تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۷۲۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان:
کشت علوفه، بهترین الگوی کشت برای زمین‌های دشت خوزستان است
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان گفت: بهترین الگوی کشت در خوزستان به ویژه در زمین های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تولید علوفه به ویژه یونجه و ذرت است.

عباس عبدشاهی  اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگی دارد و هر چند اقتصاد مقاومتی یک شیوه اقتصادی جدیدی است که در کشور مطرح شده است ولی به عناوین مختلف در کشورهای مختلف به اجرا درآمده است.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال مقاوم کردن اقتصاد کشورمان در برابر تنش ها و تحریم هایی است که از بیرون به کشور ما تحمیل می شود البته در این اقتصاد رشد هم توأمان صورت می گیرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان افزود: در دنیای کنونی به واسطه تعاملات بین المللی که بین کشورها وجود دارد، تجارت به پاشنه آشیل روابط تبدیل شده و به راحتی برخی کشورها به کشورهای دیگر فشار و تنش وارد می کنند.

وی تأکید کرد: برای تقویت اقتصاد مقاومتی باید از منابع داخلی بهترین استفاده را کنیم، در شرایط تحریم و تنش واردات و صادرات به راحتی آسیب پذیر هستند و بهترین راه مقابله نگاه به توان داخلی است.

عبدشاهی بیان کرد: البته این نگاه به درون به معنی نفی تبادلات بین المللی نیست.

وی مطرح کرد: در کشور ایران در حوزه کشاورزی، منابع درونی قوی از جمله منابع آبی، زمین، سرمایه و نیروی کار متخصص وجود دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رامین خوزستان عنوان کرد: در اقتصاد کشاورزی به دنبال به حداکثر رساندن سود و بهره وری هستیم که در اقتصاد مقاومتی و هر اقتصاد دیگری یک اصل است.

وی ادامه داد: علت عمده تنش های اقتصادی در کشور عدم توجه به منابع اقتصادی قوی همچون اقتصاد کشاورزی و وابستگی شدید به اقتصاد نفتی است.

عبدشاهی اضافه کرد: کشاورزی برای مبارزه با این تنش ها و تهدیدهای بین المللی ظرفیت بالایی دارد. به ویژه در برخی محصولات کشاورزی از جمله خرما و زعفران ما می توانیم در دنیا قیمت جهانی را تعیین کنیم.

وی درباره وضعیت کشاورزی بیان کرد: متأسفانه در سالیان گذشته به لحاظ برنامه ریزی در حوزه کشاورزی خوب عمل نکردیم و اکنون در حوزه منابع آبی و راندمان استفاده آب در کشاورزی وضعیت بسیار نامناسبی داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با ذکر مثالی گفت: به دلیل همین سوء مدیریت ها در حوزه کشاورزی با وجود اینکه منابع آبی در استان محدود است، برخی این منابع را به سمت تولید برنج سوق دادند که به هیچ وجه صحیح نیست.

وی تأکید کرد: منابع آبی ارزان باعث شده کشاورزان خوزستانی برنج کاری کنند. با وجود این محدودیت های آبی در کشور، برنجی محصولی پرمصرف به لحاظ آب است و برای هر هکتار شالیزار بیش از 900 هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

عبدشاهی افزود: باید مثلاٌ به جای کاشت برنج به سمت تولید گندم که محصولی استراتژیک برای ایران است و سالانه بر واردات گندم ما از بیرون افزوده می شود حرکت کنیم. چرا که گندم ارزش افزوده بالایی دارد.

عبدشاهی در باره بومی سازی الگوی کشت در خوزستان ابراز داشت: باصرفه ترین محصول به لحاظ اقتصاد کشاورزی در خوزستان علوفه است. امروزه تولید علوفه برای دام یکی از دغدغه های اصلی در حوزه کشاورزی است.

وی اظهارکرد: تولید علوفه سود حداکثری را ایجاد می کند که این خود از اهداف اقتصادمقاومتی است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان اضافه کرد: بهترین الگوی کشت در خوزستان به ویژه در زمین های 550 هزار هکتاری تولید علوفه به ویژه یونجه و ذرت است چراکه علوفه دارای نیاز آبی کم و راندمان مصرف آب بالا است که نقش عمده ی در تولید و قیمت محصولات گوشتی و لبنی دارد.

وی درباره احیا 550 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان گفت: این طرح مناسبی است ولی باید همه جوانب اجتماعی و اقتصادی این طرح سنجیده شود. زمین های احیا شده حتماٌ باید براساس سیاست های کشت کشور که منطبق بر خصوصیات کشاورزی منطقه و نیازهای بازار است، طراحی و کشت شود.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
abdoolshahi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
0
0
دستت درد نکنه اطلاعات مفیدی بود ولی اگه ممکنه یه تحقیقی هم در مورد زمین های کشاورزی شهرستان سپیدان انجام دهید.
:
:
:
آخرین اخبار