تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۹۹۱۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور رئیس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی
کشتی تحقیقاتی آبزیان در چوئبده به بهره‌برداری رسید
شناور تحقیقاتی آبزیان دریایی با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی، محمدپور کاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار، شهبازی معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان، سعدون‌زاده نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین انتظامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی، در چوئبده به آب انداخته شد.

اسکندر زند در این خصوص گفت: این اولین شناور تحقیقاتی در کشور است که امکانات تکمیلی مناسبی دارد. موسسه تحقیقاتی امور شیلاتی ایران فعالیت‌های تحقیقاتی در عرصه آب‌های آزاد دارد و طراحی این شناور بر اساس نیاز منطقه صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: شناور یاد شده مجهز به آزمایشگاه است که در جهت امور تحقیقات آبزیان آب‌های جنوب فعالیت خواهد کرد. از زحمات استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان در حمایت از ساخت این پروژه قدردانی می‌کنم و امیدوارم شیلات این منطقه بهره‌برداری مناسبی در راستای اهداف یاد شده داشته باشد.

همچنین محمد پورکاظمی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در آئین افتتاح شناور تحقیقاتی آبزیان کشور، از این کشتی به عنوان اولین شناور تحقیقات با طراحی و ساخت صنعتگران ایرانی یاد کرد و اظهار داشت: این کشتی توانایی ارزیابی و رصد ذخایر ماهی و مقدار برداشت آبزیان، میزان فراوانی گونه‌های دریایی، آلودگی‌ها و تهدیدهای بیولوژیکی را دارد.

وی بیان‌کرد: شناور تحقیقاتی آبزیان یک آزمایشگاه و پژوهشکده سیار است که برای امور تحقیقاتی کارشناسان و دانشجویان ارشد و دکترا نیز کاربرد دارد.

پورکاظمی در پایان از ماهیت اصلی این کشتی تحقیقاتی در جلوگیری از انقراض در راستای پایداری صید و صیادی در منطقه یاد کرد.

احمد سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز ضمن مناسب خواندن ظرفیت آبی در استان خوزستان در جهت تولیدات آبزی‌پروری گفت: استان خوزستان، استانی ملی، صنعتی با ظرفیت‌های بالا در بخش کشاورزی، شیلات و صنعت است که در عرصه تولیدات آبزی‌پروری حرف اول در کشور می‌زند.

وی ادامه‌داد: از 5 تالاب در خوزستان به خصوص تالاب شادگان و هورالعظیم می‌توان به نحو مطلوب در این خصوص بهره‌برداری کرد. همچنین 20 میلیارد مترمکعب مخزن سدهای استان ظرفیت بسیار مناسبی در جهت پرورش ماهی ایجاد کرده است. تمام این کارها مستلزم تحقیقات است که با توجه به ماهیت این شناور می‌توان امیدوار بود در جهت تولید ماهی‌های سرد آبی و گرم‌آبی قدم‌های موثری برداشته شود.

سیاحی در پایان تأکید کرد: سال‌گذشته 500 هزار تن محصولات آبزی‌پروری در استان داشتیم که تمام آن از ظرفیت‌های آبی استان برداشت شد. امیدوارم با سیر صعودی این روند در چوئبده، با توجه به نزدیکی به عراق و پایانه صادراتی شلمچه بتوانیم با تولیدات بیشتر صادرات مناسبی داشته باشیم. لذا از جهاد کشاورزی و شیلات کشور تقاضای حمایت از این صنعت، در خوزستان را داریم.

گفتنی است این شناور که اولین کشتی کمپوزیتی ساخته شده با روش تزریقی و خلا در کشور است با کمک متخصصین سوئدی و کارشناسان ایرانی شرکت صنایع دریایی نوح جنوب در آبادان ساخته شده و قرار است در کارهای تحقیقاتی آبزیان به‌کار گرفته شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار