میزان جیوه در ماهی های جنوب تحقیقاتی انجام داده ام و در نتیجه این پژوهش ها مشخص شد میزان جیوه اصلا نگران کننده نیست؛ من به عنوان عضو هیات علمی دانشکده داروسازی، خود و خانواده ام از این ماهی ها استفاده میکنیم.

نظری تاکید کرد: در هر آزمایش علمی، شرایط خاصی باید حاکم باشد و این گونه نیست که هرکس با یک وسیله آزمایش محقق تلقی شود؛ نباید با این شایعات، آب، نان و غذای مردم را شک برانگیز جلوه داد.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه ما با مملکت خود کمتر دوستیم؛ به طور مثال ما مردم اهواز می توانستیم با پول تصفیه کننده های آبی که در خانه های خود داریم سیستم تصفیه آب کل شهر را درست کنیم.

وی به کمبود کمیته سلامت در حوزه های مختلف چون آب اشاره کرد و افزود: اگر کنترل و اطلاع رسانی به شیوه صحیح انجام شود، مردم می دانند که مثلا یک ماده مضر در ماده غذایی خاصی وجود دارد و از آن استفاده نمی کنند.

گزارش/ زینب جعفرزاده 


مطالب مرتبط:

مصرف غذایی ماهی های خوزستان هیچ گونه ضرری ندارد 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز:
میزان فلزات سمی در ماهی «شوریده» و «صبور» خوزستان بیش از حد مجاز است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
مطالعات انجام شده مورد تایید ما نیستند / برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت ماهی و سایر آبزیان وجود ندارد

رئیس گروه بهبود کیفیت شیلات خوزستان:
بررسی آلودگی سمی ماهی بر عهده شیلات نیست
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
کاظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
0
6
سلام
تحقیقات زیادی هم برای اثبات این موضوع وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
4
با سلام،
طی پژوهشی در سال 1388 که با همکاری همکار ارجمند خانم مهندس نظری انجام شد، میزان جیوه در ماهی شوریده (به دلیل شکارچی بودن آن) نمونه گیری شده در مرکز صید آبادان چند برابر حد مجاز مشاهده گردید. احتمال بالا تر بودن سطح جیوه در ماهی های بندر امام و ماهشهر به دلایل متعددی وجود دارد.
بر اساس داده های موجود، این ماهی پر مصرف ترین نوع ماهی در استان بوده، در بین مصرف کنندگان در شهرهای دیگر و رستوران ها طرفداران زیادی دارد.
دکتر رضا امانی
دشت بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
6
با سلام
خوز نیوز از سایت های شهیر و نسبتاً معتبری است که در چند سال اخیر محل رجوع بسیاری از عموم مردم و متخصصین قرار گرفته و آوازه آن از استان های جنوبی کشورمان فرا تر رفته است که این خود موفقیتی ستودنی است. ضمن تبریک به مدیرمسئول و سردبیر محترم که عزیزان ما هستند اما نکته قابل تأمل آنست که چرا هنگامی که درخصوص یک مقوله کاملاً تخصصی و حساس بوِیژه مرتبط با سلامت عموم مردم جامعه تصمیم به انتشار مطلبی گرفته می شود چندان تحقیقی در این خصوص صورت نمی گیرد و تنها به نقل قول از یک فرد ولو متخصص در یک حوزه خاص بسنده می شود و کسب نظر از سایر متخصصین آن حوزه فراموش می شود. توصیه می شود در موارد این چنینی نظر چند کارشناس دیگر اخذ گردد و سپس مطالب مهم و تخصصی از این دست با پختگی و قابلیت استناد بیشتر منتشر گردند. بدیهی است این توصیه بدین دلیل ارائه گردیده است که تصور بنده و بسیاری از دوستان اینست که در سایت شما سیاسی کاری و کارهایی از این دست جایی ندارد.
اما در مورد مطلبی در این صفحه ارائه نمودید لازمست به عرض برسانم میزان فلزات سنگین (Heavy metals) از جمله جیوه در آبهای خوزستان دارای غلظت بسیار متفاوتی است اما منظور اصلی در بیان آلودگی آبهای سطحی در استان خوزستان به عنصر سمی جیوه، خور موسی در بندر ماهشهر می باشد و این آلودگی در تحقیقاتی که دانشجویان و اساتید متخصص حوزه محیط زیست انجام داده اند به اثبات رسیده است و جالب آنکه این آلودگی در سالهای متمادیست که همچنان به چرخه های زیستی راه یافته است. حلاصه مطلب اینکه توصیه می شود مردم از خوردن ماهی هایی که از خور موسی و آبهای اطراف آن صید می شود به شدت خودداری نمایند چرا که این عناصر بعضاً دارای اثرات ژنتیکی هستند و اثرات سوء شان در نسل های آتی پدیدار می شود.
"بد نیست جهت روشن شدن مطلب و تبیین موضوع در عمل، به زایشگاهها و وضعیت نوزادان تازه متولد شده مراجعه نمایید تا اثرات ژنتیکی اینگونه آلودگی ها (بوِیژه در استان های صنعتی از جمله خوزستان) به عینه مشاهده نمایید"
با تشکر
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
1
دولت این همه داره از فروش نفت خوزستان پول به جیب میزنه چرا هیچ اقدامی انجام نمیده.
علی رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
1
بیشتر تحقیق کنید مطلب بالا کمی مشکوک است
:
:
:
آخرین اخبار