تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۷۹۸۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خواستار شد:
تدوين برنامه منسجم توسعه صادرات غيرنفتي خوزستان
معاون برنامه ريزي استانداري خوزستان بر لزوم تدوين برنامه منسجم براي توسعه صادرات غيرنفتي در استان تأكيد كرد.

اميد حاجتي در جلسه كارگروه صادرات غيرنفتي كه امروز دوشنبه(22 دي ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان كرد: برنامه منسجم توسعه صادرات غيرنفتي بايد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و با همكاري اتاق هاي بازرگاني و تعاون و سازمان هاي مربوطه ترسیم و تا پايان سال جاري تدوین شود.

وي افزود: تدوين اين برنامه چشم اندازي از صادرات غيرنفتي را براي خوزستان ترسيم مي كند و بر اساس آن صادراتي هدفمند خواهيم داشت.

معاون برنامه ريزي استانداري خوزستان بيان كرد: هدف از تدوين برنامه صادراتي، استمرار يك شرايط پايدار در توسعه صادرات غيرنفتي است.

حاجتي تصريح كرد: سال آينده بخش قابل توجهي از اعتبارات استان، به تفكيك شهرستان، به بهبود شاخص هاي اقتصادي و توسعه صادارت غيرنفتي اختصاص مي يابد.

وي اظهاركرد: هرچه در زمينه توسعه صادرات غيرنفتي پيشرفت كنيم، استان بیشتر از مشكل بزرگ بيكاري رها مي يابد.

معاون برنامه ريزي استانداري خوزستان يادآور شد: سفر استاندار به همراه هيات همراه به بصره و انعقاد تفاهم نامه همكاري، اقدامي در جهت توسعه صادرات غيرنفتي به عراق بود.

حاجتي با اشاره به ساماندهي بازارچه هاي مرزي خوزستان گفت: در اين جهت طراحي اوليه بازارچه چذابه در حال انجام است تا اقدامات لازم برای توسعه آن صورت گیرد. همچنين ساماندهي بازارچه شلمچه توسط سازمان منطقه آزاد اروند انجام مي شود و از سوي ديگر در بازارچه آبادان امكان توسعه وجود دارد.

وي ادامه داد: براي بهره برداري مشترك از اسكله آبادان مقرر شد، بازارچه اروندكنار ايجاد شود و اين بازارچه تا بهمن ماه به بهره برداري ميرسد كه مي تواند اقدامی موثر در توسعه صادرات غيرنفتي و فعال شدن تجارت مرزي در اروندكنار باشد.

در اين جلسه همچنین، سعدالله عبداللهي مديركل بنادر و دريانوردي خوزستان، اظهاركرد: براي تجهيز بندر شادگان هيچگونه نگراني وجود ندارد و سرعت عمل ما در تأمين تجهيزات مورد نياز اين بندر زياد است؛ بنابراين تجار از بابت تجهيزات در تخليه و بارگيري هيچگونه نگراني نداشته باشند.

وي افزود: بر اساس سفارش هاي انجام شده، به زودي شناورهاي موردنياز بندر شادگان وارد استان مي شود و شاهد افزايش صادرات محصولات غيرنفتي در اين بندر خواهيم بود.

همچنين كيخسرو چنگلوايي رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان عنوان كرد: توليد محصولات كشاورزي در خوزستان در طول 12 ماه با كيفيت خيلي خوب و تنوع بالا انجام مي شود، به طوري كه متقاضيان زيادي از بازارهاي خارجي داريم اما براي عرضه اين محصولات نيازمند زيرساخت هاي صادراتي هستیم.

وي تصريح كرد: محصولات سبزي و صيفي متقاضيان زيادي از كشور روسيه دارد كه براي صادرات اين محصولات لازم است يك خط هوايي راه اندازي شود. در حال حاضر صادرات سبزي و صيفي به صورت سنتي انجام می شود و در اثر چند بار تخليه و بارگيري، كيفيت اين محصولات از دست مي رود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان كرد: در حال حاضر به دليل نبود شركت هاي حمل و نقل بين المللي در خوزستان مجبوريم بسياري از محصولات كشاورزي را با كاميون حمل و از مرزهاي مختلف به بازار هدف برسانيم.

چنگلوايي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه بيشتر محصولات كشاورزي استان در شمال خوزستان توليد مي شود، لازم است گمرك دزفول به طور كامل تجهيز شود تا بتواند ثبت سفارش انجام دهد. متاسفانه خيلي از محصولات ما به دليل نبود زيرساخت هاي صادراتي به نام استان هاي ديگر صادر و ثبت مي شود. به طور نمونه سالانه 50 هزار تن خرماي خوزستان به كشورهاي مختلف صادر مي شود اما فقط 12 هزار تن از آن به نام خوزستان ثبت مي شود.

از سوي ديگر مصطفي كناركوهي مديركل دامپزشكي خوزستان، اظهاركرد: بنادر خوزستان به دليل فاصله مسافتی كوتاه با كشور عراق و كويت، حالت طلايي دارند كه مي توانيم از اين فرصت ها براي صادرات محصولات غيرنفتي استان استفاده کنیم. فعال سازي بندر شادگان نقش مهمي را در صادرات اين محصولات داشته است، به گونه اي كه در 40 روز فعاليت خود تاكنون 2 هزار رأس دام استان و 2 هزار رأس دام استان هاي ديگر از طريق اين بندر به كشور كويت صادر شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار