تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۸۸۶۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست مركز بهداشت خوزستان:
طرح "اهواز عاري از دخانيات" تدوین می‌شود
سرپرست مركز بهداشت خوزستان گفت: شركت​هاي توليدكننده دخانیات، نوجوانان، جوانان و زنان را هدف قرار گرفته‌اند و از آنجا که مصرف قليان براي اين قشر جذاب است، ميزان استعمال در میان آنان رو به افزايش است.

دكتر شکرالله سلمان​زاده با اشاره به نامگذاری 31 ماه مي (10 خرداد) به نام روز جهانی مبارزه با دخانيات و همچنین برگزاری هفته ملی مبارزه با دخانیات از چهارم تا دهم خرداد، اظهار كرد: آمار استعمال دخانيات آمار خوبي نيست، اکنون 12 درصد جمعيت كشور سيگاري هستند و هر چند كمتر از يك درصد از افراد سيگاري را خانم​ها تشكيل مي​دهند ولي متاسفانه شيب مصرف دخیانیات ميان خانم​ها نیز در حال افزايش است و اين به دليل مصرف قليان در پارك​ها و مصرف تفريحي قليان و سيگار است.

وی افزود: اكنون ايران از كشورهاي پرمصرف دخانيات نيست ولي شيب مصرف تندي دارد و اگر به همين شكل ادامه پيدا كند، در چند دهه آينده، ايران جزو سه كشور پر مصرف دنيا خواهد شد.

سلمان​زاده عنوان كرد: مهمترين راهكاري برای مبارزه با دخانیات، آموزش و اطلاع​رساني به جامعه به خصوص خانواده​ها است. در بحث مبارزه با دخانيات همه بايد وارد ميدان شوند و در كنار مراكز بهداشت، دستگاه​هايي چون آموزش و پرورش، نيروي انتظامي و قوه قضاييه باید اقدمات جدي در اين زمينه انجام دهند. اکنون كه متاسفانه مواد قليان آزادانه درسطح شهر در حال فروش و توزيع است، حضور قوه قضاييه براي وضع قوانين لازم در زمینه برخورد با عرضه​كنندگان دخانيات و مواد قلياني اهميت دارد.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان گفت: افزايش قيمت دخانيات يا افزایش ماليات ورود دخانيات از خارج به داخل كشور يكي از راهكارهايي است كه براي مبارزه با دخانيات در نظر گرفته شده كه متاسفانه در مجلس تصويب نشد. از ديگر راهكارها مي​توان به محدوديت فروش سيگار به نوجوانان، ممنوعيت تبليغات سيگار در اماكن مختلف از جمله سوپرماركت​ها و ممنوعيت فروش نخي سيگار اشاره كرد و لازم است براي جمع آوري قليان‌ها نيز همت جدي وجود داشته باشد.

سلمان​زاده بیان كرد: در مركز بهداشت خوزستان طرحي تحت عنوان "اهواز عاري از دخانيات" به منظور مبارزه با دخانیات در حال تدوين است كه در صورت تصويب و حمايت استاندار از اين طرح، عمليات اجرا آغاز مي​شود و با توجه به همت بالاي استاندار در بحث مبارزه با دخانيات و مواد مخدر مي​توان به حمايت و همكاري در اين زمينه اميدوار بود.

وي با اشاره به تاثیر مستقیم مصرف دخانیات در به خطر افتادن سلامت افراد مصرف‌کننده گفت: استعمال دخانيات موجب بروز انواع بيماري​ها مي​شود كه از مهم​ترين این بیماری‌ها مي​توان به سرطان ريه، معده و پوست اشاره كرد كه مستقيما با مصرف سيگار ارتباط دارند.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: نبايد از اين موضوع غافل شد كه استعمال سيگار زمينه​ساز اعتياد به ساير مواد مخدر است. لذا مصرف سيگار علاوه بر اينكه عامل اعتياد به مواد مخدر است واقعا يك بلاي خانمان​سوز به حساب مي​آيد.

سلمان​زاده درباره شعار امسال هفته مبارزه با هفته ملي مبارزه با دخانيات، عنوان كرد: "زندگي بدون دخانيات حق همه است"، به عنوان شعار امسال اين هفته در نظر گرفته شده است. فرد سيگاري تصور مي​كند تنها به خود ضرر مي​رساند اين در حالي است كه بايد بدانيد سه نوع دود از استعمال دخانيات هم فرد و هم محيط را تهديد مي​كند؛ دود اوليه كه مستقيما فرد استعمال كننده استنشاق مي​كند، دود ثانويه كه به اطرافيان مي​رسد و استنشاق مي​كنند و دود سومي هم وجود دارد كه روي لباس​ها و سطوح مي​نشيند. متاسفانه مواد سمي در دود قليان​ها بسيار زياد است و مي​تواند به سرعت از طريق بدن بچه​ها جذب و سلامتي آنها را تحت شعاع قرار دهد.
:
:
:
آخرین اخبار