تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۸۹۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قمشی:
ظلم بزرگ به خوزستان در حق آبه کرخه
مشاور استاندار خوزستان در امور مديريت منابع آب و صيانت از رودخانه های استان گفت: در تامین حق به رودخانه کرخه، ظلم بزرگی به خوزستان انجام شده است.

مهدي قمشي ظهر امروز در جلسه مقابله با ریزگردها در خوزستان اظهار کرد: بخش كمي از نبود آورد آب به تالاب هورالعظیم به دليل كمبود بارندگي قابل قبول است ولي بخش ديگر آن به دليل تخصيص هاي نابه جا و عدم مديريت صحيح آب در حوزه كارون براي خوزستان قابل قبول نيست.

 وی افزود: تخصيص آب بايد طوري برنامه ريزي شود كه ما بتوانيم شاهد كاهش مصرف آب باشيم. حوزه كارون از استان هاي مختلفي مثل چهارمحال و بختياري و غيره مي گذرد بنابراين لازم است كه اين حوزه ها مديريت شوند تا لطمه و صدمه اي به خوزستان وارد نشود.

قمشی عنوان کرد: امسال بارندگي ۷۵ درصد بوده در صورتي كه ورود آب به حوزه كارون تنها ۵۵ درصد بوده و اين در حالي است كه هنوز هم انتقال آبي صورت نگرفته است. ما در حوزه هاي آبي مشكلاتي داريم و به عنوان نمونه مي توان به برداشت استان هاي بالادست از رودخانه كرخه اشاره كرد.

مشاور استاندار خوزستان تاکید کرد: مطمئن هستم كه برداشت آب از حوزه آب هاي زيرزميني انجام مي شود؛ بنابراين بايد تخصيص هاي آب را بهتر مديريت كنيم چون باعث كاهش ورود آب به كارون مي شود. بايد نظر دقيق، يك زبان و روشن را در اين زمينه بيان كنيم تا شايعاتي كه در سايت هاي مختلف و روزانه منتشر مي شود باعث نگراني مردم حساس خوزستان نشود.

فشار آوردن به حق آبه داران اصلی

قمشی گفت: قصد نداريم كه فشاري به مردم و استان هاي همجوار وارد كنيم اما بايد طوري اختصاص آب را مديريت كنيم كه به حق آبه داران اصلي فشاري وارد نشود. مجبور هستيم كه در منابع آبي خود بهره وري و توسعه پايدار را مدنظر قرار بدهيم؛ بنابراين بايد از پائين دست مديريت لازم انجام شود كه حق آبه هاي مورد نياز پائين را ارائه داده و بعد به سراغ بالا دست برويم. بنابراين بايد به اين شكل همه را نسبت به استفاده صحيح از منابع خدادادي قانع كنيم.

وی عنوان کرد: مسئله كيفيت آب كارون اکنون هم تحت تاثير سد گتوند و هم پسابهاي بعد از اين سد است. پساب هاي بعد از سد گتوند اثرش بيشتر از اين سد است. مسئله سد گتوند نهايتا مي تواند شوری كارون را ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميكروموس تغيير بدهد.

قمشی گفت: از سال ۸۵ تا امسال، تغييرات شوری آب كارون يك هزار و ۲۰۰ بوده است و اگر به اين اكتفا كنيم كه سد گتوند مشکل ايجاد مي كند خوب نيست و بايد برای کاهش پساب هاي مسير، بودجه لازم را اختصاص دهيم. از امسال تا پنج سال آينده بايد شوری آب كارون را بر مبناي يك هزار و ۵۰۰ تعيين كنيم و اعلام شود كه نبايد افزايش پيدا كند.

ظلم بزرگ به خوزستان

 وی ادامه داد: در تخصيص حق آبه رودخانه هاي استان به ويژه كرخه، اجحاف شده و در حق خوزستان ظلم شده است. بايد مسئله خوزستان را در اين زمينه حل كنيم و اصلا پذيرفتنی نيست كه بعد از ۶۳ درصد بارش تنها ۱۷ درصد آورد در خوزستان داشته باشيم. چنين مسئله اي براي خوزستان با توجه به سرمايه گذاري هايي كه براي سد كرخه و توسعه كشاورزي شده است يك فاجعه محسوب مي شود.

 مشاور استاندار خوزستان اظهار کرد: بدون رودربايستي بايد قبول كرد كه استان اصفهان براي آب شرب مشكلي ندارد ضمن اینکه برای این شرب آب بیش از حد هم در اختیار دارد ولي مشكل شرب براي استانهای كرمان و يزد وجود دارد. زماني كه كشاورزي مردم خوزستان زير سئوال رفته و آب شرب مردم خوزستان کیفیت ندارد نباید این مقدار آب منتقل شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار