تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۷۱۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات جمعیت ناشنوای استان هر روز بیشتر می‌شود
آیا گوش شنوایی هست؟
جمعی از ناشنوایان انجمن ناشنوایان خوزستان معتقدند درحالی که مشکلات جامعه ناشنوای این استان هر روز بیشتر از قبل می شود مسوولان هیچ گونه اقدام اساسی برای حل این مشکلات انجام نمی دهند.

هشتم مهر ماه روز جهانی ناشنوایان و دوم تا هشتم مهر ماه در کشور به نام هفته ناشنوایان نام گذاری شده است اما به نظر می رسد سهم جمعیت ناشنوای استان خوزستان از تمامی استعدادها، ظرفیت ها و منابع استانی همان یک صفحه از تقویم است و در عمل هیچ گاه مسوولان استانی و بهزیستی به فکر حل مشکلات بیش از 3هزار ناشنوا در اهواز و بیش از یک هزار و 500 ناشنوا در استان نبوده اند.

کسی به فکر جامعه ناشنوای استان و شهر اهواز نیست،اشتغال،مشکلات معیشتی ،تبعیض در جامعه،نداشتن رابط و مترجم زبان اشاره برای انجام امور مربوط به ناشنوایان ،حمایت نشدن از سوی بهزیستی استان و بسیاری از مسایل دیگر تنها بخشی از مشکلات جامعه ناشنوای استان است که از سوی ناشنوایان حاضر در انجمن ناشنوایان استان مطرح می شود.

خانه ای در یکی از خیابان های پشت سینما اکسین اهواز که در اجاره انجمن ناشنوایان استان است،به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان نمایشگاهی کوچک در حیاط انجمن برپا کرده تا ناشنوایان بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند.

در ابتدای ورود با استقبال گرم تمامی ناشنوایان مواجه شدم، با همان زبان اشاره که از آن چیزی نمی فهمیدم به من خوشامد گفتند، اما در چهره تک تک آن ها مشخص است که با خود فکر می کنند؛ بازهم خبرنگاری آمده است تا با نوشتن چند سطری از وضعیت ناشنوایان در هفته ای که به نام آن ها نام گذاری شده قسمتی از سایت و یا نشریه خود را پر کند و بعد هم تمامی مشکلات به فراموشی سپرده می شود.

این مساله را به وضوح یکی از اعضای انجمن معلولان گفت: حضور شما برای بیان و حل مشکلات ناشنوایان اهواز و استان بی فایده است، زیرا مسوولان گوش شنوایی ندارند.

فاطمه کیانی تنها رابط ناشنوایان در انجمن ناشنوایان اهواز با اشاره به وضعیت ناشنوایان اهواز و استان گفت: انجمن ناشنوایان در سال 86 توسط افراد ناشنوا و با حمایت اداره کل بهزیستی و استانداری خوزستان تشکیل شد.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی انجمن ناشنوایان استان نداشتن فضای ثابت است زیرا به دلیل اجاره ای بودن مکان نمی توانیم هر نوع کلاس آموزشی را در خانه های اجاره ای برگزار کنیم و در مواردی به محض ایجاد فضای آموزشی، زمان اجاره ملک به اتمام رسیده و مجبور به جابجایی می شویم .

رابط انجمن ناشنوایان استان با اشاره به وضعیت ناشنوایان در سایر کشور ها گفت: در کشوری مانند هلند برای کودکان ناشنوا فرصت هایی فراهم شده تا این کودکان بتوانند در آینده به عنوان نخبه شناخته شوند اما در کشور ما بسیاری از کودکان در روستا ها و نقاط دور افتاده هنوز شناسایی نشده اند.

کیانی افزود: در بسیاری از موارد ناشنوایان حتی از سوی خانواده ها به خوبی حمایت نمی شوند و همین نبود حمایت ازسوی خانواده ها مشکلات بسیاری را برای افراد ناشنوا ایجاد کرده است .

وی در خصوص وضعیت اشتغال افراد ناشنوا بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی افراد ناشنوا در استان خوزستان اشتغال است و با وجود اینکه بسیاری از افراد ناشنوا در اهواز و استان مدارک تحصیلی بالایی دارند، به دلیل ناشنوا بودن، اغلب در بخش خدمات به کار گرفته می شوند.

وی ادامه داد: در حالی که بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، سه درصد از سهیمه استخدام ها در کشور به معلولان اختصاص دارد از سال 78 تاکنون این قانون اجرا نشده است .

رابط انجمن ناشنوایان استان گفت: در آزمون گذشته وزارت نفت یکی از ناشنوایان اهواز با مدرک تحصیلی حسابداری نفر اول آزمون بود که پس از شرکت در مصاحبه به دلیل ناشنوا بودن از لیست قبول شدگان حذف شد و اعتراضات انجام شده نسبت به این اقدام برگزار کنندگان آزمون، بی نتیجه بود .

رابط انجمن ناشنوایان استان گفت: در بخش تحصیل دانشجویان نیز در ابتدا گفته می شود که بهزیستی هزینه تحصیل دانشجویان راپرداخت می کند در صورتی که تنها بخشی از هزینه های ناشنوایان در دانشگاه ها پرداخت شده و اکثر افراد ناشنوا به دلیل مشکلات مالی پس از گذراندن چند ترم مجبور به ترک تحصیل شده اند.

کیانی با اشاره به فعالیت های ورزشی انجمن ناشنوایان استان گفت: در دهه 70 تا 80 ورزشکاران ناشنوای استان عنوان های قهرمانی زیادی در سطح کشور و در تیم های ملی داشته اند اما به دلیل کم توجهی به این افراد در طول سال های گذشته، تعداد قهرمانی های ورزشکاران خوزستانی به شدت کاهش یافته است .

وی افزود: در مسابقات المپیک ناشنوایان در کشور بلغارستان ' عاطفه بعیات' یکی از ورزشکاران ناشنوای اهوازی توانست در رشته کاراته مدال برنز مسابقات را کسب کند،اما پس از کسب مدال دیگر هیچ کدام از مسوولان سراغی از وی که برای کشور باعث افتخار شده بود نگرفته اند .

رابط انجمن ناشنوایان استان با اشاره به مشکلات ناشنوایان در دادگاه ها گفت:در بخش حقوقی و دادگاه ها نیز ناشنوایان مشکلات زیادی دارند، در مراجع قضایی رابطی برای ناشنوایان وجود ندارد و خصوصا در بخش ازدواج ناشنوایان بدون تفهیم مسایل، مواردی را امضا می کنند که کوچکترین آگاهی نسبت به آن ندارند.

کیانی افزود: برای ایجاد اشتغال معلولان ،بهزیستی امتیازاتی مانند پراخت بیمه معلولان و یا دادن وام ها با بهره پایین را به کارفرمایان داده و در ظاهر نیز برخی از کارفرمایان از این طرح ها استقبال می کنند، اما هرگز نظارتی وجود ندارد که پس از به کارگیری افراد معلول چه تعداد ریزش کرده و یا اینکه با چه میزان حقوق و یا چند ساعت کار، مشغول کار می شوند.

وی افزود: برخی از ناشنوایان تاکنون جذب کار شده اند اما به دلیل اینکه بازرسی های لازم انجام نمی شود مجبور شده اند با حقوق ناچیز کار کنند.

در این خصوص معاون مشارکت های مردمی و اشتغال اداره کل بهزیستی استان خوزستان نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل بهزیستی استان خوزستان نظارت های کافی را بر اشتغال معلولان دارد.

مهران کریمیان افزود: مراحل اشتغال تمامی معلولانی که از طریق سامانه بهزیستی مشغول به کار می شوند مورد بررسی اداره کل بهزیستی قرار می گیرد.

وی افزود: از تمامی کارفرمایان که برای معلولان ایجاد اشتغال می کنند،برای ادامه کار معلولان ضمانت و تعهد محضری گرفته می شود که تا 5 سال اشتغال این افراد را تامین کنند.

خانم کیانی رابط ناشنوایان انجمن استان کمک کرد تا با تعدادی از ناشنوایانی که در مرکز حضور داشتند گفت و گویی داشته باشم.

گلنار قیصری یکی از ناشنوایان انجمن ،نداشتن مترجم برای ترجمه اخبار استان خوزستان را یکی از مشکلات اصلی اعلام کرد و گفت:صدا و سیمای استان خوزستان در بخش خبری گوینده ناشنوایان ندارد و با اینکه چند سال است که مکرر نامه هایی به صدا و سیمای استان داده شده که به صورت افتخاری به بخش خبر صدا و سیما کمک کنیم تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

عبود دلفی معاون انجمن ناشنوایان استان نیز در ادامه گفت: ترجمه اخبار استانی برای خانواده ها بسیار سخت است و نمی توانند در هر زمان،کار های خود را رها کرده و برای ترجمه اخبار در کنار ما باشند.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از استان های کشور در بخش اخبار، مترجم زبان ناشنوایان دارند اما یکی از مسوولان صدا و سیمای استان اعلام کرده است؛ بخش خبری استان خوزستان به ترجمه زبان ناشنوایان نیاز ندارد در حالی که یک سوم ناشنوایان کشور در استان خوزستان زندگی می کنند.

مینا حسابی دیگر ناشنوای این مرکز که یکی از دو رابط ناشنوایان در شهر اهواز و جزء کم شنوایان این انجمن است گفت:ناشنوایان در مراکز بانکی،مدرسه،مطب پزشکان و فروشگاه ها مشکلات بسیاری دارند و نمی توانند به خوبی ارتباط برقرار کرده و به تنهایی کارهای خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی جامعه معلولان استان و شهر اهواز نداشتن سمعک است گفت:بهزیستی تنها به افراد محصل سمعک می دهد و با توجه به اینکه قیمت هر سمعک حداقل یک میلیون تومان است برای ناشنوایان تهیه این مبلغ بسیار زیاد است.

فواد سواری عضو ورزشکار انجمن معلولان استان نیز با اشاره به اینکه اشتغال مشکل اصلی جامعه ناشنوایان است گفت: بسیاری از کارفرمایان برخورد خوبی با افراد ناشنوای شاغل ندارند و حقوق کامل را با وجود ساعات کار طولانی پرداخت نمی کنند.

وی افزود: اکنون در یک کارگاه با حداقل 14 ساعت کار می کنم در حالی که تنها 400هزار تومان حقوق دریافت می کنم و در محل کار با بدترین برخوردهای اجتماعی مواجه هستیم و حتی حرکات دست ما به سخره گرفته می شود.

سواری افزود: در بخش ورزشی نیز با وجود اینکه بارها عناوین اولی در رشته های ورزشی مختلف کسب کرده ام اما هیچ کدام از مسوولان حمایتی از ورزشکاران نمی کنند.

وی در خصوص وضعیت تحصیل دانش آموزان در مدارس گفت: در بخش تحصیلی نیز در اهواز دو مدرسه ابتدایی و دو دبیرستان وجود دارد و هیچ کدام از معلمان این مدارس نیز به زبان اشاره آشنایی ندارند.

این ناشنوای اهوازی افزود: معلمان مطالب را بر روی تخته نوشته و ما مجبور می شویم مطالب را بنویسیم ودر عمل آموزش مطلوبی به ناشنوایان داده نمی شود.

سواری افزود: در سال های قبل از طریق ارسال نامه به آموزش و پرورش استان از نحوه تدریس معلم ها در مدارس ناشنوایان شکایت کردیم اما با وجود فارغ التحصیل شدن، هنوز وضعیت مانند گذشته است و به شکایت ها رسیدگی نشده است.

اما در بین تمامی مشکلات مطرح شده از سوی ناشنوایان اهوازی ،فاطمه صفری رییس انجمن ناشنوایان شهرستان شوشتر از عملکرد بهزیستی ،خانه کارگر و فرمانداری این شهرستان در رفع مشکلات ناشنوایان در این شهرستان قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه ناشنوایان در این شهرستان مشکلات کمتری دارند.

وی افزود: بهزیستی شهرستان شوشتر در بخش اشتغال از ناشنوایان حمایت می کند و کلاس های آموزشی خوبی برای این افراد برگزار می شود.

و اما در پایان بی شک بازهم کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که به دلیل نداشتن توانایی در برقراری ارتباط با ناشنوایان و آشنایی نداشتن با زبان اشاره متوجه این مشکلات نشده ام . اما مسوولان استانی که سال ها است با این مسایل و معضلات از نزدیک آشنایی دارند آیا زمان آن فرا نرسیده که به طور ریشه ای به حل مشکلات جامعه ناشنوایان استان بپردازند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار