تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۵۲۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورود هنرمندان به کمپین سرطان
رئیس انجمن سرطان کشور ورود هنرمندان به کمپین سرطان برای آگاهی رسانی به مردم را خواستار شد و افزود با وجود آن که سرطان در ایران از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه کمتر است، اما به هر حال روند رو به رشد ما از آن ها تندتر است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوسیما، دکتر اکبری رئیس انجمن سرطان کشور با بیان این که اگر سلول در قالب مرگ برنامه ریزی شده قرار نگرفته و شروع به زیاد شدن کند سرطان رخ می دهد گفت: روند رو به رشد سرطان در کشور ما تند است.

وی افزود: با وجود آن که سرطان های ما از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه کمتر است، اما به هر حال روند رو به رشد ما از آن ها تندتر است.

دکتر اکبری تصریح کرد: اگر ما به این موضوع حساسیت نشان ندهیم و خوب کار نکنیم ممکن است در چند سال آینده آمار ابتلا به سرطان در کشور ما بیشتر شود.

وی افزود: خوشبختانه به علت آن که مراقبت های بیماری سرطان در کشور ما خیلی مناسب است و در خیلی از مواقع معادل کشورهای غربی پیش رفته از این بیماری مراقبت می کنیم، مرگ ناشی از سرطان در کشور ما خیلی بالا نیست یعنی حدود 30 هزار مورد مرگ در سال داریم که رقم بدی نیست ولی روند رو به رشد ما بالاست.

دکتر اکبری وزارت بهداشت را مرجع علمی کشور ذکر کرد و گفت: باید به سخنان این وزارتخانه توجه شود، به عنوان مثال ما دوست داریم که آب سالم استفاده کنیم و می توانیم سلامت آب را تعریف کنیم ولی تامین آب سالم در اختیار ما نیست یا غذای سالم و هوای پاکیزه داشته باشیم و فست فود ها را حذف کنیم.

وی افزود: ما باید در توانمندسازی مردم در مقابله با بیماری سرطان تلاش کنیم.

 سرطان معده شایع ترین و کشنده ترین در ایران

رئیس انجمن سرطان کشور سرطان معده را شایع ترین سرطان در مردان ایرانی و کشنده ترین در مردان و زنان کشور ذکر کرد و گفت:  50 سال  پیش سرطان معده جزو 10سرطان اول در کشورهای غربی به شمار می رفت ولی با افزایش مراقبت های بهداشتی در آن کشورها سرطان معده از فهرست سرطان های مطرح خارج شده است.

وی با تاکید بر این که سرطان ارثی نیست افزود: ابتلای مرحوم مرتضی پاشایی به سرطان معده در سن 28 سالگی یک استثنا بوده است.

دکتر اکبری سرطان را دارای فرآیند مزمن و طولانی 15، 16 ساله ذکر کرد و افزود: تغییراتی که در ژن صورت می گیرد سبب بروز سرطان زودرس می شود.

وی تصریح کرد: باید کمپین سرطان را برای بیماران و خانواده هایشان فراهم کرد و هنری باید وارد کمپین این ها شوند تا مردم بیشتر متوجه اهمیت این بیماری شوند.

در ادامه این گفتگو دکتر ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در کشور ما نظام ثبت سرطان وجود دارد و اطلاعاتی که ما در کشور داریم معمولاً توسط سازمان بهداشت جهانی و موسسات تحقیقاتی مربوط به سرطان در سطح دنیا مرتب جمع آوری می شود و هر سال دقیق ترین گزارش ها از شیوع سرطان در مقایسه با نقاط دنیا صورت می گیرد.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت افزود: براساس آخرین آماری که در سال 2013 منتشر شد در ایران شیوع سرطان به ازای هر 100 هزار نفر 134 نفر است و این در حالی است که رقم در آمار متوسط ابتلا به سرطان درهمه کشورهای دنیا به ازای هر 100 هزار نفر به 188 نفر می رسد.

دکتر ملک زاده گفت: ایران در مقایسه با کشورهای همسایه از شیوع سرطان کمتری برخودار است اما اگر با گذشته های خیلی دور مقایسه شود روند رو به رشد مختصری در کشور دیده می شود که علت اصلی آن افزایش امید به زندگی و طول عمر است به گونه ای که در طول 40 سال امید به زندگی از حدود 53 سال در 1347 هم اکنون به حدود 72 سال رسیده است.

50 درصد سرطان ها قابل پیش گیری

وی سرطان را یکی از عوارض مسن شده دانست و افزود: 50 درصد سرطان ها قابل پیش گیری و تا 50 درصد سرطان ها هم قابل درمان هستند.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما همه امکانات شامل دارو و جراحان ماهر را داریم ولی پیشگیری نیاز به تغییر شیوه زندگی دارد که این موضوع  نیز نیازمند تلاش وزارت بهداشت، رسانه ها و همکاری خود مردم است.

توصیه هایی برای جلوگیری از سرطان

دکتر ملک زاده در ادامه گفت: دخانیات و از آن مهم تر مصرف تریاک، غذاهای خیلی شور، مصرف نکردن سبزی و میوه، نخوردن آجیل، تنبلی و ورزش نکردن، چاقی و پرخوری و برخی عفونت های ویروسی و میکروبی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان هستند.

 وی افزود: مراکز جراحی دولتی بهترین مراکز برای درمان سرطان هستند که در قالب بیمه ها به مردم خدمت می کنند.

دکتر ملک زاده با اشاره به این که شیوع سرطان در نقاط مختلف ایران متفاوت است گفت: باید به سبک زندگی و فرهنگ آن توجه فراوانی کنیم از جمله استفاده از آب لوله کشی شیوع سرطان را کاهش می دهد ولی نوشیدنی های داغ و سوزاننده احتمال سرطان را افزایش می دهند .

وی همچنین بر رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید کرد و افزود: مسواک زدن و شستشوی دهان و دندان در پیشگیری از بروز سرطان مری و معده اهمیت دارد.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت در مورد اثر پارازیت در شیوع و بروز سرطان هم گفت: مطالعات زیادی در دنیا بر روی انواع امواج شده است ولی در ایران در مورد پارازیت مطالعه ای نداشته ایم.

وی افزود: تاکنون اثبات نشده است که این امواج سبب بروز سرطان می شود بلکه پارازیت عوارض دیگری دارد.

دکتر ملک زاده آلودگی هوا و ذرات معلق را مهم دانست و گفت: شهرهای آلوده ای در دنیا بوده اند که با برنامه ریزی دقیق و مناسب هوای دلپذیری را ایجاد کرده اند.

در این گفتگو دکتر مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز افزایش سن جمعیت را مهم ترین دلیل ابتلای به سرطان ذکر کرد  و گفت: شیوه زندگی ناسالم  و عوامل محیطی در بروز این بیماری موثر واقع می شوند.

وی افزود: مردم باید از خود مراقبتی آگاه باشند و در جهت مصرف غذای سالم تلاش کرده و از روغن پالم و آب آلوده استفاده نکنند و وزن خود را کنترل و از سبزیجات و میوه زیاد استفاده کنند.

دکتر مطلق تصریح کرد: غربالگری می تواند سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم را زودهنگام مشخص کند و هر چه سرطان زودتر شناسایی شود هزینه های بیمار نیز کمتر خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار