تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۰۸۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خبیر خبر داد:
تدوین تقویمی برای رویدادهای‌فرهنگی خوزستان
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در راستای افزایش و انعکاس توانمندی هنرمندان استان برای تدوین تقویم رویدادهای هنری و فرهنگی با اداره کل ارشاد استان به تفاهماتی رسیده ایم.

فرج الله خبیر در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس دفاع مقدس خوزستان عنوان کرد: تمام هشت سال دفاع مقدس حماسه و خاطره است، جنگ تحمیلی و ماجرایی که بر مردم این سرزمین گذشته دل را به درد می آورد که تاکنون نیز احساسات ما از این سرگذشت تلخ به علت وجود بازمانده های آن جریحه دار می شود. جانبازان یک تاریخ زنده از سال ها مقاومت ملت ما هستند که در حال حاضر در حوزه ها و بخش های زیادی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

وی افزود: عکاسان با نگاه تیزبین خود به نکات خوبی در عکس ها اشاره و به صورت موضوعی آنها را دسته بندی کردند و ما توصیه می کنیم شهروندان از این هنرهای ثبت شده دیدن کنند تا حداقل با بخشی از خاطرات جنگ و آن چه که از جنگ باقی مانده آشنا شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به آثار برجسته ارائه شده در این نمایشگاه گفت: نیازمند این هستیم که این فضاها را گسترش دهیم تا عکاسان در موقعیت بهتری کار کنند و با همکاری تمام دستگاه هایی که می توانند در این زمینه یاری رسان باشند از وزارت ارشاد تا شهرداری ها  یک فضای مناسب و گسترده برای نمایش آثار و حمایت آنها ایجاد کنیم و این حمایت نه تنها شامل عکاسان بلکه شامل تمامی هنرمندانی است که می تواند هشت سال دفاع مقدس را به مردم نشان دهند.

خبیر تصریح کرد: با اداره کل ارشاد صحبت هایی انجام گرفته تا در طول سال یک تقویمی تدوین شود و شاهد رویدادهای هنری و فرهنگی در تمامی نقاط استان و به ویژه اهواز باشیم، هرچه این رویدادها بیشتر باشد در انعکاس توانمندی های هنرمندان استان اثر مثبت دارد و علاوه بر آن یک جو فرهنگی را در سطح خوزستان ایجاد می کند که این یک نیاز بسیار اساسی است.

وی ادامه داد: تماس های خوبی بین هنرمندان و مسئولان برقرار شده که این یک گام رو به جلو است. نقش استانداری و تمامی کارکنان آن حمایت از هنرمندان و زحمت کشان در این عرصه است اگر چه نمی توان به طور مستقیم دخالت داشته باشیم ولی به عنوان مثال در همین نمایشگاه عکس، تاثیر حضور و حمایت مسئولان را می توان به خوبی شاهد بود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندارخوزستان با اشاره به حمایت های استانداری از قشر هنرمند استان بیان کرد: در زمینه افزایش امکان هنر آفرینی عکاسان می توان در زمینه هایی چون همفکری، فراهم کردن فضا، مکان مناسب ،کمک در برگزاری  و تامین هزینه های مالی و زمینه های مرتبط با آن به حوزه های هنری یاری رساند به طور مثال نمایشگاه دفاع مقدس در کیانپارس اهواز یک نمونه دیگر از همفکری و حمایت های مالی سازمان ها و نهادهای تصمیم گیرنده در استان خوزستان است.

خبیر اظهار کرد: در تک تک شهرستان ها نیز تمامی مدیران و مسئولان به منظور برگزاری چنین فعالیت هایی در تلاش هستند و هنرمندان این حوزه ها را حمایت می کنند چرا که برپایی نمایشگاه ها در جامعه بسیار ضروری است و در زمینه دفاع مقدس این گونه حرکت ها تاثیر گزاری بسیاری در انتقال خاطرات و حماسه های آن دارد و در افکار عمومی تاثیر گزاری مثبت ایجاد می کند  در این گونه نمایشگاه ها، مقاومت مردم و نیروهای مسلح کشور برای حفظ این خاک، وضعیت جانبازان بعد از جنگ و زندگی پر مشقت آنها به تصویر کشیده می شود.

وی افزود: با این حرکت ها یک فرهنگ و یک تجربه به نسل بعدی منتقل می شود. حتی برای اشخاصی که آن دوره را لمس کردند و در آن فضا قرار داشتند یاد آور خاطراتی حزن انگیز می شود و تلنگری برای یادآوری واقعیت تلخ و دردناکی است که بر مردم ما در هشت سال جنگ تحمیلی و بعد از آن گذشت، نسل فعلی می تواند با حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های عکس و اکران فیلم های دفاع مقدس با روزهای حماسه آفرین دهه شصت ارتباط معنوی بر قرار کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به برنامه های انجام شده در هفته دفاع مقدس از سوی نهاد های مختلف تاکید کرد: دانشگاه شهید چمران در هفته دفاع مقدس برنامه های مناسبی را تدارک دیده که از جمله این فعالیت ها اکران فیلم های دفاع مقدس، نمایش های خیابانی در آمفی تئاتر دانشگاه شهید چمران و نمایشگاه عکس در حوزه هنرهای معاصر اهواز است.

خبیر در پایان گفت: ارگان های دولتی و مسئولان برای انتقال مفاهیم درست دفاع مقدس تمام تلاش خود را می کنند و نمی توان موفقیت آنها را در این راه تخمین زد، ولی به صورت نسبی همه به سهم خود گام هایی در این زمینه بر می دارند.

* نمايشگاه عكس دفاع مقدس خوزستان آيينه توانمندي هاي هنرمندان است

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان نمایشگاه عكس دفاع مقدس خوزستان را آيينه توانمندي هاي هنرمندان این استان برشمرد.

حجت الاسلام سيد محسن شفيعي شامگاه گذشته در حاشيه افتتاح نمايشگاه عكس دفاع مقدس واقع در موزه هنرهاي معاصر عنوان كرد: این نمایشگاه آیینه ای است از توانمندی های بالا و هنرمندی گسترده و ارزشمند عکاسان خوزستانی که می طلبد مسئولان عنایت و توجه بیشتری انجام دهند تا این استعدادها شکوفاتر شود.

وی افزود: این نمایشگاه تلاشی است از فرزندان استان خوزستان در انعکاس بخشی از جلوه حماسه های مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس، هم موضوع و هم سوژه مناسبی را در این نمایشگاه شاهد هستیم و حس خوبی که در این نمایشگاه ایجاد می شود خوزستانی بودن آثار و خالقین این آثار است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان بيان كرد: مشكلاتي پيش روي روايتگران دفاع مقدس وجود دارد كه یک بخش آن مطالبات هنرمندان است چرا كه هنرمندان در تولید آثار فاخر دغدغه هایی دارند و جهاتی مد نظر آنهاست و یک بخش محدودیت هایی است که مسئولان مربوطه به ویژه در حوزه نیروهای مسلح با توجه به حساسیت های حوزه کاری خود، تاکید دارند که انجام شود.

حجتالاسلام شفیعی تصریح کرد: بهترین کار براي حل اين مشكلات اين است كه کارگروه های مشخصی تشکیل شود تا مسئولان حوزه هاي هنری استان با فرماندهان نظامی صحبت و دغدغه های عکاسان را انعکاس دهند، بدين شکل هم هنرمندان ما به هنر و فعالیت خود می پردازند و می توانند دستی بازتر در هنر آفرینی داشته باشند و هم  فرماندهان نظامی با مشکلی در این رابطه مواجه نمی شوند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار