تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۱۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
آب‌ سدکرخه به تالاب هورالعظیم انتقال می‌یابد
نسبت به سال گذشته ۲۵۳ درصد افزایش بارش بارندگی در دوهفته اخیر و نسبت به دراز مدت نیز ۲۴ درصد افزایش بارندگی را درسال ۹۴ داشتیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: نسبت به سال گذشته ۲۵۳ درصد افزایش بارش بارندگی در دوهفته اخیر و نسبت به دراز مدت نیز ۲۴ درصد افزایش بارندگی را درسال ۹۴ داشتیم.

آب‌ سدکرخه به تالاب هورالعظیم انتقال می‌یابد

احمد رضا لاهیجان زاده با بیان اینکه بارش‌های اخیر منجر به بهبود وضعیت تالاب‌های استان خوزستان شده است،اظهار‌داشت: بارندگی‌های‌ هفته اخیر منجر به ایجاد وضعیت نسبتا مطلوبی در مقایسه با سال‌های گذشته برای تالاب‌های استان شد.

وی‌افزود: نسبت به سال گذشته 253 درصد افزایش بارش بارندگی در دوهفته اخیر و نسبت به دراز مدت نیز 24 درصد افزایش بارندگی را درسال 94 داشتیم که خوشبختانه نه تنها آوردهای رودخانه‌ها افزایش یافتند بلکه حق آبه ای نیز وارد تالاب های استان شد.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به بیشترین بارش‌ها در‌ماه اخیر،عنوان کرد: با بارش بیش از 380 میلیمتر در شهرستان ایذه تالاب میانگران این شهرستان پر از آب شد و همچنین پرندگان زیادی در این تالاب سرشماری شده است و تالار بامداژ نیز در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه دو تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم نیز دربارش‌های اخیر مملو از آب شده‌اند، بیان کرد:بیش از 85 درصد از تالاب بین المللی شادگان با 130 هزارهکتار مساحت  آبگیری شده است و دو حوضچه شماره یک و دو  تالار هورالعظیم به صورت 100 درصد آبگیری شدند به گونه ای که آب حوضچه شماره 2 در حوضچه شماره 3 سرازیر شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به دو حوضچه 4 و 5 تالاب هورالعظیم، گفت: این دو حوضچه به طور میانگین 50 درصد آن‌ها آبگیری شده است و هماهنگی‌هایی با سازمان آب و برق استان خوزستان صورت گرفته است که در آینده‌ای خیلی نزدیک از طریق راه سازی آب از سد کرخه، مابقی حوضچه شماره 3 تالاب هورالعظیم آبگیری شود.

وی با بیان اینکه با سازمان  توسعه نیشکر استان همکاری خوبی در خصوص انتقال آب کارون به بخش‌های میانی تالاب شادگان  انجام شده است ،عنوان کرد: یک پروژه  با پیشرفت 80 درصد در 4 کیلومتری جنوب دارخوین در حال اجرا است که در این پروژه یک خط کانال به طول 6 کیلومتر از رودخانه کارون به سمت تالاب شادگان احداث شده است.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره  احداث و نصب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت بالغ بر 150میلیون متر مکعب آب را از رودخانه کارون به بخش جنوبی تالاب انتقال خواهد داد، تصریح کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر 2 تا 2.5 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد و درصورت تامین اعتبار مورد نیاز پروژه در خرداد یا تیرماه سال آینده به مرحله بهره برداری  خواهد رسید.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار