تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۸۳۷۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونگی بازسازی بناهای تاریخی بافت شهری دزفول
شهردار دزفول بر لزوم حفظ نماي اصلي بناهاي تاريخي و داراي قدمت شهر در عمليات بهسازي و نوسازي بافت​هاي شهري تاكيد كرد.

محمدرضا كرمی‌​نژاد اظهار كرد: شهرداري به نگهداري و حفظ بافت قديم شهر نگاه ويژه​اي دارد كه در اين جهت طرح جامع بهسازي و نوسازي بافت قديمي شهر در شهرستان دزفول به تصويب رسيده و اكنون براي تصويب به شوراي عالي فني ارسال شده است.

وي ادامه داد: يكي از موارد بسيار مهم در جهت بهسازي اين‌گونه مناطق، رعايت شرايط بافت است كه هنگام بهسازي بايد مورد توجه قرار گيرد؛ به طور نمونه بر اساس اين شرايط، به ساخت و ساز بيش از دو طبقه، مجوز داده نمي​شود.

شهردار دزفول افزود: با رعايت شرايط بافت، در بهسازي و نوسازي خانه​هاي باارزش و داراي قدمت تاريخي سعي مي​شود همان نماي قديمي مكان حفظ شود. در شهرستان دزفول خانه​هايي از دوران قاجاريه و صفويه همچنان وجود دارد كه لازم است حفظ و نگهداري شوند. البته اقدامات نوسازي و بهسازي براي تعدادي از اين خانه​ها در حال انجام است تا به شكل اوليه استحكام يابند.

كرمی‌​نژاد گفت: البته خانه​هايي وجود دارند كه مربوط به عصر حاضر ولي داراي بافت فرسوده​اي هستند؛ اين مكان‌ها در طرح بافت فرسوده قرار مي​گيرند و اجازه ساخت و ساز به مالكان اين خانه​ها داده مي​شود. در كنار رعايت شرايط بافت، كوچه​ها نيز بايد تعريض شوند.

وي به تعدادي از اماكن تاريخي مانند حمام كرناسيون در دزفول اشاره كرد و افزود: تعدادي از خانه​هاي قديمي كه ارزش حفظ و نگهداري دارند را با همكاري و هماهنگي اداره ميراث فرهنگي بهسازي و نوسازي كرديم. علاوه بر بهسازي و نوسازي حمام كرناسيون، اداره ميراث فرهنگي در خريداري و بهسازي تعدادي خانه قديمي و باارزش، تعامل بسيار خوبي با شهرداري داشته و گاهي در بحث اعتبارات نيز در اين زمينه به شهرداري كمك كرده است.

شهرداري دزفول گفت: خانه‌ای قديمي به نام «تيز نو» كه دفتر يونسكو در آن مستقر است، به نحو بسيار زيبايي بهسازي شده است. علاوه بر اين، ساختمان قديمي و بزرگي با مالكيت برادران سهرابي و همچنين خانه «قلق​چي» خريداري و نوسازي شده است. خانه قديمي با ارزش حفظ و نگهداري با مالكيت كريم​خان طهماسبي از نمايندگان مجلس در دوران​هاي گذشته نيز وجود دارد که در صدد خريد و نوسازي آن هستيم.

كرمی‌نژاد اظهار كرد: با توجه به اينكه اداره ميراث فرهنگي در اين زمينه نقشي بسيار اساسي داشته است، هر دو مجموعه ميراث فرهنگي و شهرداري دزفول بر حفظ و نگهداري بناها تاريخي و داراي ارزش تاكيد دارند.ساختمان​هايي كه نامشان ذكر شد، هم در بافت مسكوني شهر قرار دارند و هم داراي ارزش نگهداري هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار