تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۹۵۶۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر:
خرمشهر ظرفیت‌های متعددی برای سرمایه گذاری خارجی دارد
فرماندار خرمشهر گفت: خرمشهر دارای ظرفیت های متعددی برای سرمایه گذاری های خارجی است.

ولی الله حیاتی صبح دوشنبه در جریان بازدید ایز روسیر قائم مقام وزیر امور خارجه کشور سوئیس از یادمان شلمچه در جریان سفرش به ایران، گفت: از اینکه نقطه شروع سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را خرمشهر قرار دادید، بسیار ممنونم. اینجا نقطه شروع جنگی نابرابر و تمام عیار بر علیه مردم بی دفاع کشور ایران بود.

وی افزود: ما ملتی تازه انقلاب کرده و سرگرم امور داخلی خود بودیم که متاسفانه در همان لحظات شروع انقلاب جنگی نابرابر را علیه ما شروع کردند و خرمشهر یکی از نقاط اولیه آغاز این جنگ نابرابر بود.

فرماندار خرمشهر اظهار کرد: کشاورزان زیادی در این نقطه مشغول کشت و زرع بودند، آنها با تمام توان و بدون هیچ سلاحی مقابل دشمن ایستادند. مردم ایران در زمان جنگ سپر گوشتی در برابر توپ و تانک آنها تشکیل دادند.

حیاتی عنوان کرد: یادمان شلمچه نماد مقاومت جانانه مردم در مقابل ظالمان بود. مردان، زنان، خردسالان و پیران این منطقه، همه با دست خالی از خاک، مرز و کشور خود دفاع کردند. برای همین خرمشهر در جغرافیای کشور پایتخت مقاومت نام گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته خرمشهر در جغرافیای ایران نامی آشنا برای مراودات تجاری و به عنوان مرکز تجاری شهری مطرح بود. قبل از جنگ ۲۰ کنسولگری تجاری در خرمشهر وجود داشت.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: خرمشهر تا قبل از جنگ، شهری آباد و مرکز مبادلات بین المللی بود ولی متاسفانه در جنگ همه زیرساخت های این شهر از بین رفت و هنوز هم جای گلوله ها و آثاری به جامانده از جنگ در خرمشهر وجود دارد که قطعا در بازدیدهای دیگر امروز، آنها را به شما نشان خواهیم داد تا تاثیرات جنگ را در این شهر به خوبی ملاحظه کنید.

حیاتی بیان کرد: تلاش های زیادی شد تا خرمشهر به آبادانی قبل از جنگ برگردد. امروز با انبوهی از مغروقه های جنگ روبرو هستیم و همین امر باعث شده تا رونق تجارت این شهر به زمان های قبل از جنگ خود برنگردد.

وی گفت: خرمشهر دارای ظرفیت های متعددی برای سرمایه گذاری های خارجی است. روزانه ۱۷۰ هزار بشکه تولید نفت خام را در این شهر داریم. دسترسی به آبهای آزاد بین المللی و ظرفیت های مهم اقتصادی و صنعتی از پتانسیل های جذاب برای سرمایه گذاری در خرمشهر است.

فرماندار خرمشهر افزود: آماده استقبال از سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف این شهر هستیم و مزیت مهم این شهرستان وجود منطقه آزاد اروند و اهتمام رئیس جمهور برای توسعه  خرمشهر است. رئیس جمهور معتقد است که خرمشهر باید نگین تجاری منطقه شود.

حیاتی اظهار کرد: در سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات خرجی در خرمشهر داشتیم و در تمام زمینه ها آماده حضور سرمایه گذاری خارجی در خرمشهر هستیم.

وی تصریح کرد: با این توافق حاصل شده افق روشنی را می بینم و بعد از انعقاد این توافق شاهد حضور هیئت های خارجی مختلف به ویژه اقتصادی برای بهره مندی از ظرفیت های اقتصادی ایران خواهیم بود.

فرماندار خرمشهر ادامه داد: امیدواریم در این توافق برد – برد شاهد عمران، رشد و شکوفایی کشور باشیم و زمینه حضور کشورهای خارجی بیش از گذشته فراهم شود و این زمینه شعار روحانی برای ورود به عرصه ریاست جمهوری نیز بوده و این را بدانید که ایرانیان همواره خواستار صلح و آرامش هستند.

حیاتی در پایان بار دیگر از حضور این مقام سیاسی کشور سوئیس در ابتدای ورودش به کشور، در یادمان شهدای شلمچه تقدیر کرد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار