تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۷۵۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمرانی استاندار خوزستان:
توسعه روستاها همزمان با توسعه شهرها باید مورد توجه قرار بگیرد
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: زمین های اطراف شهرهای اين استان همچون گاو صندوق ارزشمندی هستند که توسط سازمان منابع طبیعی و جهادکشاورزی رها شده اند.

احمد سیاحی بعد از ظهر روز گذشته در جلسه ساخت و سازهای غیر مجاز استان خوزستان، مسولیت تصرف غیر قانونی زمین های اطراف شهرها و ساخت و سازهای غیرمجاز را در درجه اول متوجه سازمان های  منابع طبیعی و جهادکشاورزی دانست و تصریح کرد: با برخورد و قلع و قمع کردن تصرفات غیر قانونی مخالفیم و اعتقاد داریم این مشکل با زور حل نمی شود و نیاز به راهکار اساسی دارد. در واقع قبل از به وجود آمدن مشکل باید از آن جلوگیری شود. این امر نظارت سازمان های متولی به داشته های خود که همانند گاوصندوقی با ارزش هستند را نیاز دارد.

وی نبود اراده در دستگاه اجرایی را مهمترین عامل ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها عنوان کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر نبود اراده، دستگاههای اجرایی با دادگستری هماهنگ نیستند. شهرداری ها نیز با یکدیگر تعامل و همکاری ندارند. البته عمده احکام مشترک بین مجموعه های شهرداری و دادگستری احکام مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ است که به طور جدی به آنها پرداخته نمی شود.

سیاحی یکی از راه های برون رفت از مشکلات حاشیه شهرها را توسعه روستاها همزمان با توسعه شهرها دانست و ادامه داد : اگر به روستاها درست پرداخته نشود؛ وضع حاشیه شهرهای ما از وضع موجود نیز بدتر می شود. توسعه شهرها بدون توجه به روستاها از زمان رضا خان شروع شد و تاكنون همچنان ادامه دارد و حاصل آن چیزی نبود جز مهاجرت غیر قابل کنترل روستایی ها به شهرها و به وجود آمدن مناطق حاشیه ای که از این لحاظ استان خوزستان و شهر اهواز در رده های بالای آماری قرار دارد. هم اکنون آمار مهاجرت از روستاهای مرزی در سطح کشور رقم  ۱۹.۵ درصد است که این رقم در استان ما  ۲۹.۵ درصد است یعنی ۱۰ در صد بیشتر.

معاون عمرانی استاندار خوزستان، اهمیت رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز را به حدی دانست که در شورای تامین استان نیز به آن پرداخته و هر نوع منع قانونی در راه مجموعه های اجرایی برداشته شود.

وی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اگر لازم شود در شورای تامین استان مصوبات لازم را می گیریم تا شهرداری ها و دادگستری با دست باز بتوانند با متخلفان برخورد قاطع داشته باشند. نباید با مسائل عاطفی کار خلاف قانون را توجیه کنیم، در این صورت هم به خود ظلم کردیم هم به مردم.

سیاحی در پایان با انتقاد از عدم حضور بعضی مدیران در این جلسه که بعضا به دلیل سفر به پایتخت، حاضر نبودند، گفت: مدیران توجه داشته باشند که مشکلات ما در استان خودمان حل می شود. این سفرهای پر هزینه به پایتخت بازدهی مورد نظر را نخواهد داشت؛ ضمن اینکه حضور تنها پنج نفر از ۱۲ مدیر مدعو اصلا برای ما قابل قبول نیست و این مورد توسط استاندار به آنها تذکر داده می شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار