تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۸۲۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:
لزوم تشکیل کنوانسیون بین المللی مقابله با ریزگردها
خوزنیوز: دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست چهارشنبه در گردهمایی بررسی مسائل زیست محیطی منطقه در مرکز بازدید کنندگان تالاب شادگان آبادان گفت: منشاء گرد و خاک و ریزگردها را عوامل طبیعی و دخالت انسان در طبیعت است وبرخی، از پدیده گرد و خاک در راستای اهداف سیاسی استفاده کردند و نباید اجازه داد ریزگردها منشاء اغراض سیاسی گردد. افزود: مشکلی که در فرایند 50 ساله بی توجهی به محیط زیست رخ داده است، در کوتاه مدت قابل رفع، نیست.

وی همراهی و کمک نهادهای دولتی و مردم نهاد برای کمک به کاهش خسارت پدیده ریزگردها با منشاء داخلی را ضروری دانست و اظهار داشت: با ساخت سدهای غیر کارشناسی در بالا دست کارون، نادیده گرفتن تغییر اقلیم و از بین رفتن تالاب های منطقه، بحران های زیست محیطی افزایش یافت.

فرشچی ادامه داد: نباید اجازه داد، بحران ریزگردها به مقوله ای برای غرض ورزی سیاسی تبدیل شود، بلکه باید از این تهدید زیست میحطی برای همگرایی و وحدت بهره گرفت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همان گونه که جنگ تحمیلی باعث وحدت مردم ایران شد، این بحران نیز باید وحدت مردم و مسوولان را برای غلبه بر مشکلات بیشتر کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام شناسایی 9 کانون گردو خاک در خاورمیانه و جهان اظهار داشت: در بحث ریزگردهایی که منشاء خارجی دارد، باید با استفاده از ساز و کارهای حقوقی و شکایت به دادگستری بین المللی در صدد ایجاد ایفاد حقوق مردم ایران باشیم.

وی از پیگیری برای تشکیل کنوانسیون بین المللی مقابله با ریزگردها بین کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان، اردن و یمن خبر داد و گفت: با تشکیل این کنوانسیون در تلاشیم با استفاده از ابزار حقوقی و منطقه ای کشورهایی کانون ریزگرد، گام های موثری در راستای حفظ محیط زیست برداشته شود.

فرشچی با اشاره به تهدید بیماری کشند قرمز در سواحل دریایی بندر عباس و دریای عمان اظهار داشت: به رقم تشکیل کمیته ملی کشند قرمز از دو سال گذشته تاکنون، متاسفانه نتوانستیم با این پدیده مقابله کنیم و کشند قرمز به محیط زیست دریا، صید و صیادی خسارت فراوانی وارد کرده است.

خانم فرشچی گفت: برخی مشکلات زیست محیطی از جمله فراوانی ورود گونه های غیربومی تهدیدی است که آبزیان، پستانداران و لاک پشت ها در منطقه شمال خلیج فارس تهدید می کند که برای حفاظت از آنها تمهیدات لازم اندیشیده نشده است.

در این نشست احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست استان خوزستان نیز، با اشاره به شناسایی 158 هزار هکتار اراضی منشاء گردو خاک در خوزستان اظهار داشت: عمده کانون ریزگردها با منشاء داخلی از ماهشهر به سمت هندیجان قرار دارد.
:
:
:
آخرین اخبار