تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۸۳۸۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده هیئت کشتی خوزستان:کشتی ایذه بدون امکانات جهانی شد/ حتی یک بنر هم برای تقدیر نصب نکردند
نماینده هیئت کشتی خوزستان گفت: کشتی شهرستان ایذه با کمترین امکانات ورزشی و مالی خود را به سطح جهانی رسانده است
جام جهانی کشتی فرنگی هفته گذشته به میزبانی تهران، با کسب مقام سومی تیم کشتی فرنگی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

روی آوردن به جوانان و استراحت دادن به قهرمانانی چون حمید سوریان، سعید عبده‌ولی، قاسم رضایی و... از نکاتی بود که فدراسیون کشتی برای این دوره از مسابقات اندیشیده بود و دست به یک جوان گرایی زد.

این کشتی گیران جوان با اینکه از نام آوران رده‌های پایه تیم ملی در جهان بوده، اما در رده بزرگسالان در آغاز راه بودند و در کنار فردی با تجربه به نام حبیب‌الله اخلاقی با درخشش خود به مدال برنز دست پیدا کردند.

حضور چند کشتی گیر و مربی خوزستانی در این دوره از مسابقات از نکات جالب بود، زیرا این استان تا به امروز قطب اصلی کشتی فرنگی در کشور به‌حساب می‌آید.

امید احمدی، نماینده هیئت کشتی استان خوزستان در کنار تیم حاضر شده بود و عملکرد کشتی گیران را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

وی امروز در یک گفت‌وگو به سوالاتی پیرامون این مسابقات و مشکلات ورزش کشتی در استان و به‌ویژه سطح شهرستان ایذه پاسخ داد.

چند ورزشکار خوزستانی در تیم ملی حضور داشتند و از چه شهرهایی بودند؟

رامین طاهری و پیام بویری از ایذه در وزن 71 کیلوگرم، حبیب‌الله اخلاقی از اندیمشک در وزن 80 کیلوگرم، مجتبی کریم‌فر از اندیمشک در وزن 85 کیلوگرم و سید مصطفی صالحی‌زاده از بهبهان در وزن 98 کیلوگرم، پنج کشتی گیر خوزستانی بودند که با دو مربی به نام‌های لقمان رضایی و بهروز جمشیدی از ایذه در این مسابقات حاضر شدند.

 چرا در ترکیب تیم ملی بیشتر از کشتی‌گیران خوزستانی استفاده شده بود؟

به دلیل اینکه خوزستان قطب اصلی کشتی فرنگی و قهرمان بلا‌منازع این ورزش در تمام رده‌های سنی کشور است و هرساله در رده‌های مختلف پایه و بزرگسالان کشور و در سطح بین‌المللی شاهد حضور و درخشش کشتی‌گیران ملی پوش خوزستانی هستیم.

با توجه به میزبانی، دلیل قهرمان نشدن تیم ایران در این‌ دوره از مسابقات چه بود؟

چهار کشتی‌گیر اصلی و قهرمان المپیک ما یعنی حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبده‌ولی و قاسم رضایی حضور نداشتند و ایران با تیم نسبتا جوان در این مسابقات شرکت کرد.

عملکرد کشتی گیران خوزستانی را در این مسابقات چطور دیدید؟

با‌ اهمیت و کلاس بالای مسابقات، عملکرد کشتی‌گیران خوزستانی نسبتا خوب بود و با توجه به اینکه رامین طاهری، پیام بویری و مصطفی صالحی‌زاده امسال از جوانان وارد تیم بزرگسالان شدند و تجربه کمی در این‌گونه رقابت‌ها در سطح بزرگسالان را داشتند، کسب این موفقیت هم رضایت بخش بوده و به آینده درخشان این جوان‌گرایی امیدوار شدیم.

به نظر شما آیا حضور ورزشکاران و مربیان خوزستانی و ایذه‌ای در تیم ملی ادامه‌دار خواهد بود؟

بله، با توجه به اسامی جوانان نام برده و حضور حبیب‌الله اخلاقی، سعید عبده‌ولی و مجتبی کریم‌فر در تیم ملی، امیدواریم تا سال‌های آینده شاهد حضور کشتی‌گیران خوزستانی در تیم ملی بوده و همچنین حضور لقمان رضایی، با تجربه یک‌ دهه مربیگری در تیم‌های ملی و تحویل قهرمانان زیاد به‌عنوان مربی به جامعه کشتی کشور و حضور بهروز جمشیدی به‌عنوان یکی از قهرمانان ایذه‌ای و کاپیتان سابق کشتی تیم ملی در کادر فنی، نوید بخش روزهای خوش برای کشتی فرنگی ایران خواهد بود.

چه دلیلی باعث شده که برخی از کشتی‌گیران ایذه‌ای که در مقطع جوانان جهان و آسیا خوش درخشیده‌اند، یک‌باره از صحنه کشتی محو بشوند؟

عدم حمایت مالی و شغل مناسب برای این قهرمانان عامل اصلی است، وقتی یک ورزشکار قهرمان جهان می‌شود تا چقدر می‌تواند جلوی خانواده خود دست دراز بکند و ورزش حرفه‌ای پول زیادی می‌خواهد، متاسفانه قهرمانان ما برای امرار معاش و حل مشکلات مالی، در عین شایستگی ورزش قهرمانی را کنار گذاشته و از عسلویه یا شهرهای دیگر جهت کار سر در می‌آورند.

برای حل این مشکل چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید و چه کنیم که استعدادهای ورزش ایذه به‌ویژه کشتی، شکوفاتر و جهانی‌تر بشود؟

با حمایت مسئولان شهرستان، ایجاد اشتغال مناسب برای قهرمانان ملی شهرستان و اهدای جوایز مناسب به مانند شهرهای دیگر، می‌توان این جوانان را در ورزش حفظ و همچنان به مدال‌آوری در مسابقات مختلف امیدوار ساخت.

تکلیف پیام بویری و رامین طاهری بعد از پایان مسابقات چه بود؟

رامین طاهری و پیام بویری بعد از این مسابقات یک استراحت کوتاه داشته و جهت آماده‌سازی برای مسابقات آسیایی و جهانی به اردو برگشتند، حضور این دو ورزشکار در تیم ملی باعث شد کشتی ایذه در تیم ملی بزرگسالان صاحب یک جایگاه مناسب شده باشد.

علاوه بر پشتکار ورزشکاران؛ چه عوامل دیگری در موفقیت کشتی ایذه نقش داشته است؟

با توجه به حضور مربیان درجه یک کشتی در ایذه، شرایط رشد ورزشکاران فراهم است و جا دارد از تمام زحمتکشان ورزش کشتی‌ شهرستان، مانند مصیب مرادی، سلمان جمشیدی، ملک‌محمد بویری که در کنار مربی با دانش و صاحب سبک تیم ملی یعنی لقمان رضایی جهت پیشرفت ورزش کشتی زحمت می‌کشند تشکر کنم و امیدوارم که مسئولان بستری فراهم کنند تا تیم کشتی ایذه بتواند در لیگ برتر حضور پیدا کند، زیرا با داشتن ظرفیت‌های قوی ایذه در این ورزش انتظاری جز قهرمانی نمی‌رود.

مشکلات و خواسته‌های شما به‌عنوان یک فرد ورزشی و کشتی‌گیر از مسئولان چیست؟

 نبود امکانات مالی جهت اعزام تیم‌ها به مسابقات، امکانات ضعیف سالن، نداشتن حمام مناسب و سرویس بهداشتی مناسب، نبود وسایل بدنسازی و... که درخور شهری با این قهرمانان ملی باشد نیست، عدم توجه مسئولان شهرستان به قهرمانان باعث کمبود امکانات است و از نماینده فهیم و سایر مسئولان شهرستان انتظار است با دستورات و سرکشی خود از نزدیک به رفع مشکلات این جوانان و افزودن روحیه برای ادامه کار کمک کنند، زیرا حضور رامین طاهری، پیام بویری، لقمان رضایی و بهروز جمشیدی در تیم ملی در تاریخ ورزش ایذه بی‌سابقه است.

صحبت پایانی ...

همانطور که گفته شد، حضور چندین ورزشکار و مربی ایذه‌ای در تیم بزرگسالان کشتی فرنگی یک امر کم سابقه و مهم بوده است و با توجه به کسب مقام سوم جام جهانی تهران، انتظار می‌رفت نصب بنر تبریک که کمترین کار برای تقدیر از این افتخار آفرینان بود صورت گیرد که آن‌هم نگرفت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار