تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۸۹۷۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان مدیریت بحران کشور:
طرح تسهیلات ارایه ارزان قیمت به کشاورزان پیشنهاد شده است
رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ارایه طرح اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده خبر داد.

اسماعیل نجار در سفر به اهواز با بیان اینکه در سال زراعی جاری کشاورزان از سرمازدگی و سایر حوادث خسارت های بسیاری دیدند، گفت: طرح اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده به هیات دولت ارایه شده که در صورت موافقت دولت اجرایی می شود.

وی افزود: از محل ماده 10 و 12 قانون بودجه نیز اعتباری در اختیار صندوق توسعه بیمه که مربوط به بحران است قرار گرفته و کشاورزان خسارت دیده با پرداخت اندک مبلغی می توانند برای جبران خسارت استفاده کنند.

نجار اضافه کرد: بند 11 قانون بودجه، استمهال وام گیرندگان از بخش کشاورزی را پیش بینی کرده که دولت سود آن را می پردازد.

به گفته وی، کمیسیون هایی که در فرمانداری ها تشکیل می شود این هزینه ها را برآورد و به ستاد بحران ارایه می کنند.

نجار تاکید کرد: به دلیل وسعت خسارت سرمازدگی و سیل در برخی نقاط کشور و بیمه نبودن بخشی از اراضی کشاورزی، جبران خسارت این بخش از اراضی نیز پیشنهاد شده که امیدواریم دولت بپذیرد.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز در پرداخت خسارت خشکسالی اتفاقی نیفتاده افزود: برای دادن معوض کشت به کشاورزان خوزستانی خسارت دیده از خشکسالی، استانداری این استان باید ورود کند، البته تاکنون هیچ طرح و درخواستی به سازمان مدیریت بحران نرسیده است.

خوزستان با داشتن بیش از یک میلیون هکتار زمین زیرکشت یکی از قطب های کشاورزی کشور است اما در سال زراعی جاری زمین های کشاورزی حوضه رودخانه کرخه، جراحی و زهره با خشک شدن این رودخانه ها دچار خسارت شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش از این گفته بود:خشکسالی در سال زراعی جاری یک هزار و 300 میلیارد تومان به کشاورزی خوزستان خسارت وارد کرد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در سال زراعی 94-93 حدود 870 هزار هکتار زیرکشت محصولات زراعی، دایمی و یک ساله رفته افزود: 150 هزار هکتار اراضی دیم به طور کلی از بین رفته و به اراضی آبی نیز خسارت جدی وارد شده است.

به گفته وی، خشکسالی و تنش آبی در رودخانه های کرخه، مارون و زهره باعث از بین رفتن دو میلیارد و 451 میلیون تن از محصولات و خسارت یک هزار و 300 میلیارد تومانی در این بخش شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ، سه شنبه به همراه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خوزستان سفر کرده بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار