تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۱۴۹۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هورالعظیم از تشنگی خودسوزی می‌کند
هفته گذشته تالاب هورالعظیم در بخش عراقی و در 3 کیلومتری عمق خاک عراق تا نزدیکی دایک مرزی ایران، به وسعت 3 هزار هکتار آتش گرفت
رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به خاموش شدن آتش در بخشی از تالاب هورالعظیم که دچار خودسوزی شده بود، گفت: زمانی که تالاب خشک می‌شود، گاز متان یا گاز مرداب توسط نور خورشید جرقه زده و آتش‌سوزی ایجاد می‌شود که از آن تحت عنوان خودسوزی تالاب نام می‌برند.

موسی مدحجی با اشاره به خودسوزی تالاب هورالعظیم و وضعیت آن اظهار کرد: هفته گذشته تالاب هورالعظیم در بخش عراقی و در 3 کیلومتری عمق خاک عراق تا نزدیکی دایک مرزی ایران، به وسعت 3 هزار هکتار آتش گرفت. ابتدا به دلیل دودی که از این آتش‌سوزی به سوسنگرد و چند شهر جنوبی دیگر رسیده بود، تصور شد که خودسوزی تالاب در بخش ایرانی تالاب است ولی تصاویر ماهواره‌ای به صورت دقیق نشان می‌دهد که خود‌سوزی تالاب در بخش عراقی بوده است.

وی با بیان این‌که اکنون آتش در تالاب کاملا خاموش شده است، افزود: آتش‌سوزی و یا خودسوزی در تالاب طبیعی است؛ زمانی که تالاب خشک می‌شود، گاز متان یا گاز مرداب توسط نور خورشید جرقه زده و آتش‌سوزی ایجاد می‌شود.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست هویزه عنوان کرد: بخش‌های بسیاری از تالاب هورالعظیم در کشور عراق طعمه حریق شده و پیش از این و از ابتدای سال نیز 25 هزار هکتار در کشور عراق طعمه حریق شده بود که با احتساب خودسوزی هفته گذشته، امسال 28 هزار هکتار از این تالاب در بخش عراقی دچار آتش‌سوزی شده است.

مدحجی ادامه داد: وسعت آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیشتر است و امسال این تالاب در بخش عراقی، خشک‌سالی بیشتری را تجربه کرده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آب کمتری از سد کرخه به تالاب هورالعظیم انتقال داده می‌شود؛ حق‌آبه تالاب هورالعظیم و حق‌آبه کشاورزان منطقه مشترک است و از حق‌آبه تالاب بیشتر برای کشت پاییزه استفاده می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به مقدار آب موجود در مخازن تالاب گفت: اکنون آب موجود در مخزن شماره 2 حدود 92 درصد، مخزن شماره 3 حدود 11 درصد، مخزن شماره 4 حدود 55 درصد و مخزن شماره 5 نیز 25 درصد است.

مدحجی ادامه داد: به این دلیل که در سال‌های پیش بخشی از مخزن شماره 1 خشک شده بود، نمی‌توان درباره این مخزن نظر قطعی داد.

وی با اشاره به سابقه آتش سوزی تالاب هورالعظیم در سال‌های گذشته گفت: تالاب هورالعظیم در خشکسالی امسال در بخش ایرانی حدود 3 بار دچار آتش‌سوزی حاد شد ولی در بخش عراقی در سال جاری 28 هزار هکتار در چند دوره طعمه حریق شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار