تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۶۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در مواجهه با گازگرفتگی چه باید کرد؟
منواكسیدكربن، گازي است بي‌بو و بي‌رنگ و به طور ظاهري قابل مشاهده نيست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختي و عموما در فضاي بسته ايجاد مي‌شود
مديركل پزشكي قانوني خوزستان گفت: هنگام مواجهه با بیمار گازگرفته، سریعا درب اتاق باز شود و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد.

دکتر سیدفرزاد حسینی اظهار کرد: منواكسیدكربن، گازي است بي‌بو و بي‌رنگ و به طور ظاهري قابل مشاهده نيست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختي و عموما در فضاي بسته ايجاد مي‌شود.

وی توضیح داد: این گاز ممکن است در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌ خصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن تولید شود. گازی بسیار سمی بی رنگ و بی‌بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود، غلظت منواکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است .

اقدام درمانی برای مراحل اولیه گازگرفتگی

مديركل پزشكي قانوني خوزستان گفت: هنگام مواجهه با بیمار گازگرفته، سریعا درب اتاق باز شود و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد. اگر فرد هوشیار است اما فقط سردرد و  سوزش بینی و ته حلق دارد کافی است در هوای آزاد قرار گیرد تا کم کم گاز مونواکسید کربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آن را بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد .

وی ادامه داد: اگر بیمار دارای سابقه بیماری قلبی باشد یا سن خیلی کم(نوزاد) یا خیلی بالا دارد (کهنسال) لازم است تحت مداوا با اکسیژن قرار گیرد و همان مصرف مایعات نیز خوب است .

 حسینی عنوان کرد: در صورت بیهوش بودن فرد گازگرفته لازم است در هوای آزاد قرار گیرد و اگر تنفس ضعیف و سختی دارد به وی تنفس کمکی داده شود و سریعا تحت درمان قرار گیرد .

مديركل پزشكي قانوني خوزستان اظهار کرد: در مهر ماه امسال، 2 نفر بر اثر مسموميت با گاز منوكسيدكربن در استان خوزستان جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هیچ گونه فوتی به این علت گزارش نشده بود.

وی با بیان این 2 قربانی مسموميت با گاز منوكسيد كربن در مهر ماه، مرد بوده‌اند، افزود: در مجموع، در 7 ماهه نخست امسال، 5 نفر بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن در خوزستان  جان خود را از دست دادند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: گازگرفتگی
:
:
:
آخرین اخبار