تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۹۵۹۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستين جشنواره كتابخانه‌های خانگی اهواز برگزار می‌شود
​اين جشنواره براي نخستين بار در خوزستان برگزار می‌شود. قبلا این جشنواره سه بار در تهران و يك بار نیز در اصفهان برگزار شده است
نشست خبري نخستين جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي اهواز از جمله برنامه های اهواز پایتخت کتاب ایران امروز چهارشنبه (31 تير 94) در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان برگزار شد.

همايون قنواتي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، اظهار كرد: اين دومين برنامه‌اي است كه به صورت رسمي آن را اعلام کرده‌ایم. قبل از اين فراخوان جايزه كتاب سال خوزستان را اعلام كرديم. در اين جايزه با همه ناشران، نويسندگان، مراكز عملي و دانشگاهي مكاتبات لازم انجام شده است.

او بيان كرد: ​برنامه‌هاي اهواز پايتخت كتاب به گونه‌اي طراحي شده كه در همه حوزه‌ها مردم را درگير می‌كند. در بخش توليدكنندگان آثار مكتوب و كودكان و نوجوانان برنامه‌هايي طراحي شده که بعضي برنامه‌ها استاني و بعضي ديگر ملي هستند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان تصریح کرد: توجه ​ما امسال و سال‌هاي آينده به حوزه كتاب و كتابخواني جدي‌تر خواهد شد. بنابراین قدم​هاي اوليه را با برنامه‌ريزي و قدرت بیشتر برمی‌داریم. البته كاستي​ها و ضعف​هايي هم وجود دارد اما اين طبيعت هر جريان فرهنگي است كه در طي مسير كمال و رشد قرار دارد.

قنواتی اظهار داشت: نهالی را که ما امروز در استان مي‌كاريم امیدواریم با همكاري همه مسوولان، مردم، نهادهاي فرهنگي و اجتماعي تبديل به درختی تناوري شود تا سايه آن بر سر همه مردم قرار گيرد و در زير سايه فرهنگ بتوانيم تنفس كنيم و بتوانيم فعاليت‌هاي علمي، تحقيقاتي و صنعتي را انجام دهیم.

او تاکید کرد:​ هر قدر كه ما به سمت آثار مكتوب و كتاب برويم جامعه‌اي خردمندتر خواهيم داشت جامعه‌ای كه از دريچه دانش با مسایل برخورد خواهد كرد و از فضاي احساس و هيجاني فاصله خواهد گرفت چون يكي از مسيرهاي توسعه اقتصادي و اجتماعي در هر جامعه‌اي ميزان شاخص​هاي فرهنگي جامعه است.

قنواتی ابراز ​اميدواری کرد: مجموعه فعاليت​هايي كه توسط اهالي فرهنگ و هنر تولید می‌شوند به ايجاد فضا‌های فرهنگی در کشور کمک کنند.

او بیان کرد: انتظار من از رسانه‌ها اين است به گسترش اطلاع‌رساني در حوزه فعاليت​هاي فرهنگي و هنري کمک کنند و توجه ويژه​اي به نويسندگان، اهالي فرهنگ و اهالي خرد كه در استان حضور دارند داشته باشند. تقاضا دارم مطبوعات و رسانه‌ها بخشي را به معرفي هنرمندان و كتاب‌های توليد شده توسط ناشران خوزستاني اختصاص دهند. نبايد نويسندگان ما كمتر ديده شوند.

وی با اشاره به این که توليد آثار فرهنگي و هنري بايد مورد توجه قرار گيرد گفت: موقعيت استان خوزستان خوب است و جای كار دارد. خوزستان استعداد، توانايي و پتانسيل لازم را دارد. از این رو بايد از همه ظرفيت​هایی كه مي‌تواند به ارتقاي فضاي مناسب كمك كند استفاده كرد. دغدغه بزرگان و به ویژه مقام معظم رهبري نيز اين بوده است که اساس قوام يك جامعه از مسير فرهنگ و هويت فرهنگي عبور می‌كند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان خاطرنشان کرد: ​بي توجهي به حوزه فرهنگ آسيب​هاي جدي به همه حوزه‌ها وارد خواهد كرد. همه ساختارهاي جامعه بايد براساس نگاه​هاي فرهنگي شكل بگيرند. در حوزه‌هاي مختلفی چون صنعت، سلامت و آموزش و پرورش توجه نسبت به فرهنگ مي‌تواند كمك كننده باشد.

قنواتی ادامه داد: ​بايد به مفاخر خودمان ارج بنهيم و از توليدكنندگان فكر و انديشه بايد قدرداني شود. نه فقط توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بلكه همه دستگاه‌ها بايد اين وظيفه را انجام دهند.

او با اشاره به جشنواره كتاب​هاي خانگي توضیح داد: این جشنواره ظرفيتي را براي ما معرفي خواهد كرد كه تاكنون نسبت به آن غافل بوده ايم. با اين جشنواره متوجه مي‌شويم چقدر كتاب و كتابخانه در خانه​هاي اهوازي نفوذ دارد و چه تاثيراتي را مي‌تواند در حوزه مسايل فرهنگي، اجتماعي و غيره بگذارد.

وی یادآوری کرد: ارتباطي كه جامعه انديشمند در اين مسير با هم پيدا مي‌كنند و فضايي كه پر از گفت‌وگو و تفاهم ايجاد مي‌شود آثار مثبتي در شهر به وجود می‌آورد. بحث ما فقط ترويج كتاب نيست بلكه اتفاقي كه مي‌افتد و تاثير اجتماعي آن براي ما مهم است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان بيان كرد: ​ظرفيت​هاي كوچكي كه در شهر وجود دارند را با برگزاري اين جشنواره فعال مي‌كنيم. اگر خلاقيتي در يك خانه است آن را با بزرگ كردن توسط برگزاري اين جشنواره به ديگران ارايه مي‌دهيم که این مي‌تواند الگو و سرمشق ديگران باشد.

به گفته قنواتی: اين جشنواره يک جشنواره مردمي خواهد بود كه دولت تنها كاري كه در اين حوزه انجام داده سازماندهي بوده است.

او ادامه داد: اميدوارم اين جشنواره تشويقي باشد براي مردم و به جريانی ماندگار تبدیل شود و به عنوان الگويي براي ديگر شهرها در حوزه فكر و انديشه مورد استفاده قرار گیرد زیرا هر جرياني كه در حوزه فرهنگ بخواهد تاثيرگذار باشد باید مستمر و پي در پي باشد.

وی گفت: دلیل ​اين كه ما عنوان نخستين را براي این جشنواره انتخاب كرديم به خاطر این است که به دنبال جشنواره​هاي بعدي نیز هستيم.

در ادامه این نشست سيدفضل‌الدين موسوي، دبير نخستين جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي، اظهار كرد: ​اين جشنواره براي نخستين بار در خوزستان برگزار می‌شود. قبلا این جشنواره سه بار در تهران و يك بار نیز در اصفهان برگزار شده است.

وي  با بیان این که ​اين جشنواره ويژه همه مردم اهواز است تصریح کرد: این جشنواره با هدف درگير كردن همه اقشار مردم با همه سلايق در حوزه كتاب و كتاب‌خواني است. هدف ما اين است مردم فضاهاي كتابخانه‌اي خودشان را به اشتراك بگذارند.

موسوي با اشاره به این که ايجاد فضاي شاد، مفرح از ديگر اهداف اين جشنواره است توضيح داد: علاقه‌مندان مي‌توانند از كتابخانه‌هاي خانگي خود عكس بگيرند و از طريق دبيرخانه يا شبكه‌هاي اجتماعي براي ما عکس کتابخانه خود را ارسال كنند.

دبير نخستين جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي توضیح داد: ​روند بررسي عكس‌ها در دو مرحله صورت مي‌گيرد؛ مرحله اول به صورت كمي است. در این مرحله سوالاتي پيرامون تعداد كتاب​ها، تنوع محصولات، طرح براي تبادل كتاب و مطالعه مطرح مي‌شود. در مرحله دوم كه كيفي است به صورت حضوري با افراد گفت‌وگو مي‌شود.

وی افزود: در اين جشنواره به ايده‌هاي خلاق در حوزه چيدمان هم امتياز داده مي‌شود. از امروز به مدت 15 روز علاقه‌مندان فرصت دارند تا عكس​هاي خود را از طريق شماره تلفن 09168256080 يا از طريق FBPP.IR.GMAIL.COM برای ما ارسال كنند و براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن دبيرخانه 1- 33351530 تماس بگیرند

موسوی خاطرنشان کرد: ​اين جشنواره يكي از برنامه هاي اهواز پايتخت كتاب است. بنابراین لازم است كه كل استان از اهواز پايتخت كتاب حمايت كنند. هنوز بسياري از مردم از اين موضوع اطلاع ندارند. در حوزه كتاب و كتابخواني هر كاري هم كه صورت گيرد باز كم است چراكه خروجي آن ارتقاي سطح فرهنگ است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار