تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۷۵۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رنگ و روی کهنگی اتوبوس‌های خط واحد در خوزستان
کهنگی اتوبوس‌های درون شهری، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی در ایستگاه‌های اتوبوس و نامنظمی تردد اتوبوس‌ها و ... همه از مشکلات خوزستان در استفاده از اتوبوس‌های خط واحد است.

راه‌اندازی خطوط واحد در واقع به‌منظور سهولت دسترسی شهروندان به حمل و نقل عمومی و پرداخت هزینه‌های کرایه کمتر است اما این وضعیت در استان خوزستان به دلایل مختلف دچار کم و کاستی‌های بی‌شماری است.

کهنگی اتوبوس‌های درون شهری، فرسودگی بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی در ایستگاه‌های مکانیزه اتوبوس و یا در صورت وجود به چنین تجهیزاتی، خاموش بودن این‌گونه وسایل، نامنظمی تردد اتوبوس‌ها و بی‌توجهی به پارک خودروها در ایستگاه‌های خط واحد و ... همه از مشکلات استان خوزستان در زمینه برخورداری از این وسیله حمل و نقل عمومی است که با وجود شرایط آب و هوایی بسیار خاص و گرم و گرد و غباری، مردم را گلایه‌مند و دلزده از ایستادن در صفوف خط 11 کرده است.

مسیر قلعه کنعان اهواز تا ترمینال چهارراه آبادان فقط دارای یک اتوبوس برای سرویس‌دهی به شهروندان بوده و تنها ساعتی یک‌بار مسافرانی را که از نخستین روستای بزرگ کشور به قصد تحصیل، درمان، اشتغال و غیره از منزل خارج می‌شوند، جابه‌‌جا می‌کند.

در همین راستا کسانی که با پر شدن ظرفیت اتوبوس یا نرسیدن به آن، جا می‌مانند مجبور می‌شوند  یک ساعت منتظر بمانند تا مجددا اتوبوس برگردد و از آن استفاده کنند، و یا از سرویس‌های سواری شخصی که در مسیر مشغول به کار هستند با وجود پرداخت هزینه‌ای چند برابر بهره‌مند شوند.

این وضعیت گلایه‌های زیادی را برای شهروندان به‌ویژه در این مسیر ایجاد کرده که در زیر با چند نفر از آنها به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

*مجبور به استفاده از خودروهای شخصی و پرداخت کرایه چند برابری هستیم

یکی از اهالی قلعه‌کنعان اهواز اظهار کرد: به علت کم بودن اتوبوس‌های خط واحد و فرسوده بودن دستگاه‌های موجود، مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستیم ولی با عدم نظارت بر خودروهای سواری، گرفتن کرایه از مسافران به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود.

ناجی حزبه‌پور اضافه کرد: بابت مسافت تقریبی سه کیلومتری از قلعه‌کنعان تا منطقه کانتکس از هر نفر مسافر مبلغ یک‌هزار تومان اخذ می‌شود که پس از آن باید دوباره یک کورس دیگر سوار شود تا به مرکز شهرستان اهواز برسد.

وی خاطرنشان کرد: این کار برای قشری که در روستا با درآمد پایین زندگی می‌کند، دشوار است زیرا روزانه باید در این مسیر تردد کنند و مبلغی را که باید برای خوراک و درمان و تحصیل و ...هزینه کنند در این زمینه صرف شود.

*مسئولان تبعیض امکانات قائل نشوند

دیگر اهالی این منطقه نیز از مسئولان خواست هر چه سریع‌تر در این زمینه تمهیدی اتخاذ کنند و اختصاص خط واحد تنها نباید به مرکز شهر معطوف شود.

این شهروند 21 ساله عنوان کرد: مسئولان تبعیض امکانات قائل نشوند و چون شهرهای بزرگ به وضعیت اتوبوس‌های درون شهری این شهرستان نیز توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در شهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان و مشهد با وجود برخورداری از هوای مطلوب شاهد پرتردد بودن خطوط واحد هستیم اما در شهرهای گرم استان با وجود نیازها و درخواست‌های شهروندان، این وضعیت با مشکلات بسیاری مواجه است که نیاز به رسیدگی ویژه دارد.

*مکاتبات بی‌نتیجه مانده است

دهیار روستای قلعه‌کنعان نیز چنین اظهار نظر کرد: در حال حاضر سهمیه اتوبوس واحد برای سرویس‌دهی از قلعه کنعان تا چهارراه آبادان دو دستگاه اتوبوس بوده اما به علت فرسودگی در بیشتر اوقات سرویس‌دهی با یک اتوبوس انجام می‌شود.

جلیل جنامی گفت: در این زمینه مکاتبات و پیگیری‌های مکرری با اتوبوسرانی استان از طرف شورا و دهیاری صورت گرفت اما به علت کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی، نتیجه‌ای تعویض یا افزودن اتوبوس‌های مذکور حاصل نشده است.

وی در ادامه افزود: برای ساماندهی خودروهایی که در مسیر قلعه کنعان به کانتکس و قلعه کنعان به پیچ خزامی در حرکت هستند، مکاتباتی با فرمانداری، بخشداری و تاکسیرانی اهواز انجام شد که در جواب به علت شخصی بودن وسایل نقلیه موجود در مسیرهای مذکور از تعیین نرخ کرایه و اعمال آن نتیجه‌ای دریافت نشد.

دهیار روستای قلعه کنعان اضافه کرد: این بدان امر است که خودروهای موجود زیر نظر تاکسیرانی نیستند و هیچ‌گونه خدماتی در اختیار رانندگان قرار نگرفته است.

وی در پایان بیان کرد: به‌ منظور تزریق تاکسی‌های عمومی و خدمت‌دهی به روستاییان مکاتباتی انجام گرفته که در حال حاضر از تاکسیرانی اهواز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

امیدواریم با تهیه این گزارش گره‌ای از مشکلات مردم این منطقه باز شود و بتوان در آینده نزدیک شاهد برخورداری آنها از این وسیله حمل و نقل عمومی که از بدیهی‌ترین امکانات درون شهری است، باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار