تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۸۲۹۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل هواشناسي:
بارورسازي ابرها در خوزستان كارايي لازم را ندارد
مديركل هواشناسي خوزستان گفت: پتانسيل اجرايي طرح بارورسازي ابرها در استان خوزستان وجود ندارد. همچنین این طرح، كارايي لازم را در این استان ندارد.

كوروش بهادري اظهار كرد: طرح بارورسازي ابرها براي استان خوزستان در نظر گرفته نشده است، به نظر من اين طرح مطالعاتي است و ممكن است در نقاطي اجرا شده باشد ولي پتانسيل اجرايي آن در استان خوزستان وجود ندارد و اگر هم اين پتانسيل وجود داشته باشد، كارايي لازم را در استان ندارد.

وي ادامه داد: بارورسازي ابرها معمولا در مناطقي انجام مي​شود كه بارش آن​ها بالاي 230 ميليمتر است كه در خوشبينانه​ترين حالت اگر تمام پيش​بيني​ها در باروري ابرها محقق شود، 10 تا 15 درصد ميانگين نرمال بارش را بهبود مي​بخشد.

مديركل هواشناسي خوزستان گفت: ما در استاني هستيم كه بارش بيش از 48 درصد نسبت به بلندمدت كاهش يافته است و 10 تا 15 درصد نمي​تواند مشكلي را از خشكسالي​هاي 8 سال گذشته كه تنش و آسيب به اقتصاد استان خوزستان وارد كرده، حل كند.

بهادري افزود: البته هزينه​هاي اجراي اين طرح نيز بسيار بالاست و هر پرواز حدود 100 ميليون تومان هزينه دارد. به نظر من اگر هزينه​هايي كه صرف بارورسازي ابرها مي​كنند، صرف مديريت آب در استان كنند بهتر است.

وي اظهار كرد: موضوع ديگري كه در بحث بارورسازي ابرها وجود دارد، آثار زيست​محيطي ناشي از اين عملكرد است. چون در طرح بارورسازي ابرها با موشك يا هواپيما ابر را با "يدور نقره" بارور مي​كنند و نقره مي​تواند آثار منفی زيست محيطي داشته باشد. البته زماني اين كار انجام مي​دهند كه هسته​هاي تشكيل​دهنده باران وجود داشته باشد اما در خوزستان اين هسته​ها بسيار است و مشكلي از لحاظ وجود هسته​هاي تشكيل​دهنده باران نداريم.

مديركل هواشناسي خوزستان گفت: بحثي كه در استان وجود دارد اين است كه ميزان رطوبت كاهش يافته است. زماني هورها منبع رطوبت بودند و بادهايي كه از سمت عراق مي​وزيد، رطوبت را از هورالعظيم به سمت استان هدايت مي​كرد اما اكنون هورالعظيم خشك است.

بهادري عنوان كرد: اكنون بادهايي هم كه از شمال غربي و سمت عراق مي​وزند داراي رطوبت كافي نيستند.

وي ادامه داد: بر اساس مطالعاتي كه سازمان هواشناسي كرده، معتقديم اينگونه طرح​ها نمي​تواند مشكلي را از كم​آبي استان حل كند. باروري ابر در هيچ جاي دنيا براي رفع خشكسالي يا افزايش ميزان آب پشت سدها استفاده نمي​كنند. بارورسازي ابرها در مقياس كوچكي شايد امكان​پذير باشد اما در وسعتي چندين هزار كيلومتري هرگز قابليت اجرايي ندارد.

مديركل هواشناسي خوزستان افزود: معتقديم هزينه بارورسازي ابرها در مقياس بسيار كوچك در خوزستان، در بخش زيرساخت​هاي استان، كشاورزي و اصلاح مصرف آب هزينه شود، بهتر است.

بهادري درباره وضعيت هواي استان در 24 ساعت آينده، اظهار كرد: آسمان استان نيمه ابري است و به تدريج از بعدازظهر تمام ابري خواهد شد و وضعيت بارش​هاي پراكنده در سطح استان تا اوايل صبح روز جمعه هفته جاري ادامه دارد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
2
قرار است یه گروه به مریخ سفر کنند. در آنجا اکسیژن وجود ندارد. اما با پیشرفت تکنولوژی قرار است در آنجا یخها را ذوب و اکسیژن موجود در آب را جداسازی کنند. بارورسازی ابرها در سا 1946شروع شده است در تکنولوژی جدید دیگر نیاز به یدید نقره نیست.
با استفاده از نیتروژن مایع، دی اکسید کربن مایع، نمک، اوره و نیترات آمونیوم و در تکنولوژی جدیدتر با استفاده از هواپیماهای رعد و برق ساز باروری میکنند
:
:
:
آخرین اخبار