تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۸۱۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه احداث خط لوله دوم صادرات گاز به عراق کلید خورد
با احداث خط لوله دوم انتقال گاز به عراق که از مسیر شلمچه و بصره می گذرد، ظرفیت صادرات گاز ایران به این کشور تا دو سال آینده افزایش می یابد.

ایران از دو مسیر بغداد و بصره به عراق گاز صادر خواهد کرد که ساخت خط لوله اول که به سمت بغداد می رود تقریبا به اتمام رسیده و قرار است از اردیبهشت سال آینده، صادرات گاز از آن آغاز شود.

براساس برنامه ریزی ها قرار است در ابتدا روزانه چهار میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله به نیروگاه های بغداد صادر شود و در نهایت به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

عزیز ا... رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز می گوید: حدود هفت کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق از مسیر بغداد در داخل خاک این کشور باقی مانده که بزودی تکمیل خواهد شد.

طرح دوم صادرات گاز به عراق قرار است از مسیر بصره انجام شود که ظرفیت نهایی آن 35 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.

به گفته مقامات شرکت ملی گاز ایران، در مجموع حجم صادرات گاز به عراق از دو مسیر بغداد و بصره قابلیت افزایش به 70 میلیون مترمکعب در روز را دارا است.

نکته قابل توجه در صادرات گاز به عراق این است که برخلاف پاکستان که از اجرای تعهدات خود برای احداث خط لوله انتقال گاز خودداری کرده، عراق اشتیاق بیشتری برای دریافت گاز از ایران نشان داده و حتی پیش از امضای قرارداد نهایی با ایران برای دریافت گاز از مسیر بصره، مقدمات احداث خط لوله در داخل خاک خود را آماده کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص اجرای مناقصه احداث این خط لوله انتقال گاز می گوید: مناقصه 1.5 میلیارد دلاری ساخت خطوط لوله و تاسیسات مربوط به صادرات گاز ایران به عراق به روش B.O.T (با بازگشت همه هزینه سرمایه گذار از محل درآمد ناشی از صادرات گاز به عراق) از طریق مناقصه عمومی به زودی برگزار می شود.

علیرضا غریبی افزود: تامین سرمایه مورد نیاز و احداث خطوط لوله و تاسیسات مربوط به صادرات گاز به کشور عراق شامل احداث خطوط انتقال گاز دزفول- کوهدشت، کوهدشت- بیستون، کوهدشت- چهارمله، بیستون- کرمانشاه، اهواز- خرمشهر، خرمشهر- مرز (شلمچه)، همچنین احداث پنج واحد تاسیسات تقویت فشار گاز، ایستگاه های کنترل فشار و یک ایستگاه اندازه گیری می شود.

وی گفت: برای اجرای خطوط لوله و ایستگاه های کنترل فشار و اندازه گیری مرتبط، یکسال و برای اجرای تاسیسات تقویت فشار گاز، دو سال زمان در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: دوره بازپرداخت هزینه ‎های سرمایه گذار (مبلغ قرارداد) ظرف سه سال پس از شروع صادرات، (شش ماه دوره تنفس پس از شروع صادرات، پرداخت‎ها در پنج قسط هر شش ماه یکبار به ترتیب ١٠ درصد، ١٥ درصد، ٢٠ درصد، ٢٥ درصد، ٣٠ درصد کل هزینه‎های سرمایه گذاری) صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، برآورد تقریبی هزینه های مستقیم اجرای طرح یک هزار و ٥٠٠ میلیون دلار است و پیشنهاد قیمت سرمایه گذار شامل برآورد دقیق و سایر هزینه های مرتبط خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: محل، زمان تحویل و گشایش پاکت ها در مدارک مناقصه ارایه می شود.

غریبی افزود: دارا بودن توانمندی مدیریتی برای اجرای طرح، توانمندی برای تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح، توانایی ارایه ضمانتنامه شرکت در مناقصه به مبلغ ٩٠ میلیارد ریال، از جمله شرایطی است که سرمایه گذاران متقاضی باید دارا باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار