تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۶۹۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شش زندانی گوآنتانامو به عنوان پناهنده به اروگوئه فرستاده شدند
آمریکا به پیشنهاد اروگوئه شش تن از زندانیان گوآنتانامو را به این کشور فرستاد و اروگوئه نیز آنها را به عنوان پناهنده پذیرفت.

به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، دولت آمریکا در بیانیه‌ای گفت، شش زندانی که به مدت بیش از 12 سال در زندان گوآنتانامو محبوس بودند به اروگوئه منتقل شده‌اند و در آنجا به عنوان پناهنده اسکان داده خواهند شد.

این شش زندان مظنون به عضویت در القاعده هستند اما هرگز به طور رسمی متهم نشده‌اند. پنتاگون روز یکشنبه ملیت این شش مرد زندانی را به عنوان چهار سوری، یک تونسی و یک فلسطینی احراز کرد.

این شش زندانی که شبانه با هواپیما به اروگوئه منتقل شده‌اند در سال 2002 میلادی به زندان گوآنتانامو افتادند.

خوزه موخیکا، رئیس جمهوری اروگوئه در نامه‌ای سرگشاده درخواست خود را از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر آزادی 142 زندانی زجر کشیده در زندان گوآنتانامو مطرح کرده و گفت، این اقدام یک حرکت بشردوستانه در رابطه با انسان‌هایی است که از آدم ربایی بی‌رحمانه و فرستاده شدن به زندان گوانتانامو رنج می‌برند.

موخیکا ابتدا در مارس سال جاری میلادی این پیشنهاد خود را مطرح کرده و متعهد شد که این کشور آمریکای جنوبی این زندانیان را به عنوان پناهنده می‌پذیرد و به رئیس جمهوری آمریکا کمک می‌کند تا به تعهد به تعویق افتاده خود مبنی بر تعطیلی زندان گوآنتانامو جامه عمل بپوشاند.

دولت باراک اوباما به خاطر تعطیل نکردن گوانتانامو تحت محکومیت‌های شدید جهانی قرار گرفته است. زندانیان گوآنتانامو برای اعتراض به مسائل متعدد از شکنجه‌های مذهبی گرفته تا دادگاه‌های نظامی بارها دست به اعتصاب غذا زدند.

عفو بین‌الملل زندان گوانتانامو را به عنوان "گولاک عصر حاضر" توصیف کرده است.

"گولاک" مجموعه‌ای از کمپ‌های کار اجباری از سال 1930 تا 1955 میلادی در جماهیر شوروی بود که در آن مردم بسیاری کشته شدند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار