تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۸۵۹۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساخت سد گتوند از ابتدا اشتباه بود/ در کنار نگهداری، مشکلات سد را حل کنیم
استاد دانشگاه شهید چمران در امور مديريت آب و صيانت از رودخانه​ها گفت: ساخت سد گتوند از ابتدا اشتباه بود زيرا عملیات ارزيابي محل احداث آن به درستي انجام نشد و در نتیجه در محل فعلی احداث شاهد تبعات منفي هستیم و به طور كلي مكان​يابي ساخت این سد از نظر علمي صحيح نبود.

مهدي قمشي اظهاركرد: اگر برای ساخت سد گتوند محل مناسبي انتخاب می‌شد، امروز شاهد تبعات منفي ناشی از ساخت آن نبودیم.

وي با بیان اینکه پس از آبگيري سد آثار منفي ساخت آن روز به روز نمايان​تر مي​شود، افزود: آثار شوري گنبدهاي نمكي این سد قابل انكار نيست و اين گنبدها براي مناطق پايين دست سد بسیار مشكل​ساز شده اند.

قمشی تصریح كرد: آب دریاچه سد گتوند حدود 9 ميليون تن نمك دارد که در مدت بهره​برداري مقداري زيادي از شوري حاصل از نمک به پايين دست منتقل شد و این مساله شوري آب رودخانه كارون را به طور قابل توجهي افزايش داد.

وی عنوان کرد: البته ميزان شوري موجود رودخانه كارون در مقطع اهواز تنها به دلیل سد گتوند نيست بلكه زهكش​ها و زه​آب​هاي بين راه از گتوند تا اهواز نيز يك منبع شوري براي رودخانه كارون محسوب می‌شوند که اثرات منفي این فعالیت‌ها بيشتر و تاثیرگذارتر از سد گتوند بوده است.

قمشی گفت: به طور كلي اين 2 منبع (سد گتوند و زهکش‌ها) موجب بالا رفتن شوري آب رودخانه كارون در چند سال اخير شده​اند كه در شرايط فعلي بايد فکری برای آن شود. ما مي​توانيم سد را نگه داريم و از مزاياي آن استفاده و در عين حال مشكلات آن را حل كنيم.

وی در امور مديريت آب و صيانت از رودخانه​ها بیان کرد: اين سد براي استان مفيد و نگه​داري از آن لازم است به همین دلیل بايد اشكالات آن نيز رفع شود. مثلا سعي كنيم اثرات منفي شوري سد گتوند را به حداقل برسانيم هر چند حل قطعي و کامل اين مشكل امكان​پذير نيست اما مي​توانيم اين تبعات منفي را مقداري كاهش دهيم.

وی اظهار کرد: البته اين سد علاوه بر تبعات منفي مي​تواند آثار مثبتی نیز داشته باشد. مثلا اينكه مخزن ذخيره اين سد کشش آورد آب رودخانه كارون را دارد به عبارتی مخزن آن امکان ذخیره آب را به اندازه كافي فراهم می‌کند.

قمشی خاصيت سيل​گيري را از دیگر مزیت‌های سد گتوند عنوان و خاطرنشان کرد: با احداث این سد آب ميان حوضه​اي حد فاصل سد شهيد عباسپور تا سد گتوند قابل ذخیره شدن است و سد گتوند مانع تبعات ناشي از وقوع سيل در مناطق پايين دست می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه اداره کل محیط زیست باید در زمینه علت مرگ اخیر ماهیان دریاچه گتوند نظر قطعی دهد، گفت: شوري بالا و ورود آب گل‌آلود به درياچه پشت سد گتوند يكي از دلايل محكمی بود که موجب بروز اثرات منفي و  در نهایت نابودي آبزيان درياچه اين سد شد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
0
ای داد و بی داد
بی پلاک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
0
0
آقای مهدی قمشی ، یعنی منظور شما این است که از سال 73 که آقای رفسنجانی کلنگ احداٍ این سد رو زد این اشتباه بزرگ صورت گرفته، وهیچ کس به فکر رفع این اشکال نبوده؟....عجبا چه کارشناسانی ما داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
فعلا که داره زمینهای کشاورزی رو خراب میکنه و هیچکس کاری نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
بزارین همه ما مریض بشیم (سرطان) بعد فکری به حال شوری اب بکنین
:
:
:
آخرین اخبار