تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۹۹۶۷۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت الله حیدری:
انتقال آب برای مصارف غیرشرب عین بی عدالتی است
امام جمعه موقت اهواز گفت: برداشت و انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان آن هم برای مصارف غیرشرب، عین بی عدالتی و برخلاف وعده رئیس جمهور به مردم خوزستان است
آیت الله محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: همه شما را به رعایت تقوای الهی و اجتناب از گناه و معصیت توصیه می کنم. امیدواریم خداوند مخصوصا در این ماه ذی القعده که از ماه های حرام بوده و ماهی است که زمینه ساز اعمال و مناسک حج است به همه ما توفیق توبه و مغفرت کرامت بفرماید.

وی افزود: یکی از ایام بزرگ این ماه، روز ۲۵ ذی القعده است که در هفته آینده خواهد بود. بنا بر تقویم، چهارشنبه هفته آینده و روز «دحو الارض» است و در روایات آمده، مناسبت های بزرگی در این روز اتفاق افتاده و از سوی ائمه معصوم دستورالعمل هایی درباره این روز وارد شده و همه با این روز کم و بیش آشنا هستند.

انتقال آب برای مصارف غیرشرب عین بی عدالتی است

آیت الله حیدری توضیح داد: دحو الارض به معنای گسترش دادن زمین بوده و روزی است که برای اولین بار زمین از زیر آب بیرون آمده و خشکی آن گسترش پیدا کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قدرت خدا اقتضا کرده که این زمین به این شکل بوده و بعد از آن باران های سیلابی بر زمین نازل کرده و آب همه سطح زمین را فراگرفته است. خداوند بعد از میلیون ها سال اراده کرده تا آب زمین مقداری کنار رفته و خشکی پیدا شده تا انسان در روی زمین حیات پیدا کند. البته لازمه اش این است که خشکی بیرون آمده و قابل کشت و زیست برای جانداران باشد.

آیت الله حیدری عنوان کرد: در قرآن شریف در سه جا به مسئله «دحو الارض» و این حادثه تاریخی اشاره شده که از جمله آنها می توان به آیه سه سوره نازعات و آیه ۶ سوره شمس اشاره کرد.

لزوم تقویت بخش تعاون

وی با اشاره به مناسبت های پیش رو در هفته آینده گفت: ۱۳ شهریور به عنوان روز تعاون و روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز الکل شناسی است. یکی از پایه های اقتصاد نظام جمهوری اسلامی بحث تعاون بوده و اکنون که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، یکی از ارکان آن تعاون است که باید تقویت شود.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: کسانی که دوست دارند در امر اقتصاد مقاومتی قدم بردارند باید به سمت تعاون روی بیاورند و از مسئولان می خواهم که ورود جدی داشته و مشکلات را برداشته تا مردم همکاری کنند. اگر این ورود جدی نباشد به خوبی اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد. دولت نباید تصدی گری کند و باید بگذارد خود مردم کار کنند و دولت فقط باید نظارت کند.

هلاک شدن دام ها

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به مشکلات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: من مشکلات کشاورزان و دامداران را مطرح کرده و اعلام کردم بسیاری از مردم خوزستان دامدار و کشاورز بوه و بر اثر کمبود آب نتوانستند کشاورزی خود را انجام داده و مسئولان نیز اجازه برداشت آب را به آنها نداده اند. در خیلی از نقاط نیز به دلیل شوری آب، دام ها در معرض هلاک شدن هستند. با این وضعیت دامداران و کشاورزان مجبور به ترک شغل خود بوده و در نهایت بعد از فروش دام های خود به شهرها مهاجرت می کنند.

آیت الله حیدری بیان کرد: بعد از مهاجرت روستاییان به شهر، معضل دیگری به نام حاشیه نشینی ایجاد شده و از سرناچاری نیز به انجام کارهای کاذب روی می آورند. این کمبود آب دلایل مختلفی داشته که اولین مورد آن خشکسالی بوده ولی دومین مورد آن بشری و در واقع سوء تدبیر است.

وی گفت: از سرشاخه های کارون، دز، کرخه و دیگر رودخانه ها برای استان های دیگر نه تنها برای مصرف آب شرب بلکه برای مصرف کشاورزی، صنعتی و پرورش ماهی برداشت می شود. این مسئله ظلم فاحشی بوده و بی عدالتی در حق مردم این استان است.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: شورای عالی آب تصویب و اعلام کرده بود که به جز برای مصرف شرب، هر برداشت دیگری از سرشاخه ها ممنوع است و ما به این بی قانونی و بی عدالتی اعتراض داریم و از دولت می خواهیم که جلوی این بی عدالتی را گرفته و بگذارند آب سرشاخه به سمت خوزستان رها شده و کشاورزان نیز به شغل کشاورزی خود برسند.

انتقال مشکل به رئیس جمهور

آیت الله حیدری ادامه داد: رئیس جمهور هم دو سال پیش در مصلای اهواز اعلام کرده بود که برداشت آب از سرشاخه ها تنها برای شرب است. چند روز قبل نزد رئیس جمهور رفته و این مشکل را مطرح کرده و گفتیم خودتان علام کردید که برداشت آب از سرشاخه ها برای مصرف غیر از شرب ممنوع است.

وی عنوان کرد: ما نیز اخبار دقیق داریم که برای صنعت، کشاورزی و پرورش ماهی برداشت می شود در حالی که کشاورزی و دامداری خوزستان در حال تعطیلی است. رئیس جمهور نیز وعده پیگیری داده و امیدوارم وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و همچنین رئیس جمهور به این امر حیاتی همت داشته و چنین مشکلی را از سر راه مردم خوزستان بردارند.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
5
احسنت؛از همه مسئولان و جامعه روحانیت استان انتظار میرود که موضوع انتقال اب از سرشاخه های رودخانه های کارون،دز و کرخه را با جدیت پیگیری نمایند و از بی عدالتی در حق مردم مظلوم خوزستان جلوگیری کنند؛واقعا این مسئله با حیات خوزستان و مردمانش گره خورده است.
ایرانی
|
Latvia
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
1
ببخشید این طرح متعلق به احمدی نژاد بود چرا در موقع حرف نمیزدید و احسنت نمیگفتید . و در این موضوع نمایندگان مجلس خوزستان میتوانستند جلوی این طرح را بگیرند چرا کاری نکردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
1
زهی خیال باطل 6وزیر اصفهانی معاون اول اصفهانی تمام معاونین و مدیر کلها اصفهانی مردم خوزستان فقط خدا به دادتان برسد
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
2
3
باتشکر از بیانات آیت الله حیدری
مسئولین توجه کنند ویرانی خوزستان =ویرانی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
نه خیر کی گفته ویرانی خوزستان یعنی ویرانی ایران،ایران ما سربلند و سرفراز است ، اگر مشکلی هست موقع انتخاب نماینده دقت بیشتری کن تا دچار این مشکلات نشوید.
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
با سلام و تحيت
از مسولان اب استان خواستاريم اب سد نزديك شهر ايذه را به زمينهاي كشاورزي اين شهر انتقال دهند تا باغات مناسب اين اب و هوا و نيز شاليكاري صورت گيرد اگر اين اب به ايذه منتقل شود صدها شغل خواهيم داشت
با ارزوي توفيق
لر اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
از دولت مدعی راستگویی انتظار بیشتری داریم.موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز به استانهای کویری باید در سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس و تحقیق و در دستور کار تحقیق و تفحص مجلس صورت گیرد.
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
مجتبی حرفت درست واقعا اگر خوزستان نابود بشه اقتصاد ایران باید با چی بچرخه!!! تمام مردم ایران رو که نمیتونیم با زعفران، پسته نون بدیم.
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
1
راستی از نفت که بگذریم که بخش عظیم اقتصاد ایران از این راه تامین میشه، میخوام بپرسم اگر خوزستان نبود اصفهان قم یزد کرمان .... آب شرب از کجا تهیه میکردند؟؟؟
استانهای دیگر انرژی برق هم باید از کشورهای دیگر تهیه میکردن! بیچاره ها پس چی میخوردن؟؟؟ نفت که نداشتن بفروشند آب هم نداشتن برق هم نداشتن چطوری زندگی میکردن؟
حبیب
|
Finland
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
اقا تو رو خدا یکی یه کاری کنه و اصفهان با اب خوزستان دارن برنج می کارن خدایاتوی این مملک هیچ کس بفکر مردم خوزسان نیست
:
:
:
آخرین اخبار