تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۹۴۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه کمربند سبز اهواز پشت چراغ قرمز اما و اگرهای مدیران
باوجود گذشت ۴ سال از اجرای پروژه کمربند سبز اهواز این طرح کمتر از۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برخی از مسئولان از کارشکنی دستگاه‌های اجرایی گلایه می‌کنند و برخی دیگر بر ضرورت شناخت متولی فضای سبز اهواز تأکید می‌کنند.

طرح کمربند سبز شهر اهواز با هدف ایجاد بادشکن و فیلتر طبیعی برای جلوگیری از شن‌های روان، بادهای موسمی، ایجاد اکوسیستم طبیعی و به ویژه مقابله با پدیده گرد و غبار ایجاد شده است.

بر اساس آمار رسمی، اهواز پس از اصفهان و تهران، بیشترین آلودگی هوا را دارد، میزان آلودگی هوا در این شهر روزبه‌روز افزایش یافته و شدیدتر می‌شود. مهم‌ترین علت آلودگی هوای اهواز، گرد و غبار و حمل و نقل درون‌شهری است و دیگر عامل آلودگی‌ها گسترش افسارگسیخته بافت شهری و رسیدن آن به کارخانه‌هایی مانند ایران کربن و فولاد خوزستان است.

بر اساس برنامه‌های سازمان محیط زیست، در صورت افزایش 500 هکتاری پوشش گیاهی در شهر اهواز، و انجام پروژه کمربند سبز، بین چهار تا شش درجه از گرمای هوا در اهواز کاسته خواهد شد، و آلودگی هوا نیز تا حد چشمگیری پایین خواهد آمد، از پاییز 1385 کل استان خوزستان درگیر پدیده توفان خاک شده‌است که زیان‌های مالی فراوانی به بار آورده‌است.

تشکیل کارگروه در سال 90

حمید امیری فرد اظهار داشت: در سال 90 کارگروهی در استانداری خوزستان تشکیل شد که در  7هزار و200هکتار در اطراف اهواز درخت کاشت شود و کمربند سبزی برای اهواز تشکیل شود.

وی افزود: پس از اینکه کلیات طرح به تصویب رسید وظایف همه دستگاه‌ها مشخص و مقرر شد که هر کدام از آن‌ها یک قسمتی از کار را انجام دهند.

رئیس اداره فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه در جلسات کارگروه نسبت به سهم هر ارگان برنامه ریزی و تقسیم بندی‌های لازمه انجام شده است، گفت: متأسفانه ارگان های مربوطه همکاری های لازم را انجام نمی‌دهند و سبب عدم پیشرفت کار شده اند.

وی افزود: صنایع فولاد، منابع طبیعی و شرکت نفت با بیان اینکه اعتبار کافی را ندارند به وظایف محوله بی توجهی می‌کنند.

امیری فر با اشاره به اینکه صنایع فولاد فقط اطراف کارخانه به کشت درخت پرداخته است، عنوان کرد: شرکت نفت ماشین آلات لازم را فراهم کرده ولی از اجرایی کردن سهم خود در کمربند سبز سرباز می زند.

وی افزود: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی می بایست در 2 هزار هکتار درخت کشت کنند ولی با بیان عدم اعتبار، پروژه کمربند سبز را رها کرده اند.

رئیس اداره فضای سبز شهرداری اهواز درباره سهم شهرداری در کمربند سبز بیان کرد: سهم شهرداری یک هزار و 200 هکتار بوده که تا کنون حدود 700 هکتار آن انجام شده و در سال 94 کاشت 350 هکتار درخت دیگر در نظر گرفته شده است.

در سال 2011 بر پایه‌گذارش سازمان بهداشت جهانی شهر اهواز آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده‌است بارها از طرف سازمان‌های مختلف همچون سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام شده که اهواز 8 برابر بیش از حد مجاز آلوده‌است، به همین دلیل بیشتر پروازها لغو و مدارس و کودکستان های این شهر تعطیل می‌شوند.

متولی مقابله باریزگردها

البرز اسماعیل‌پور با اشاره به کاشت درخت برای مبارزه با پدیده ریزگرد‌ها اظهار داشت: یکی از راهکارهای رفع معضل ریزگرد‌ها ساخت کمربند سبز است که در راستای اهداف و برنامه‌های این اداره کل برای بیابان زدایی است.

وی با اشاره به مزایای طرح کمربند سبز اهواز گفت: ریزگرد‌ها در برخورد با این سطح بیولوژیک رسوب می‌کنند و پالایش می‌شوند که این پالایش نوعی تصفیه است.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان افزود: کمربند سبز اهواز با در نظر گرفتن ابعاد، عرض و مساحتش هم راستا با کار بیا‌بان زدایی است.

وی با بیان اینکه برای رفع معضل ریزگرد‌ها اختیارات بیشتری به مسئولان استانی داده شود،و مسئولان بدانند که  چه از نظر قانونی و چه از نظر زیست محیطی برای مقابله باریزگرد‌ها  باید مشارکت داشته باشند، بیان کرد: باید متولی مبارزه با ریزگرد‌ها مشخص شود و همچنین اعتبارات برای رفع این معضل به صورت استانی باشد.

 اجرایی شدن طرح کمربند سبز می تواند از معضل ریزگردها بکاهد و سبب آسایش مردم خوزستان شود ولی مسئولان ارگان های مربوطه با بهانه های واهی از عدم پذیرش مسئولیت خویش از وظایف خود سرباز می‌زنند.

جامع نبودن تصمیمات درباره فضای سبز

احمد نادری نیز در جلسه بررسی جامع فضای سبز استان اظهار داشت: متأسفانه تصمیماتی که در زمینه فضای سبز اتخاذ شد جامع نبوده و انتزاعی بوده است، وقتی گونه‌ای از نهال را وارد کردیم به مزیت‌هایش و مکان مناسب جهت استقرار آن توجه نشد به همین دلیل با استقرار اشتباه برخی گونه‌ها مشکلاتی پدید آمد.

وی گفت: درخت کونوکارپوس سایه انداز خوبی است ولی به دلیل برخی از ترشحات منتشر شده از این درخت دیگر گونه‌ها قابلیت رشد در کنار این گونه گیاهی را ندارند ولی از این گیاه در خارج از شهر می‌توان استفاده و نتیجه مثبتی را کسب کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بیان کرد: با ترویج نهالستان‌های خصوصی و به صورت آزاد می‌توان اشتغال ایجاد کرد و حافظ محیط زیست بود.

 باید با در نظر گرفتن افزایش بیماری‌ها و مهاجرت، کاهش موقعیت اقتصادی و سرمایه گزاری و نیز کاهش سطح دانش محصلان استان به دلیل تعطیلی‌هایی که بر اثر پدیده گردو خاک صورت می گیرد، مسئولان استان هر چه سریعتر با افزایش فضای سبز درون و برون استان از معضلات و مشکلات ذکر شده جلو گیری کرده و به خوزستان تحت عنوان بهشت پنهان تنها به چشم یک استان صرفأ اقتصادی نگاه نشود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار