تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۴۲۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاه به انجمن میراث فرهنگی خوزستان نباید مقطعی باشد
نگاه به انجمن میراث فرهنگی خوزستان نباید مقطعی باشدعضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان که با حکم استاندار خوزستان به این سمت منصوب شده است گفت: نگاه به انجمن میراث فرهنگی نباید مقطعی باشد بلکه باید همواره از توان این انجمن برای پیشبرد اهداف گردشگری و میراث فرهنگی استفاده شود.

مجتبی گهستونی اظهار کرد: در پی تشکیل جلسه افتتاحیه انجمن میراث فرهنگی خوزستان به ریاست استاندار خوزستان چهار مورد برای دستور جلسه انتخاب شده بود که با توجه به ماهیت جلسه اول که به افتتاح انجمن منجر شد، فرصت پرداختن به چهار موضوع میسر نشد.
وی افزود: از تشکیل انجمن میراث فرهنگی استان خوزستان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بیش از همه اعضا بسیار خرسندم چون ما فعالان ثابت حوزه میراث فرهنگی بیش از هر چیزی به نهادهایی که صدای دوستداران میراث فرهنگی را بهتر بشنوند اعتقاد داریم.

کارهای فراوان زمین مانده در حوزه میراث فرهنگی

عضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: تنها نگرانی من از فرمایشی بودن تشکیل این انجمن است که امیدوارم با برنامه ریزی منظم شخص رئیس و دبیر انجمن میراث فرهنگی استان چنین ذهنیتی تحقق پیدا نکند. این انجمن باید مأموریت های بسیار زیادی برعهده داشته باشد.
گهستونی بیان کرد: اگر این انجمن هر روز هم تشکیل جلسه دهد آنقدر کار زمین مانده در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد که انتها ندارد.
مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان عنوان کرد: استاندار خوزستان و مدیر کل میراث فرهنگی استان طی دو سال گذشته اقدام های بسیار ارزنده ای در حوزه میراث فرهنگی انجام داده اند. توجه آنان به این حوزه قابل تقدیر است اما باز نباید از این مهم غافل ماند.
وی ادامه داد: به هرحال حجم تعرض ها و تخریب ها در حوزه میراث فرهنگی از سوی ادارات، شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی در خوزستان بسیار بوده و آمارها و گزارش ها گویای این ادعا است. برای همین هم هرگز نباید از حوزه میراث فرهنگی غافل ماند.

۹۰۰ اثر ثبت ملی در خوزستان

گهستونی یادآور شد: در صورتی که نشست های انجمن به ریاست استاندار برگزار شود، امید فراوانی به حل بسیاری از مشکل ها دارم. تشکیل دبیرخانه برای انجمن بسیار ضروری است تا مصوبات جلسه را با دقت و سرعت پیگیری کند. همچنین باید حضور اعضا در این انجمن خاص الزامی باشد نه اینکه افراد رده پایین و بدون اختیار به جلسه فرستاده شوند که هیچ گونه ذهنیتی نسبت به میراث فرهنگی ندارند.
عضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان تأکید کرد: انجمن میراث فرهنگی برای خوزستان یک فرصت است که نباید به آن از جنبه تشریفاتی نگاه کرد و در واقع این انجمن متعهد است که در حرف و عمل خود را ثابت کند. امروز نگاه بسیاری از موافقان و مخالفان در حوزه میراث فرهنگی به این انجمن دوخته شده است.
وی در پایان گفت: بیش از ۹۰۰ اثر در خوزستان ثبت ملی شده ولی کمتر از ۱۰ درصد این آثار عرصه و حریم دارند. بسیاری از محوطه ها مشکل تملک و سند دارند لذا تعیین تکلیف همه این موارد نیاز به پیگیری های فرا سازمانی از طرف استانداری خوزستان، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها دارد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار