تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۰۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آستانه روز جهانی تالاب‌ها؛
وقتی ماشین‌های نفتی، تالاب هورالعظیم را زیر پا گذاشتند
مساله تالاب‌های خوزستان تنها شکار و صید غیرمجاز نیست؛ بلکه مساله اصلی کم‌توجهی و گاه بی‌توجهی و تجاوز آشکار دولت‌ها به حریم این تالاب‌ها است
یک فعال محیط زیست خوزستان با بیان این‌که وضعیت امروز تالاب هورالعظیم، آیینه تمام‌نمای برخورد دولت‌ها برای نفت و به نام توسعه و به زیان این اکوسیستم منحصر به فرد و حیاتی و حساس است، گفت: محیط زیست شکننده خوزستان توان بارگذاری برای مسایل فانتزی و سوداگری‌های توسعه صنعتی در سایر نقاط کشور را ندارد.

هژیر کیانی اظهار کرد: خوزستان با بیش از نیم میلیون هکتار عرصه تالابی و 11 تالاب شناخته شده و وجود تالاب‌های بین‌المللی شادگان و هورالعظیم، یکی از قطب‌های بزرگ تالابی کشور است که به لحاظ موقعیت خوزستان، حفظ این تالاب‌ها دارای ارزش‌های ملی و بین‌المللی است.

وی افزود: هرگونه کم‌توجهی، موجب وارد آمدن خسارت‌های عمده به کشور خواهد شد که مهم‌ترین این عواقب، پدیده ریزگردها است که در یکی دو روز گذشته نیز آسمان خوزستان را اشغال کرد و موجب نگرانی مردم شد.

ماشین‌های نفتی به راحتی به تالاب هورالعظیم وارد شدند

کیانی ادامه داد: مساله تالاب‌های خوزستان تنها شکار و صید غیرمجاز نیست؛ بلکه مساله اصلی کم‌توجهی و گاه بی‌توجهی و تجاوز آشکار دولت‌ها به حریم این تالاب‌ها است.

وی گفت: وضعیت امروز تالاب هورالعظیم، آیینه تمام‌نمای برخورد دولت‌ها برای نفت و به نام توسعه و به زیان این اکوسیستم منحصر به فرد و حیاتی و حساس است؛ تا جایی که این بی‌توجهی و رفتار ضدتالابی، موجب نگرانی برای همه مردم خوزستان شده است.

این فعال محیط زیست خوزستان عنوان کرد: وضعیت دیگر تالاب‌های خوزستان نیز چندان بهتر از هورالعظیم نیست؛ وقتی دولت‌ها برای بزرگ‌ترین تالاب خوزستان ارزشی قائل نشوند و به راحتی با ماشین‌های نفتی به حریم آن وارد شده و بدون رعایت کوچک‌ترین اصل محیط زیستی اقدام به خشکاندن و تخریب و آلوده کردن تالاب می‌کنند، چه انتظاری داریم که تالاب میانگران در ایذه یا تالاب بامدژ در اهواز نجات یابد؟ با این وضعیت این سوال پیش می‌آید که چند درصد مدیران ما ارزش‌های مختلف و اهمیت اکولوژیکی تالاب‌ها را می‌دانند؟

کیانی با اشاره به رویکرد محیط زیستی دولت یازدهم اظهار کرد: اگرچه نمی‌توان رویکرد مثبت و محیط زیست دوستانه دولت یازدهم را نادیده گرفت ولی این نگاه صرف و حرکت‌های نمادین، مشکل تالاب‌ها را حل نخواهد کرد بلکه نمود عینی دوستی دولت با محیط زیست کشور، در دستور به وزرات نفت برای خروج از هورالعظیم و جلوگیری از لگدمال شدنس ارزش‌های این تالاب است.

تالاب میانگران را دادند که ساخت و ساز کنند

وی در خصوص وضعیت تالاب‌های میانگران در ایذه و برم سور در هفتکل بیان کرد: این جای خوشوقتی است که در سال 94 حریم تالاب میانگران ایذه با تاریخ 300 ساله مکتوب در اسناد رسمی، به همت مسئولان شهرستان مشخص می‌شود ولی فاجعه این جا است که در تصمیمی غیرکارشناسی و عجیب، در سال‌های پیش، بخشی از تالاب میانگران به نام منطقه بندون به وسعت بیش از 2000 هکتار به مسکن و شهرسازی واگذار می‌شود.

این فعال محیط زیست خوزستان گفت: در کجای جهان، تالاب که یک میراث مشترک بشری است و ارزشی 200 برابر اراضی کشاورزی دارد، به ساخت و ساز اختصاص می‌یابد؟

 وی اظهار کرد: امیدواریم به مناسبت 13 بهمن ماه و در برنامه بزرگداشت روز جهانی تالاب‌ها، این قطعه ارزشمند تالاب میانگران دوباره تحت مدیریت محیط زیست قرار گیرد؛ چنانچه درخواست فعالان محیط زیستی از فرماندار ایذه، بازگرداندن این تالاب به مدیریت محیط زیست است.

تالاب برم سور را خشک کردند که هندوانه بکارند

کیانی عنوان کرد: تالاب برم سور هفتکل نیز برای اولین بار به دلیل دست‌اندازی عده‌ای سودجو در تابستان گذشته، به کلی خشک شد و درخواست فعالان محیط زیست از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان و جهاد کشاورزی این است که از مرگ دوباره در این تالاب برای کاشت هندوانه جلوگیری کنند.

وی با اشاره به بهره‌برداری‌ها از تالاب‌ها، گفت: به طور کلی حال هیچ کدام از تالاب‌های خوزستان خوب نیست و با توجه به عواقب ناشی از توسعه‌طلبی‌های دولت‌ها بدون توجه به اصول توسعه پایدار، همچون سایر مسایل محیط زیست خوزستان، تالاب‌ها نیز برای نجات‌بخشی و ادامه حیات خود نیازمند تدوین یک برنامه ملی و بین‌المللی هستند.

محیط زیست خوزستان توان حل مسایل فانتزی سایر نقاط کشور را ندارد

این فعال محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مردم خوزستان در انتظار تصمیم تاریخی دولت در خصوص تامین حق‌آبه تالاب‌ها هستند. دولت باید با رهاسازی حق‌آبه‌های تالاب‌های خوزستان به شکل پایدار ثابت کند که محیط زیستی است.

وی افزود: مردم تامین حق‌آبه و توقف هرگونه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را آزمونی بزرگ برای دولت می‌بینند. مسئولیت این عواقب بر عهده دولت است چرا که محیط زیست شکننده خوزستان توان بارگذاری بیش از این، برای حل مسایل فانتزی و سوداگری‌های توسعه صنعتی در سایر نقاط کشور را ندارد.

کیانی با انتقاد از وزارت نیرو بیان کرد: فعالان محیط زیست بر این باورند که تلاش دولت‌ها برای بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خوزستان و بی‌توجهی به محیط زیست این استان به ویژه در منابع آبی، بیش از توجه به حفظ سلامت محیط زیست خوزستان بوده است.

سیاست‌های وزارت نیرو؛ بزرگ‌ترین عامل نابودی تالاب‌های خوزستان

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین عامل رو به نابودی رفتن تالاب‌های خوزستان، سیاست‌های نادرست و ضد محیط زیستی وزارت نیرو در بخش انتقال آب از سرشاخه‌ها و توسعه طلبی‌های وزرات نفت و شهرک‌های تابعه آن است.

این فعال محیط زیست خوزستان اظهار کرد: امیدواریم مسئولان و دولتمردان، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون محیط زیست و فرامین ایشان در خصوص محیط زیست را نصب‌العین خود قرار داده و محیط زیست خوزستان و حیات رودخانه‌های مهم کشور همانند کارون را بیش از این به نابودی نکشانند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار