تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۷۲۵۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمرانی استانداری خوزستان خواستارشد:
جلوگیری از ورود پساب آبزی‌پروری به رودخانه گرگر
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به طرح ساماندهی زه‌آب حوضچه‌های آبزی‌پروری که وارد رودخانه گرگر شوشتر می‌شود، گفت: به جای ساماندهی این حوضچه‌ها باید از ورود پساب آن‌ها به رودخانه گرگر جلوگیری کرد.

احمد سیاحی در جلسه بررسی زه‌آب‌های پرورش ماهی با تاکید بر این‌که باید از ورود پساب آبزی‌پروری به رودخانه گرگر جلوگیری شود، اظهارکرد: راه دیگری در این‌زمینه وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه در بیشتر موارد بر اثر عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی، شاهد تخریب محیط زیست هستیم و به نظر می‌رسد در این مقوله باید اقدام جدی صورت گیرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان‌کرد: شوری و کاهش کیفیت آب رودخانه گرگر موجب شده کشاورزان منطقه به دلیل بهره‌وری کم در بخش کشاورزی از اراضی خود، اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی به آبزی‌پروری و افزایش تعداد حوضچه‌های پرورش ماهی در حاشیه رودخانه کنند.

سیاحی عنوان‌کرد: تبدیل بخش زیادی از اراضی حاشیه رودخانه گرگر به حوضچه‌های پرورش ماهی تبعات اجتماعی را به دنبال داشته که یکی از این موارد مهاجرت روستاییان به شهرها بوده است.

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های جدی ما در خصوص آبزی‌پروری در حاشیه رودخانه گرگر، افزایش روز به روز این حوضچه ها به صورت غیرمجاز است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان‌کرد: این حوضچه‌ها شامل سه بخش اراضی دارای مالک و مجوز آبزی‌پروری، اراضی دارای مالک اما فاقد مجوز بهره‌برداری و اراضی حوزه استحفاظی منابع‌طبیعی است که در اراضی حوزه استحفاظی افراد بدون مجوز اقدام به احداث حوضچه‌های پرورش ماهی کرده‌اند.

سیاحی اظهارکرد: بهره‌برداران مالک و دارای مجوز فقط مشکل ورود پساب به رودخانه را دارند. بهره‌بردارانی که مالک هستند و بدون مجوز اقدام به تولید کرده‌اند باید تعیین تکلیف شوند و افرادی که در زمین‌های منابع‌طبیعی و بدون مجوز اقدام به تولید کرده‌اند باید از چرخه تولید حذف شوند.

همچنین رحیم مغینمی، مدیرکل شیلات خوزستان در این جلسه گفت: پرورش ماهی به دلیل صرفه اقتصادی در خوزستان متقاضیان زیادی دارد. این امر در حاشیه رودخانه گرگر به میزان زیادی و به صورت غیرقانونی مشاهد می‌شود و باید فکری برای حل این مشکل کرد.

وی افزود: پساب حوضچه‌های پرورش ماهی مجاز و غیرمجاز وارد رودخانه گرگر شده و موجب آلودگی آن می‌شود. در این بین سازمان آب و برق استان به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه از رودخانه گرگر و سازمان محیط زیست به علت آلودگی‌هایی که در اثر ورود پساب حوضچه‌های پرورش ماهی در این رودخانه ایجاد شده، واکنش نشان داده‌اند. مشکلات و اثرات منفی که روی رودخانه گرگر ایجاد شده، روشن نیست و سازمان آب و برق و اداره‌کل محیط زیست مطالعات مدونی در این خصوص به ما ارائه داده‌اند.

مغینمی خاطرنشان‌کرد: در حاشیه رودخانه گرگر 2 هزار و 500 هکتار به بخش شیلات اختصاص یافته که هزار و 584 هکتار آن مجاز و یک‌هزار هکتار به صورت غیرمجاز مشغول به تولید هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار