تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۹۲۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توانايي توليدبرق‌خورشيدي در خوزستان وجود دارد
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: خوزستان به دليل شرايط آب و هوايي كه در آن حاكم است، توان استفاده از پانل‌هاي خورشيدي توليد برق را بيش از استان‌هاي ديگر دارد.

محمود جورابيان عنوان‌كرد: مطالعات تبديل انرژي خورشيدي به الكتريكي در كل كشور انجام شده و خوزستان به‌عنوان يكي از مستعدترين نقاط كشور براي توليد اين نوع برق شناسايي شده است.

وي افزود:‌ توانايي توليد برق خورشيدي در خوزستان وجود دارد و بايد حتما اين كار انجام شود، زيرا به دليل آلودگي‌هاي حاصل از توليد برق حرارتي، چاره‌اي جز توليد برق خورشيدي در استان وجود ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان‌كرد: آمار توليد برق خورشيدی در سراسر دنيا نشان مي‌دهد كه 20 درصد انرژي الكتريكي از باد و خورشيد توليد مي‌شود اما متاسفانه در كشور ما اين عدد زير يك درصد است.

جورابيان تصريح‌كرد: انرژي‌های نو از جمله انرژي بادي و خورشيدي و يا انرژي‌هاي پاك هيچ نوع آلودگي زيست محيطي ندارد و از طرفي توليد آن نسبت به انرژي‌هاي حرارتي هزينه كمتري دارد.

وي افزود: در حال انرژي الكتريكي در كشور از نيروگاه‌هاي حرارتي توليد مي‌شود. اين نيروگاه‌ها با استفاده از سوخت‌هاي فسيلي مانند نفت، گاز و مازت كار مي‌كنند و آلودگي فراواني به محيط زيست وارد مي‌كنند. اين آلايندگي‌ها دغدغه امروز جهان است كه با حركت به سمت توليد انرژي‌هاي نو حذف مي‌شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز خاطرنشان‌كرد: افق 2050 در آمريكا و اروپا تامين 50 درصد از انرژي الكتريكي از طريق انرژي‌هاي نو است كه آلودگي گازهاي گلخانه‌اي را ندارند. در كشور ما نيز طبق سند چشم‌انداز بيست ساله بايد به سمت توليد انرژي‌هاي نو در سراسر كشور حركت كنيم.

جورابيان اظهاركرد: در حال حاضر انرژي‌هاي نو در سمنان و قزوين و بيشتر از همه در تهران، فارس و مشهد توليد مي‌شود. در خوزستان نيز دانشگاه شهيد چمران 20 درصد از انرژي الكتريكي مصرفي خود را انرژي‌هاي نو تامين مي‌كند.
 
وي افزود: براساس مصوبات جديد، سازمان‌ها و ادارات كشور موظف شدند تا از پانل‌هاي خورشيدي برای تامین برق خود استفاده كنند. در خوزستان شركت توزيع برق با هزينه خود در حال نصب اين پانل‌ها در مدارس و مساجد است كه هر كدام 5  كيلو وات برق توليد مي‌كند و اين حجم حداقل روشنايي را پوشش مي‌دهد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان‌كرد: طرح استفاده از انرژي‌هاي نو زماني نتيجه مي‌دهد كه به‌طور مستمر و مداوم در كشور اجرا شود. ‌توليد برق از انرژي‌هاي نو در ابتدا هزينه‌بر است اما در صورت تداوم، هزينه‌هاي توليد خيلي كمتر مي‌شود. براي توليد هر كيلو وات انرژي نو حداقل 15 ميليون بايد هزينه شود.

وي خاطرنشان‌كرد: موفقيت استفاده از انرژی خورشیدی در گرو فرهنگ‌سازي آن است؛ بايد از ادارات و سازمان‌هاي دولتي شروع کرد تا به نصب پانل در مجتمع‌هاي مسكوني برسيم.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح‌كرد: با توجه به حجم زياد مصرف برق در كشور بايد مقداري از نياز انرژي الكتريكي از طريق انرژي‌هاي نو تامین شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار