تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۸۲۵۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فوق تخصص بیماری های ریوی :
تشریح پیامدهای گرد و غبار بر سلامتی افراد
یک فوق تخصص بیماری های ریوی در خصوص اثرات گرد و غبار و آلودگی هوا بر سلامتی انسان گفت: آلودگی هوا به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بر سیستم تنفسی، پوست، چشم، قلب و عروق و مغز اثر منفی می گذارد.

دکتر سید حمید برسی در خصوص عوارض کوتاه مدت گرد و غبار بر بدن انسان اظهار کرد: اثرات چشمی گرد و غبار شامل خارش و التهاب و عفونت های چشمی می باشد.

وی در خصوص اثرات منفی گرد و غبار درحلق و بینی هم افزود: احتقان بینی، احتمال ابتلا به سینوزیت، التهاب داخل بینی، سوزش و خارش بینی، عطسه و آبریزش، عفونت تنفسی فوقانی، احساس درد و سوزش گلو و التهاب حلق و حنجره از جمله این عوارض می باشد.

برسی ادامه داد: همچنین احساس وجود جسم خارجی در گلو، گرفتگی صدا، ایجاد برونشیت، سرفه های مکرر، تشدید و ایجاد آلرژی، ایجاد و تشدید آسم، برونشکتازی، احساس فشار و سنگینی قفسه سینه از دیگر عوارض کوتاه مدت این پدیده می باشد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی در زمینه عوارض پوستی کوتاه مدت گرد و غبار هم گفت: تشدید و ایجاد اگزماهای پوستی، خارش و التهاب های پوستی از جمله این عوارض است.

وی در خصوص عوارض طولانی مدت گرد و غبار بر سلامتی افراد اظهار کرد: از جمله این عوارض COPD(بیماری انسدادی مزمن ریوی)، سرطان های ریه و ایجاد نارسایی های تنفسی می باشد.

برسی اضافه کرد: پدیده گرد و خاک، افزایش ضربان قلب و تنفس، محدودیت فعالیت بدنی، کاهش آستانه هوازی، ظرفیت ریوی و عوارض قلبی، عروقی و مغزی را به دنبال دارد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی ادامه داد: همچنین عوارض مربوط به فلزات سنگین با توجه به جذب پوستی و سیستمیک گرد و غبار مورد انتظار می باشد.

وی گفت: کاهش باروری در مردان و زنان و کاهش رشد جنین در زنان حامله نیز از جمله اثرات احتمالی گرد و غبار است.

برسی در خصوص راههای پیشگیری از عوارض گرد و غبار توصیه کرد: در زمان وقوع این پدیده، تا حد امکان از رفتن به بیرون از منزل خودداری شود.

وی گفت: از دستگاه تصفیه هوا استفاده شود، درب پنجره ها و درزها بسته شده و اطراف ورودی کولرهای دوتیکه کاملا محصور شود.

این فوق تخصص بیماری های ریوی اظهار کرد: تهویه داخلی ماشین روشن باشد و ترجیحا از ماسک فیلتر دار و در صورت دسترسی نداشتن از پارچه مرطوب دور دهان استفاده شود و تا حد امکان از دهان تنفس نشود.

وی ادامه داد: مصرف روزانه یک تا دو لیوان شیر، استحمام روزانه با آب خالی، مصرف روزانه 450 تا 500 گرم میوه جات مانند توت و سیب و سایر میوه جات و سبزیجات، مصرف حبوبات برای مقابله با این پدیده توصیه می شود.

بگفته وی در صورت وجود التهاب در حلق نباید از میوه جات ترش استفاده کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار