تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۷۱۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشروح / آخرین اخبار انتخابات در خوزستان
با فرا رسیدن 7 اسفند ماه، "روز سرنوشت" کار اخذ آرای پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت 8 صبح امروز، جمعه هفتم اسفندماه، همزمان با سراسر کشور در 2 هزار و 996 شعبه در استان خوزستان آغاز شد
با فرا رسیدن 7 اسفند ماه، "روز سرنوشت" کار اخذ آرای پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت 8 صبح امروز، جمعه هفتم اسفندماه، همزمان با سراسر کشور در 2 هزار و 996 شعبه در استان خوزستان آغاز شد.

مهم‌ترين اخبار روز انتخابات در استان خوزستان به شرح زير است:

*8:00* رای‌گیری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با حضور مردم در «جشن سرنوشت»‌شان، ساعت 8 صبح روز جمعه هفتم اسفند 1394؛ آغاز شد و حداقل 10 ساعت ادامه خواهد داشت.

ضروری است رأی‌دهندگان جهت اخذ رأی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای شرکت درانتخابات علاوه بر شناسنامه شماره ملی نیز همراه داشته باشند.

متولدین هفتم اسفند 76 به قبل می‌توانند امروز پای صندوق‌های رای بیایند و در این انتخابات مشارکت داشته باشند.

در این دوره از انتخابات 12 هزار و 67 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است و پس از آن مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها شروع شد که از 6333 نفر تایید صلاحیت‌شده تعدادی انصراف داده‌اند و نهایتاً 4844 نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تعداد واجدین شرایط 54 میلیون و 917 هزار و 27 نفر است. 130 میلیون تعرفه در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، کسی که بیشترین رای را به دست می‌آورد باید 25 درصد آرا را اخذ کرده باشد اگر غیر از این باشد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. زمان برگزاری دور دوم نیز حداکثر یک ماه بعد از تایید نتایج مشخص می‌شود.

خوزستان دارای 27 شهرستان و 40 بخش است و در این دوره از انتخابات، 14 حوزه اصلی و 13 حوزه فرعی تعیین شده است. در استان 2 هزار و 996 شعبه انتخابات وجود دارد که از این تعداد 875 شعبه سیار هستند و تعداد 5 هزار و 992 صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده است و حدود 50 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات در استان هستند.

طبق آمار اداره‌کل ثبت‌احوال، جمعیت استان خوزستان 4 میلیون و 897 هزار و 64 نفر است که از این تعداد، 3 میلیون و 447 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. تعداد رای اولی‌ها هم 216 هزار و 752 نفر شامل 107 هزار و 872 پسر و 108 هزار و 880 دختر است که تا هفتم اسفند سال جاری سن آن‌ها به 18 سالگی می‌رسد.

*8:35* عبدالحسن مقتدایی لحظاتی پیش با حضور در حوزه اخذ رای مستقر در مسجد جوادالائمه (ع) واقع در منطقه پادادشهر اهواز، ضمن بازدید از فرایند و نحوه رای‌گیری، رای خود را به صندوق شماره 192 انداخت.

خبیر، معاون سیاسی استاندار و رییس ستاد انتخابات خوزستان و ارزانی‌بیرگانی، فرماندار اهواز، استاندار خوزستان را همراهی می‌کردند.

استاندار خوزستان: انتخابات باعث دوام و قوام بیشتر نظام خواهد بود

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان که امروز صبح برای انداختن رای خود به صندوق در محل مسجد جوادالائمه اهواز حضور پیدا کرده بود با تبریک این روز باشکوه اظهار کرد: ان‌شاءالله حضور گرم و صمیمانه مردم برگ زرینی برای تاریخ انقلاب اسلامی که حضور مردم بهترین پشتیبانی است، باشد.

وی افزود: ما مسوولیت میزبانی را به دلیل اینکه مجریان انتخابات هستیم، بر عهده داریم و باید زودتر از این در اینجا حضور پیدا می‌کردیم تا از کسانی که رای دهنده هستند، پذیرایی ‌کنیم و به طور طبیعی در نظام‌های مردم‌سالار دموکراتیک انتخابات یک فرصتی است برای آنچه که می‌توان اسم آن را تعامل بین مردم و حکومت گذاشت که اگر حکومت صورت بگیرد، بدون شک باعث دوام و قوام بیشتر یک حکومت و نظام خواهد بود.

مقتدایی بیان کرد: طبق برنامه ریزی هایی که طی ماه های گذشته و شاید طی دو سال گذشته صورت گرفته است، نزدیک به 50 هزار نفر مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشته اند و همچنین نزدیک به 6 هزار صندوق رأی گیری در حدود 3 هزار شعب سیار و ثابت فراهم شده است تا ان‌شاءالله هر کسی در هر گوشه ای از استان است این امکان برایش فراهم شود که رأی‌ خود را به صندوق بیاندازد.

رقابت مطلوبی در خوزستان در جریان است

*8:52* رییس ستاد انتخابات خوزستان نیز که در مسجد جوادالائمه اهواز حضور یافته بود، گفت: رقابت مطلوبی در استان در جریان است.

فرج‌الله خبیر در حاشیه آغاز فرآیند رای‌گیری، با بیان این‌که تمام تمهیدات لازم انجام شده و آماده برگزاری انتخابات هستیم، اظهار کرد: هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و تمام امور بستگی به مردم دارد که امیدواریم با حضور پرشکوه، حماسه دیگری رقم بزنند.

وی افزود: به صورت نسبی در برخی شهرستان‌ها ممکن است مشکلاتی در رقابت وجود داشته باشد اما همیشه انتخابات محلی از شور و هیجان خاصی برخوردار است.

رییس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به مهلت رای‌گیری عنوان کرد: به صورت قانونی زمان رای‌گیری 10 ساعت و تمدید آن به دستور وزیر کشور انجام می‌شود. کار بسیاری از حوزه‌های انتخابی در 10 ساعت تمام می‌شود؛ به ویژه در مناطق دور افتاده اما معمولا مناطق شهری نیاز به تمدید زمان دارد.

نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است

*9:00* هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اولین اطلاعیه خود در روز هفتم اسفند را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: از آن‌جا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت بر امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

ممنوعیت آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدها در ورودی و خروجی شعب

*9:10* ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 16 خود تاکید کرد که کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

در اطلاعیه شماره 16 ستاد انتخابات کشور آمده است:

«به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می‌رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود و همچنین اگر در طول زمان رأی گیری، آثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند، آن‌ها را نیز امحاء نمایند.

امکان اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارایه شناسنامه

*9:49* ستاد انتخابات کشور در خصوص اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

 همچنین در این اطلاعیه آمده است: از کلیه رأی دهندگان گرامی درخواست می‌شود جهت تسهیل در امر رأی‌گیری کارت یا شماره ملی خود را حتماً همراه داشته باشند.

رای‌دهندگان نام نامزد موردنظر خود را حتما در برگ مربوط به همان انتخابات درج کنند

*9:55* ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه های انتخابیه می رساند که با توجه به اینکه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را همزمان برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد موردنظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در صندوق‌های مربوط به آن انداخته شود.

ملاک تشخیص واجد شرایط رأی دادن به شعب و صدور تعرفه

*10:27* ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 19، ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی دادن مراجعه کنندگان به شعب و صدور تعرفه برای ایشان را اعلام کرد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می‌توانند رأی دهند

*10:32* ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 20 اعلام کرد: هموطنان عزیز و اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی توجه داشته باشند که لازم نیست شناسنامه رأی دهنده عکس دار باشد. دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رأی بدهند.

مشخصات نامزدهای موردنظر به صورت کامل و خوانا قید شود

*10:41* ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای‌ اعلام کرد: به آگاهی هموطنان عزیز می‌رساند با عنایت به ماده 20 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است در هنگام نوشتن آراء، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل نام، نام خانوادگی، کد و یا شهرت ایشان می‌باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمایید تا ان‌شاءالله حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آراء ضایع نگردد.

مهر انتخابات در اولین مربع خالی سمت چپ از بالای صفحه مخصوص انتخابات در شناسنامه زده شود

*11:00* ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همانگونه که مسئولین محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی آگاهی دارند، در شناسنامه‌های موجود، صفحه چهارم یا آخر، اختصاص به انتخابات دارد که دارای 30 خانه است لذا باید مهر انتخابات در اولین مربع خالی سمت چپ از بالای صفحه مخصوص انتخابات زده شود.

ضمناً چنانچه صفحه مذکور کاملاً پرشده باشد، مهر انتخابات در قسمت مناسبی از صفحه مخصوص مهرهای اضطراری ضرب می‌گردد.

آمادگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات جهت دریافت گزارش‌های مردمی

*11:07* هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی اطلاعیه‌ای آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مردمی اعلام کرد.

متن اطلاعیه شماره 2 شورای نگهبان به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اهمیت نظارت بر انتخابات و نقش تعیین‌کننده گزارش‌های مردمی در حفظ سلامت انتخابات و صیانت از آرای ملت، بدین وسیله هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام می‌کند:

1. شماره تلفن‌های 64362931 -64362364 -64362224 -64362352

2. تلفن گویا به شماره 66401012 جهت پیام‌های صوتی و نمابر

3. آدرس پستی: تهران، خیابان امام خمینی (ره)، روبروی دانشکده افسریه امام علی (ع)، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی»

*11:30* آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگانرهبری با حضور در حوزه اخذ رای مستقر در مسجد منطقه لشکرآباد اهواز، رای خود را به صندوق شماره 250 انداخت.

آیت‌الله کعبی: شرکت در دو انتخابات امروز، عمل صالح سیاسی است

آیت‌الله عباس کعبی در حاشیه حضور در شعبه اخذ رای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضور ملت ایران در پای صندوق‌های رای با گام‌های استوار و عزم راسخ از ابتدای امروز که با پیشتازی رهبر عزیز انقلاب آغاز شد؛ برگ زرین دیگری در تاریخ انتخابات ایران و مردم‌سالاری اسلامی ثبت می‌کند.

 وی افزود: فضای حوزه‌های انتخابیه در خوزستان و سراسر  کشور با نشاط و شادابی و امید به مشارکت در بهتر کردن زندگی، معیشت، امنیت، عدالت و خدمت صادقانه و مایوس کردن دشمنان اسلام و ملت، عجین شده است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که  در تمام استان حضور مردم در گردهمایی انتخاباتی و جشن‌های انتخاباتی فوق‌العاده باشکوه بود عنوان کرد: با توجه به تلاش مذبوحانه رسانه‌های بیگانه برای نشان دادن طمعشان به ملت ایران، اما روحیه ملت ما ضدبیگانه و ضددشمن و استقلال‌خواه است.

وی ادامه داد: امروز ملت ایران استقلال‌خواهی، ضددشمن بودن، ولایت‌مداری و انقلابی بودن‌شان را با گام‌های خود برای مشارکت در پیشرفت و توسعه کشور و با رای قاطع به نمایندگان خود در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نشان خواهند داد.

آیت‌الله کعبی گفت: انتخابات مجلس خبرگان از جنس بیعت با امام(ره)، رهبری و شهدا و از جنس نصرت دین الهی است. شرکت در دو انتخابات امروز، عمل صالح سیاسی است.

حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی مجاز است

*11:48* در اطلاعیه شماره 23 ستاد انتخابات کشور آمده است: حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی به همراه کارت شناسایی صادره از سوی هیأت نظارت مربوطه مجاز است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: این افراد می توانند تا پایان زمان اخذ رأی و شمارش آراء و تنظیم صورت جلسه در محل شعبه حضور داشته باشند.

همچنین اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی و نمایندگان فرماندار ترتیبی اتخاذ نمایند تا این نمایندگان درمحل مناسبی استقرار یابند. نمایندگان محترم نامزدهای انتخاباتی نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بدون دخالت در امور اجرایی، مراتب را به هیأتهای اجرایی یا نظارت شهرستان یا بخش کتباً گزارش نمایند.

*11:50* آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با حضور در شعبه اخذ رای واقع در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و نیز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و رای خود را در صندوق شماره 140 انداخت.

آیت‌الله شفیعی: مردم، محکم پای نظام اسلامی خود ایستاده‌اند

آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز که برای انداختن رای خود در شعبه اخذ رای واقع در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران در خصوص حضور مردم در انتخابات اظهار کرد: آنچه که باید گفته شود، گفته شده است و آنچه که باید دیده شود، مردم شاهد آن هستند.

وی ادامه داد: حماسه پرشکوه، شعارهای برخاسته از شعور و احساساتی بسیار پاک و ارزنده در راه تقویت انقلاب اسلامی را با رای دادن به کاندیدای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، در حوزه‌های انتخاباتی شاهد هستیم.

آیت‌الله شفیعی بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری و مسوولان عالی رتبه نظام گفته‌اند، مردم با تمام مشکلاتی که در زندگی خود دارند، انقلاب را بیشتر از هر چیزی دوست دارند و محکم پای نظام اسلامی ایستاده‌اند.

وی افرادی را که کاندیداهای مورد نظرشان در انتخابات رای نیاورده‌اند را به آرامش دعوت و عنوان کرد: آن‌هایی که انتخاب نشدند تبعاً رای آن‌ها از حد معینی که در قانون ذکر شده است، پایین‌تر است، وگرنه آن‌ها نیز به دلیل اینکه مورد تایید شورای نگهبان بوده‌اند، از این نظر مشکلی ندارند و مشکل این است که آراء مورد نظر را به دست نیاوردند و باید تسلیم قانون و مقررات انقلاب باشند که ان‌شاءالله نیز هستند.

*11:54* آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در بیت نماینده ولی‌فقیه از طریق صندوق سیار شماره 404 رای خود را به‌صندوق انداخت.

آیت‌الله موسوی‌جزایری: امروز مردم ایران در حال رقم‌زدن حماسه بزرگی هستند

آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان پس از انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران گفت: حضور شکوهمند مردم در پای صندوق‌های رای باعث شوکت و عزت اسلام و مسلمین و نظام جمهوری اسلامی در جهان است.

وی ادامه داد: مردم عزیز با صفوف متراکم و جمعیت‌های زیاد به پای صندوق‌های رای آمده و در حال رقم زدن حماسه‌ای بزرگ هستند. دعای خیر برای ملت ایران در سراسر کشور و به‌خصوص مردم رنج‌دیده خوزستان که در هشت سال جنگ تحمیلی میزبان رزمندگان اسلام بوده‌اند، می‌کنم زیرا آن‌ها دین‌شان را به اسلام ادا کردند.

موسوی‌جزایری در خصوص دخالت های انگلستان پیش از انتخابات، عنوان کرد: انگلیسی‌ها همیشه انگشت‌شان را در لانه ما می‌کنند و مار گزیده می‌شوند اما هیچ‌وقت درس نمی‌گیرند و مطئمن باشید ملت ایران بر خلاف آنچه که آنان می‌گویند عمل و آن‌ها را مایوس می‌کنند.

امام جمعه اهواز در خصوص وظیفه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: وظیفه نمایندگان خبرگان رهبری در راستای ولایت فقیه است. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه وسیع و سنگین قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارند.

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان ها و شهرها باید با یکدیگر متعهد باشند و مسایل مهم استان خودشان را دنبال کنند و با اتحادی که میان خود‏‏، فرماندار و امام جمعه شهرستان به وجود می‌آورند، مسوولیت خود را به خوبی اجرا کنند.

آیت‌الله موسوی‌جزایری بیان کرد: یکی از ملاک‌هایی که برای شکوه و عزت‌مندی یک کشور در جهان مطرح است، استقبال و پشتیبانی ملت از حکومت است که این امر را مردم ایران با حضورهای گسترده خود در انتخابات، عملی کردند.

وی از تمام دست‌اندرکاران و مسوولان دولتی و مجموعه وزارت کشور و همچنین تمام مردم کشور که در انتخابات شرکت و حضور فعالی داشته‌اند تشکر کرد.

سن انتخاب‌کنندگان 18 سال تمام می‌باشد

*11:55* ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه شماره 24 یادآور شده است:

به اطلاع کلیه جوانان برومند میهن اسلامی ایران می‌رساند، بر اساس بند 2 ماده 27 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن افراد واجد شرایط رای، 18 سال تمام می‌باشد؛ یعنی کلیه متولدین روز 7 اسفندماه سال 1376 و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رأی اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت رسانده و رأی بدهند.

نحوه رأی دادن افراد بی‌سواد و دارای نقص عضو

*12:00* ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هموطنانی که از نعمت سواد محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند، برای شرکت در انتخابات می‌توانند به همراه شخصی با سواد، به شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر خود رأی دهند.

همچنین در اطلاعیه شماره 25 ستاد انتخابات کشور آمده است: در ضمناً مسئولین شعب، اعم از اعضاء شعبه، نمایندگان فرماندار، ناظرین شورای نگهبان، عوامل انتظامی و نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رأی دهندگان اقدام به نوشتن رأی نمایند.

آیت‌الله حیدری: حضور مردم در انتخابات هرگونه طمع بیگانگان را تبدیل به ناامیدی می‌کند

*12:07* آیت‌الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز نیز پس از انداختن رای خود در صندوق حوزه حسینیه سجادیه شهرستان کارون، حضور مردم را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: ملت ایران با بصیرت خدادادی و با هدایت‌گری‌های رهبر معظم انقلاب همان راهی را که امام (ره) ترسیم کردند ادامه می‌دهند و امروز با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات در حال رقم زدن حماسه‌ای دیگر هستند.

وی با بیان این‌که پیام من به همه آحاد ملت که تاکنون موفق به حضور در پای صندوق‌های رأی نشده‌اند، این است که در مسابقه رحمت و فضل الهی یکی از موارد سبقت‌گرفتن در انتخابات است، تصریح کرد: امیدوارم با حماسه امروز سنگر دیگری در راستای سنگرهای ملت ثبت شود.

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات نشان‌دهنده اعتماد آن‌ها به نظام و امیدواری نسبت به آینده کشور است و این امیدواری و اعتماد یک سنگ‌بنای بسیار مستحکم را بنا خواهد گذاشت که هر گونه طمع بیگانگان را تبدیل به ناامیدی می‌کند و صلابت بیشتری را به ملت خواهد داد.

در بیمارستان‌ها و پادگان‌ها صرفاً با شناسنامه رأی‌گیری می‌شود

*12:09* ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره ۲۶ اعلام کرد: از رأی دهندگان گرامی حتی در بیمارستان‌ها و پادگان‌ها نیز صرفاً در قبال ارائه شناسنامه باید رأی گیری به عمل آید.

در این اطلاعیه عنوان شده است: مجدداً تأکید می‌نماید که متولدین ۷/ ۱۲/ ۱۳۷۶ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت نمایند.

هیچ ممنوعیتی برای مراجعه رأی‌دهندگان به شعب اخذ رای وجود ندارد

*15:44*: در اطلاعیه شماره 27 ستاد انتخابات کشور آمده است:

به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند از آنجا که هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای مراجعه رأی دهندگان به شعب اخذ رأی وجود ندارد، همه واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور اقدام به رأی دادن نمایند.

بنابراین آن دسته از هموطنان، که به هر دلیل امروز در شهر و حوزه انتخابیه محل سکونت خود حضور ندارند می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه در دسترس و انداختن رأی خود، در انتخابات شرکت نمایند.

صدور تعرفه برای رای‌دهندگان، پس از بررسی اصالت شناسنامه

*15:51*: متن اطلاعیه 28 ستاد انتخابات به شرح زیر است:

پیرو اطلاعیه قبلی به آگاهی اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می‌رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی دادن مراجعه‌کنندگان محترم به شعب و صدور تعرفه برای ایشان، پس از بررسی اصالت شناسنامه، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد 7 /12/ 1376 یا قبل از آن بودن است.

ضمناً یادآوری می‌شود عکس‌دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

هیچ مرجعی جز شورای نگهبان حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد

*15:59*هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که هیچ مرجعی جز شورای نگهبان حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد.

در چهارمین اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آمده است:

«بسمه‌تعالی

ضمن تشکر از حضور حماسی و غرورآفرین مردم بزرگوار در عرصه انتخابات و تاکید بر ضرورت ادامه رأی‌گیری تا مرحله نهایی به اطلاع مردم شریف و سرافراز می‌رساند طبق ماده 11 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد و هرگونه اقدامی که شائبه توقف انتخابات را داشته باشد بدون کسب موافقت قبلی شورای نگهبان، خلاف قانون است.

هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی»

مشخصات کامل نامزدها در برگ رأی به صورت خوانا نوشته شود

*17:03*: در اطلاعیه شماره 29 ستاد انتخابات کشور آمده است، به جهت جلوگیری از تضییع حقوق نامزدهای انتخابات، رای دهندگان در هنگام نوشتن آراء مشخصات کامل نامزدهای موردنظر خود را شامل نام و نام خانوادگی، کد و شهرت ایشان بصورت خوانا در برگ رأی قید کنند.

نمایندگان و اعضای شعب در صورت نیاز نسبت به تامین کسری تعرفه و برگ رأی اقدام کنند

*17:25*: ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 30 آورده است:

با توجه به حضور پرشور ملت حماسه ساز ایران اسلامی به نمایندگان فرمانداری و اعضای شعب ابلاغ می‌گردد لازم است تعرفه‌ها و برگ‌های رأی مصرف نشده شعبه را شمارش نمایند و در صورت نیاز به دریافت تعرفه‌های بیشتر به فرمانداری یا بخشداری مربوطه جهت تأمین کسری تعرفه و برگ رأی اطلاع دهند.

اطلاعیه شماره 5 هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره چگونگی اعلام شکایت

*17:38*: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کسانی که از نحو‌ه‌ برگزاری انتخابات شکایتی داشته باشند می‌توانند ظرف 7 روز از تاریخ اخذ رأی شکایات مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان (و یا دفاتر نظارت شورای نگهبان در سراسر کشور) تسلیم دارند.

مهلت انتخابات تا ساعت 20 امشب تمدید شد

*17:56*: ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که زمان اخذ رای تا ساعت 20 امشب در سراسر کشور تمدید شد.

در اطلاعیه شماره 31 ستاد انتخابات کشور آمده است: ضمن تشکر از حضور پرشور ملت شریف ایران که در پیروی از امر رهبری معظم انقلاب اسلامی در آستانه خلق حماسه‌ای دیگرند و با توجه به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های انتخابیه کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای، نظر به موافقت وزیر محترم کشور به استناد تبصره یک ماده هشت آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تبصره 4 ماده 10 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان اخذ رای به مدت دو ساعت یعنی تا ساعت 20 (8 شب) در سراسر کشور تمدید می‌گردد.

تمدید زمان انتخابات در همه شهرستان‌های خوزستان تا ساعت 20

*18:07*: رییس ستاد انتخابات خوزستان گفت: طبق اطلاعیه شماره 31 وزارت کشور زمان انتخابات تا ساعت 20 امشب در تمام شهرستان‌های استان خوزستان تمدید شد.

فرج‌الله خبیر در خصوص تمدید رأی‌گیری پس از ساعت 20 گفت: این امر بستگی به نظر وزیر کشور و استعلامی که از شهرستان‌ها انجام می‌دهد، دارد. البته این تصمیم منوط به شرایط هر شهرستان است.

توضیحات دبیر ستاد انتخابات خوزستان درباره برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی

*18:36*: دبیر ستاد انتخابات خوزستان گفت: هیات نظارت بر انتخابات مسئولیت معرفی و تعیین نماینده‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز رای‌گیری را بر عهده دارد و فرمانداری نقشی در آن ندارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری، پیمان جهانگیری درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره ممانعت فرمانداری اهواز از تایید نمایندگان نامزدهای مجلس شورای اسلامی و شائبه مهندسی انتخابات، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت حضور نامزدها در شعب اخذ رای هر یک از نامزدها به تنهایی یا چند نامزد به صورت مشترک می‌توانند یک نماینده برای شعب اخذ رای به هیات نظارت حوزه انتخابیه خود معرفی کنند که در ماده 55 قانون انتخابات به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت: آمار نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان تا صبح جمعه 274 نفر بود و 116 نفر از نامزدها از شرکت در این دوره از انتخابات انصراف داده‌اند.

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات استانداری خوزستان در ادامه تعداد رای اولی‌ها در خوزستان را 216 هزار و 752 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 107 هزار و 872 نفر زن و 108 هزار و 880 نفر مرد هستند.

صبح امروز شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به شهروندان اهواز هشدار داده شده که بوی یک برنامه مهندسی شده توسط فرمانداری اهواز برای دستکاری در آمار و ارقام و نتیجه انتخابات مجلس به مشام می‌رسد.

بر اساس این شایعه فرمانداری اهواز اقدام به تایید یک‌سوم یا یک‌پنجم فهرست ارسالی نامزدهای مجلس دهم برای نظارت بر صندوق‌های رای کرده و این مساله در فهرست نامزدهای یک ائتلاف به شدت مشاهده می‌شود که نبود نظارت و صیانت از آرای خود توسط نامزدها، باعث ایجاد تخلفات زیادی در صندوق‌های رای خواهد شد.

استاندار خوزستان: فرآیند شمارش آرا به محض اتمام رای‌گیری آغاز می‌شود

*19:09*: استاندار خوزستان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار شد به محض اتمام رای‌گیری در برخی صندوق‌ها، کار شمارش آن‌ها آغاز شود.

عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: آمار شرکت مردم در انتخابات با گذشت زمان رو به افزایش است و با توجه به مراجعات فراوان مردم به حوزه‌های انتخاباتی شاهد درخواست تمدید انتخابات بوده‌ایم که تاکنون نیز با آن موافقت شده است.

وی افزود: تاکنون استقبال خوبی از سوی مردم در انتخابات استان انجام گرفته و قطعا عده‌ای نیز حضور خود را به ساعت‌های پایانی رای‌گیری موکول می‌کنند؛ تا این لحظه در تمام شعب رای‌گیری انتخابات تمدید شده و بدون شک رای‌گیری در برخی از شعب استان باز هم باید تمدید شود.

مقتدایی تصریح کرد: در خصوص امنیت صندوق‌ها با توجه به تدابیر و تمهیدات انجام شده مشکلی نیست؛ همچنین در بحث صیانت از آرای مردم در شمارش آرا با توجه به حضور هیات‌های اجرایی و نظارتی و هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

حضور دست جمعی هنرمندان اهوازی پای صندوق‌های رای

*19:39*: جمعی از هنرمندان خوزستانی عصر امروز به طور گروهی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

این هنرمندان با حضور در مسجد فاطمیه اهواز آرا خود را در صندوق‌های رای ریختند.

خبیر خبر داد: تمدید زمان رای‌گیری تا ساعت 21

*19:56*: رییس ستاد انتخابات خوزستان گفت: به دستور رییس ستاد انتخابات کشور، زمان رای‌گیری تا ساعت 21 امشب در سراسر کشور تمدید شد.

فرج‌الله خبیر با اشاره به اطلاعیه ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی رای‌گیری به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت 21 (9 شب) در سراسر کشور تمدید شده است.

وی با بیان این‌که زمان رای‌گیری در تمامی شهرستان‌های خوزستان تمدید شده است، افزود: با توجه به حضور بالای مردم در برخی از شعب امکان تمدید انتخابات برای آن‌ها وجود دارد.

افزایش میزان مشارکت مردم استان در ساعات پایانی انتخابات

*20:30*
دبیر ستاد انتخابات خوزستان گفت: در ساعات آخر رای گیری میزان مشارکت در انتخابات در شعب اخذ رای استان بسیار بالا رفته است.

پیمان جهانگیری با بیان این‌که مشارکت مردم امروز در انتخابات در سطح استان بسیار بالا بوده است، اظهار کرد: اکنون نیز میزان مشارکت بسیار افزایش یافته است، به طوری‌که تمام فرمانداری‌ها تمدید مهلت اخذ رأی را درخواست کردند.

وی در خصوص آمار نهایی میزان مشارکت در انتخابات عنوان کرد: اکنون در حال درخواست ارائه آمار مشارکت مردم در انتخابات از سطح فرمانداری‌های تمام استان هستیم تا آمار نهایی را تدوین کنیم با این حال میزان مشارکت بسیار خوب و بالا بوده است.

مدت زمان رای‌گیری تا ساعت 22 تمدید شد

*21:9* زمان اخذ رای تا ساعت 22 تمدید شد و اختیار تمدید پس از آن به استانداران با هماهنگی هیات نظارت تفویض شد.

 در اطلاعیه شماره 34 ستاد انتخابات کشور آمده است: با سپاس از ملت شریف ایران به آگاهی می‌رسد انتخابات تا ساعت 22 (10 شب) تمدید گردید و با توجه به استقبال چشمگیر مردم عزیز و درخواست ستاد انتخابات استان‌ها و به استناد تبصره یک ماده 8 آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تبصره چهار ماده 10 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و موافقت وزیر کشور اختیار تمدید مدت اخذ رأی مازاد بر زمان اعلام شده به استانداران با هماهنگی هیات نظارت تفویض گردیده است.

تاکید می‌گردد اعضای شعب اخذ رای موظفند نسبت به اخذ رای تا آخرین نفراتی که در شعبه حضور دارند اقدام نمایند به نحوی که کلیه مراجعه کنندگان بتوانند رای خود را به صندوق بیندازند.

رای‌گیری در خوزستان پایان یافت

*22:21*
دبیر ستاد انتخابات خوزستان گفت: مهلت رای‌گیری در شعب انتخابیه استان رسما به پایان رسید.

پیمان جهانگیری اظهار کرد: با توجه به پایان مهلت اخذ رای، در حوزه‌های شعب اخذ رای بسته شد و تنها از افرادی که در شعب هستند امکان رای‌گیری وجود دارد.
:
:
:
آخرین اخبار