تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۸۸۷۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین همایش اخلاق اسلامی در ورزش؛
علیشایی: مربیان باید اسوه واقعی ورزش باشند
معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در میان ورزشکاران گفت: از مربیان انتظار داریم که نمونه علمی و اسوه واقعی و تمام و کمال ورزش باشند.

مظفر علیشایی در اولین همایش اخلاق اسلامی در ورزش که روز پنج شنبه از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان، هیات اسکیت خوزستان و بسیج ورزشکاران سپاه هفت ولی عصر(عج) برگزار شد؛ با اشاره به کمرنگ شدن بحث اخلاق در ورزش، اظهار کرد: جذبه های ورزش موجب شده است برخی افراد که قواعد ورزش را نمی شناسند به آن نفوذ کنند و به سمت بی اخلاقی، نتیجه گرایی و زد و بند در ورزش بروند. یکی از دغدغه های وزیر ورزش نیز ورزش پاک، معرفتی و تربیتی است.

وی بیان کرد: دین اسلام، دینی کامل و جامع است که به تمام ابعاد زندگی انسان از جمله ابعاد روانی و جسمانی پرداخته است. تندرستی نیز در دین اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته است و پیامبر اکرم(ص) نیز توصیه داشته اند که امنیت و تندرستی در ورزش دو نعمتی هستند که مغفول مانده اند. ما تا این دو نعمت را از دست ندهیم، حسشان نمی کنیم و باید گفت آنهایی که امنیت ندارند، ورزش خاصی هم ندارند و در نتیجه تندرستی افراد نیز به خطر می افتد.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: تعلیم و تربیت، عبادت است و ورزش کردن نیز عبادت محسوب می شود و با دو ساعت ورزش کردن، فرد می تواند از تمام مشکلات و همچنین مشکلات اجتماعی رهایی پیدا کند.

وی عنوان کرد: ورزش بخشی از تربیت بدنی است که شامل فعالیتهای رقابتی می شود. در واقع تربیت بدنی مانند دین اسلام یک مکتب است که به تمام زوایای انسانی توجه کرده است و در لایه های آن به جز تندرستی شاهد هستیم که در اجتماع نیز تاثیرگذار است.

علیشایی افزود: وقتی ورزش در خدمت انسانیت، اسلام و اخلاق قرار گرفت، ماندگار می شود؛ در این زمینه می توان به مرحوم تختی اشاره کرد چرا که ورزش را در خدمت ارزشهای حاکم بر جامعه برد.

وی به چهار هدف منشور المپیک اشاره کرد و ادامه داد: ترویج و پرورش ویژگیهای جسمانی بر اساس ورزش، تعلیم و تربیت جوانان از طریق ورزش، ساختن دنیایی سرشار از محبت، صلح و دوستی و انتشار و ترویج اصول المپیک در سراسر جهان چهار هدف منشور المپیک هستند و می توان مشاهده کرد که تا چه اندازه این اهداف به اهداف دین مبین ما نزدیک هستند. این اهداف، موضوعاتی هستند که ما در ورزش به دنبال آنها هستیم و گم شده اند.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این که گاه در عرصه رقابت، افراد حاضرند به خاطر رسیدن به پیروزی اصول و منشور المپیک را زیر پا بگذارند، ادامه داد: از مربیان انتظار داریم که نمونه علمی و اسوه واقعی و تمام و کمال ورزش باشند و از طریق ورزش، کودکان را تربیت و یک سری از شرایط را رعایت کنند؛ شغل مربیان، شغل انبیا بوده است و مربیان باید آیینه ای شفاف و زلال باشند تا شاگردان، اخلاق را در آنها پیدا کنند و با مطالعه بر جنبه های اجتماعی و روانی، باورها را به نوجوانان و جوانان انتقال دهند تا به منشور المپیک نزدیکتر شویم و انحرافات اجتماعی ما کمتر و کمتر شوند.

به گزارش ایسنا در ادامه این همایش، خانم امیدبخش، دکترای عرفان اسلامی و اندیشه های امام خمینی(ره)، در تعریف علم اخلاق، گفت: اخلاق علم شناخت ارزشها است و باید بدانیم چه چیزهایی ارزش و چه چیزهایی ضدارزش است. ذات بشر نیز به صورتی آفریده شده است که به فضایل اخلاقی تمایل دارد و خوبی، نیکی و میل به عدالت را تشخیص می دهد. جایگاه فضایل اخلاقی آن قدر بالا است که پیامبر اکرم(ص) دلیل بعثت خود را تمام کردن مکارم اخلاقی نام برده است.

وی بیان کرد: جایگاهی که ورزش در اجتماع ما دارد، تنها پرورش جسم و قهرمان شدن به هر قیمتی است و این مشکل ما مربیان است که نتوانسته ایم ورزشکار خود را هدایت کنیم که قهرمانی، نهایت نیست. نگاه غرب به ورزش یک نگاه بیرونی است، در حالی که نگاه اسلام به ورزش یک امر درونی است و به همین دلیل پرورش روح نسبت به پرورش جسم در جایگاه بالاتری قرار دارد.

امیدبخش افزود: اگر نمی توانیم الگوسازی کنیم، حداقل الگوهای قبلی مان را کنار نگذاریم و همانها را وارد اجتماع کنیم. امام خمینی (ره) هم فرموده اند که ورزشکاران علاوه بر پرورش جسمی باید به پرورش روحی نیز بپردازند. پرورش روحی همان است که ما آن را از ایران باستان داشته ایم. اتکا به نفس یک پهلوان ایرانی بسیار بوده و آن هم به دلیل اتکا او به خدا است.

وی گفت: ایمان و تقوا از نخستین ویژگیهای یک ورزشکار مسلمان است و تنومندی به هیچ وجه مورد نظر نیست. متاسفانه تقوا همان عنصر گم شده ما در ورزش است. امین بودن و پوشش اسلامی نیز در ورزش برای یک ورزشکار مسلمان از اهمیت برخوردار است. متاسفانه باید گفت که احترام در ورزش کمرنگ شده است در حالی که مکلف هستیم به هر فردی که مطلبی را به ما آموخته است، احترام بگذاریم.

امیدبخش بیان کرد: هدف از ورزش یه هیچ وجه برنده شدن نیست و ما مربیان باید به وررشکار جهت بدهیم و ارزش های اخلاقی را برای ورزشکار خود ملکه کنیم و به او آموزش دهیم که رسیدن به قله به هر قیمتی نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار