تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۸۳۲۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا اهواز پایتخت کتاب ایران شد؟
دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، دلایل انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران را داشتن شاخص‌ها و مولفه‌های مدنظر هیات داوران این طرح بیان کرد.

محمد سلگی گفت: در این طرح 15 مولفه در دو گروه «عمومی» و «اختصاصی» مد نظر هیات داوران بود و طرح‌های ارسالی شهرهای شرکت کننده در این رقابت براساس این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

سلگی افزود: بر این اساس در گروه مولفه‌های عمومی پنج بند شامل جذب مشارکت اجزای نشر، ایجاد ظرفیت‌های قانونی و حقوقی موجود جذب مشارکت سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی، جذب مشارکت نهادهای مالی و اقتصادی و بهره‌گیری از آن و جذب طیف گسترده مخاطبان از کودکان، نوجوانان و بانوان بوده است.

وی در خصوص مولفه‌های اختصاصی طرح توضیح داد: تناسب طرح با نیازهای محلی و بومی، میزان اثربخشی طرح، قابلیت الگوبرداری، داشتن ضمانت اجرایی طرح، ارایه خلاقیت و نوآوری در طرح، رعایت اصول برنامه‌نویس با ذکر جزییات طرح، جذب و حضور چهره‌های محبوب و با نفوذ، مشارکت مردمی و بومی در اجرای طرح و بهره‌گیری از نهادهای صنعتی و اقتصادی نیز مولفه‌های اختصاصی این طرح به شمار می‌رود.

او همچنین گفت: اهواز با پنج طرح شامل شبکه مجازی کتاب ایران، سیمای کتاب، مجموعه شهر کتاب اهواز، جشنواره مکتب جنوب و کتاب سال خوزستان پا به این رقابت گذاشت که این طرح‌های کلی هر کدام در دل خود طرح‌های متنوع دیگر را ارایه می‌دهد و به همین دلیل به لحاظ تنوع و کثرت در بین دیکر شهرها شاخص بود.

دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران به مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و هماهنگی و همکاری مسوولان اهواز در اجرای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های شهر اهواز، با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) و انجمن‌های دانشجویی آغاز شد و در نهایت به جذب مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله توافق همکاری با شرکت نفت و توافق با تیم فوتبال فولاد خوزستان برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی روی پیراهن تیم خود و همین طور اختصاص مبلغی از فروش بلیط مسابقات فوتبال به موضوع کتاب انجامید.

سلگی ادامه داد: البته این بخش اندکی از توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های بسته شده است. خوشبختانه همه مسؤولان و دست‌اندرکاران عرصه فرهنگی این شهر از قبیل استاندار، امام جمعه، فرماندار، شهردار و اداره ارشاد آن در اجرای این طرح‌ها هماهنگ بودند و این موضوعی بود که در بین شهرهای دیگر نبود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار