تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۸۵۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه برنامه‌هایی که اهواز را پایتخت کتاب جهان می‌کند
اهواز پایتخت کتاب ایران به این معنا است که همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، بنیادهای فرهنگی و هنری و همه و همه باید به نحوی درگیر آن باشند و اقداماتی را در این حوزه انجام دهند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: اهواز پایتخت کتاب ایران به این معنا است که همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، بنیادهای فرهنگی و هنری و همه و همه باید به نحوی درگیر آن باشند و اقداماتی را در این حوزه انجام دهند.

همایون قنواتی اظهار کرد: متولی این جریان تنها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیست بلکه همه نهادها باید بخشی از کار را قبول کنند.

قنواتی با بیان این‌که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از کارها را حمایت می‌کند گفت: امسال عمده فعالیت‌های ما در بحث توسعه کتاب و کتابخوانی متمرکز است و انتظار داریم که سایر دستگاه‌ها نیز با ما همکاری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: در سال جدید ما برنامه‌های متنوعی را طراحی کرده‌ایم که شامل جنبه‌های مختلفی از جمله ایجاد فضای بهتر در حوزه کتاب، برگزاری جوایز و جشنواره‌ها می‌شود وبه زودی همه آن‌ها را اعلام و اجرا خواهیم کرد.

وی توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما درخواست از همه مردم شهر اهواز برای اعلام نظرات و شیوه‌هایی است که می‌توان با آن‌ها تشویق، ترغیب و جذابیت در حوزه کتاب برای مردم ایجاد کرد. این نظرات در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مورد بررسی قرار می‌گیرد و به بهترین و خلاقانه‌ترین طرح‌ها جوایزی اهدا خواهد شد.

او افزود: این جریان حرکتی پیوسته و مداوم در طول سال است و فقط مختص مقطعی زمانی خاصی نیست بلکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همواره منتظر ایده‌های مردم است. همچنین در پایان سال سعی می‌کنیم مکتوبی از این نظرات را ارایه کنیم و همه آن‌ها را به صورت کتابچه‌ای در اختیار همه دستگاه‌ها قرار دهیم.

قنواتی گفت: برنامه دیگری که در نظر داریم و سعی کرده‌ایم عمومی‌تر باشد و فراخوان آن در حال آماده‌سازی است، مسابقه‌ای تحت عنوان عکس گرفتن از کتابخانه‌های شخصی است. در این مسابقه سوالاتی درباره تعداد کتاب‌های کتابخانه شما، موضوعات آن‌ها، میزان استفاده شما از کتاب‌ها و دکور و طراحی آن‌ها پرسیده می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه تخصصی‌تری که در نظر گرفته‌ایم ویژه کودکان و نوجوانان است. اسم این مسابقه «من هم نویسنده هستم» است. این مسابقه برای کودکان سنین هفت تا 15 ساله برگزار می‌شود و از آن‌ها می‌خواهیم با وسایلی که در خانه دارند برای ما کتابی را با استفاده از تخیلاتشان در هر زمینه‌ای که می‌توانند بنویسند. برای این مسابقه نیز داورانی را انتخاب کرده‌ایم و آثار آن‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به برنامه‌های دیگر این حوزه گفت: امسال برنامه کتاب سال اهواز را برگزار خواهیم کرد و در جریان آن از کتاب‌هایی که تاکنون توسط ناشران و نویسندگان خوزستانی به چاپ رسیده توسط هیات داورانمورد بررسی قرار می‌گیرند و برترین کتاب به عنوان کتاب سال انتخاب می‌شود. این حرکت در واقع برای تجلیل و تقدیر از نویسندگان و ایجاد فضایی برای تشویق ناشران استانی است.

او خاطرنشان کرد: جایزه ادبی مهمی که امسال برگزار می‌کنیم «جایزه ادبیات داستانی جنوب» است و از همه نویسندگان جوان و مطرح دعوت می‌کنیم آثارشان را به دبیرخانه این جایزه ادبی ارسال کنند. امیدوارم این مسابقه نه تنها امسال بلکه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند و تبدیل به جریان مهم فرهنگی و ادبی شود چراکه ادبیات و نویسندگان جنوب در حوزه ادبیات معاصر نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته‌اند و بزرگانی را هم در این حوزه به کشور معرفی کرده‌اند.

قنواتی ادامه داد: چندین بزرگداشت، تجلیل، جلسات نقد و بررسی و رونمایی از آثار مکتوب نیز طی سال 94 برگزار خواهیم کرد. همچنین صحبت‌هایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان آن‌ها داشته‌ایم که میزان خرید کتاب از ناشران استان را افزایش دهند. آنان نیز قول داده‌اند میزان اهدا کتاب را به سهمیه استان خوزستان افزایش دهند.

وی توضیح داد: با شهرداری تفاهماتی را در این حوزه انجام داده‌ایم و قرار شده که در فضای شهری بتوانیم یک مسابقه دیواری با موضوع کتاب برگزار کنیم. همچنین با موزه هنرهای معاصر و اداره کل هنرهای تجسمی کل کشور نیز صحبت‌های داشته‌ایم و قرار شد مسابقه‌ای در این حوزه با موضوع کتاب و کاریکاتور به صورت ملی در اهواز برگزار کنیم. فراخوان آن نیز در حال آماده شدن است و امیدواریم در سال‌های بعد بتوانیم آن را به سمت بین‌المللی شدن سوق دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خاطرنشان کرد: کتاب و کتابخوانی از جمله موضوعاتی به شمار می‌رود که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است. اگر در توسعه کتاب و کتابخوانی اتفاق بیفتد شاهد رشد و توسعه در فضاهای اجتماعی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها نیز خواهیم بود.

وی بیان کرد: همچنین با ورزشکاران مطرح استان گفت‌وگوهایی را انجام داده‌یم و طی جلساتی که با آن‌ها داشته‌ایم قرار شده که در جلسات کتابخوانی شرکت کنند.

او توضیح داد: با ان‌جی‌اُها، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف صحبت کردیم و سعی کردیم جریان کتابخوانی و مطالعه بتواند به آسیب‌های اجتماعی کمک کند و سطح آموزش مردم را از طریق این فعالیت‌ها افزایش دهیم و آگاهی مردم را نسبت به محیط زیست، احترام به طبیعت ارتقا دهیم.

قنواتی اظهار کرد: یک جایزه را نیز برای نقد و بررسی آثار قیصر امین‌پور در نظر داریم. این برنامه برای اولین بار اتفاق می‌افتد و زمان برگزاری آن پذیرای بسیاری از بزرگان ادبی کشور خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان بیان کرد: برنامه دیگر ما که البته در سال قبل نیز برگزار شد برنامه پدران و مادران قصه‌گو است که امسال بنا بر این است که قوی‌تر و بهتر از سال گذشته برگزار شود. این برنامه برای توجه به ادبیات شفاهی و ادبیات بومی اقوام ساکن استان است. سعی ما بر این است بتوانیم ادبیات شفاهی را از زبان پدران و مادرانی که مسلط به ادبیات شفاهی هر قوم هستند جمع‌آوری کنیم زیرا توجه به ادبیات شفاهی می‌تواند به ادبیات مکتوب ما کمک کند.

وی تاکید کرد: فضا برای دریافت طرح‌ها و پیشنهاداتی که قابلیت اجرایی در این حوزه را دارند باز است و علاقه‌مند هستم که فضای چاپ و نشر و تولید در اهواز رونق بیشتری بگیرد. امیدوارم مجموعه این برنامه‌ها فضای مثبتی را برای برداشتن گام‌هایی برای معرفی اهواز به عنوان پایتخت کتاب جهان به یونسکو ایجاد کند.

مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سكوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
يكي از بهترين راه كه مردم را تشويق بكنيم براي كتاب وبرايطرح هاي بيشتر كتاب در استان صدا سيما وراديو است بايد صدا سيما استان خوزستان در اين زمينه فعاليت بيشتري انجام بدهد ودر سراسر شهر با كمك شهردار تمام اهواز را با بنر زدن در شهر ودرخواست كمك واضهار نظر وپيشنهادتات بيشتري شود خيلي ازمردم استان خوزستان بخصوص خود اهوازيا نميداند كه اهواز به عنوان پايتخت كتاب انتخاب شده است
واما طرح ها براي طرحي كتابي كه ميدهد در هرمكاني كتابها بايد متاسب با همان مكان وكار ان محل باشند تا مردم خود به خود جذب شوند مثلا درنانوايا محل كتاب بگذاريد كسي كه درصف ميستد كتاب متاسب با نان ودر اين زمينه باشد در پاركها متاسب با محيط زيست وگلها وورزش وغيره در ضمن پايتخت كتاب بايستي همين طور كه از اسمش معلوم هست بايد شهرش از لحاظ ظاهري هم واقع پايتخت كتاب باشد هيچ شهري مثل اهواز كثيف نيست شهرداري در زمينه خيلي كم كار ميكند فضاهاي سبز وپارك هاي زياد ميخواهد اهواز بايد ديد را اول درست كرد تا مردم خود به خود جذب شوند
:
:
:
آخرین اخبار