تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۲۶۱۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پارک ربیع محل نهایی اسکان دستفروشان؛
مصوبه شورای تامین دستفروشان را از بساط در هسته مرکزی شهر اهواز منع می‌کند
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: بنابر مصوبه قانونی شورای تامین هیچ دستفروشی حق ندارد در هسته مرکزی شهر دستفروشی کند
رکود اقتصادی، تورم، ورشکستگی کارخانه‌ها، حل نشدن موانع تولید، سود بالای وام‌های بانکی، حمایت نکردن دولت از قشر ضعیف جامعه، اختلاس‌های بزرگ، افزایش جمعیت دریک برهه زمانی خاص، گران شدن قیمت زندگی، عدم توانایی ایجاد شغل از سوی دولت و هزاران هزار عامل دیگر که زبان از بیان آن‌ها قاصر بوده و انگشتان دست از نوشتن آن‌ها عاجز از جمله عواملی هستند که سبب شده است قشر عظیمی از جامعه برای امرار معاش خود به مشاغل کاذب و فصلی روی آوردند.

مصوبه شورای تامین دستفروشان را از بساط در هسته مرکزی شهر اهواز منع می‌کند/ پارک ربیع محل نهایی اسکان دستفروشان

اغلب دستفروشان افرادی کم‌درآمد، فاقد شغل و حرفه هستند

دستفروشی پدیده‌ای آشنا، که چند سالی است که خیابان‌های اصلی و فرعی کشور ایران را به نوعی قابل ملموس چراغانی کرده است. متروی تهران، بازارهای شب‌شمال، بازار شب کوروش و جدیدا بازار دستفروشان مرکز اهواز حاصل دست‌رنج ‌عوامل یاد شده است.

بیشتر افرادی که به شغل کاذب دستفروشی روی آورده اند از اقشار کم‌درآمد و بعضا از افراد فاقد حرفه و شغل هستند که با اندک سرمایه‌ خود به این شغل می‌پردازند.

خوزستان در کنار نام صنعتی بودن همچنان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند

استان خوزستان نیز در کنار نام بزرگ صنعتی بودن و با داشتن منطقه آزاد اروند، شرکت‌های بزرگ و عظیم نفتی و پتروشیمی از این معضل اجتماعی و اقتصادی در امان نبوده  و شهروندان دستفروش در تک تک شهرهای صنعتی خوزستان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر که هریک به نوعی قطب صنعتی کشور هستندجلوی چشمان مسئولان شهری و استانی در حال گذر زندگی با این مشکل  اجتماعی و اقتصادی هستند.

زمان زیادی از مرگ دستفروش خرمشهری  که به خاطر توقیف کالاهایش و نداشتن شغلی دیگر برای امرار معاش؛  خود را جلوی درب شهرداری خرمشهر به آتش کشاند نگذشته است که این بار شهرداری اهواز با تدابیر نسنجیده به جای حرمت بخشیدن به طریقه نان آوری یک عده جوان که بر اثر بی تدبیرهای دولت با تحصیلات عالی به شغل دستفروشی مشغول هستند، به آجر کردن نان این عزیزان روی آورده است.

نزدیک به سه سال است که دستفروشان به دلیل وضعیت بد اقتصادی و نداشتن مکانی مناسب برای فروش کالاهای خود شاهراه‌ نادری را به عنوان مکانی مناسب برای فروش کالاهای خود انتخاب کرده‌اند ولی کاسبان نادری به خاطر کساد شدن وضعیت اقتصادی مغازه‌ها با اعتراض جلوی درب شورای شهر اهواز و همچنین تعطیلی یک روزه بازار نسبت به حضور دستفروشان در هسته مرکزی شهر به مخالفت پرداختند.

همین عوامل سبب شد که شهرداری اقدام به جمع‌آوری دستفروشان از هسته مرکزی شهر نماید.

جرم ما دستفروشان ارزان فروشی است

علی سلطانی در این باره می‌گوید: سه سال با شرکت‌های چینی به کار حفاری چاه‌های نفت مشغول بودم که با روی کارآمدن زنگنه وزیر نفت و عدم تمدید قرارداد با برخی از شرکت‌های چینی باعث شده که با سرمایه اندکی که داشتم برای تامین مایحتاج اولیه و ابتدایی خانواده‌ام دستفروشی کنم.

وی افزود: سرمایه من در واقع پول پیش خانه‌ای بود که در آن مستاجر بودم و الان در یکی از اتاق‌های خانه  مادرم با دو فرزند دختر در حال زندگی هستم.

سلطانی ادامه داد: اگر شهرداری و کاسبان نادری به ما اجازه فروش ندهند پس ما چگونه و از چه طریقی درآمد خانواده‌هایمان را تامین کنیم؟.

مصوبه شورای تامین دستفروشان را از بساط در هسته مرکزی شهر اهواز منع می‌کند/ پارک ربیع محل نهایی اسکان دستفروشان

دستفروشی حاصل دست‌رنج بیکاری است

سعید ظهیری نیز یکی دیگر از دستفروشان نادری است که در ادامه توضیحات عباس سلطانی، گفت:  من سه سال است که فارغ التحصیل رشته ادبیات هستم و هر کجا برای کار می‌روم از من سابقه کار می‌خواهند و یا اینکه می‌گویند رشته شما به کار ما نمی‌آید.

وی افزود: اکثر دوستان دستفروش تحصیل کرده بیکار و عده‌ای نیز با توجه به سیاست‌های دولت ورشکسته و مال باخته هستند که به جز دستفروشی توانایی روی آوردن به شغل دیگری را ندارند.

ظهیری در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا پارک ربیع و بازار شب کوروش را به عنوان مکان دستفروشی انتخاب نمی‌کنید، عنوان کرد: اول از اینکه ما نمی‌دانیم که پارک ربیع کجاست و دوم اینکه بازار شب کوروش هزینه‌بر است. یعنی برای حمل وسایل و کالاهایمان مجبور هستیم بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف هزینه رفت و آمد کنیم که واقعا صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

وی ادامه داد: هسته مرکزی شهر(نادری) به دلیل دسترسی فروشندگان و کم بودن هزینه مورد نیز برای دستفروشان مکان مناسبی است که متاسفانه دوستان کاسب با حضورما در این منطقه به جرم ارزان فروشی مخالف هستند. به نظر شماها که از فعالان جامعه هستید دزدی کردن بهتر است یا دستفروشی و درآوردن یک لقمه نان حلال برای خانواده‌هایمان؟

این دستفروش در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار از شهرداری برای اسکان ندادن دستفروشان که جزء دستفروشی حرفه دیگری را نمی‌دانند و ندارند در یک محل مناسب گلایه کرد و گفت: پرسنل شهرداری به جای کمک به قشر مظلوم و ضعیف جامعه فقط  اقدام به توقیف اجناس و کالاهای ما می‌کنند در صورتی که تمام سرمایه و زندگی ما همین چند قلم جنس است.

در یکصد و سی و ‌پنجمین جلسه شورای شهر اهواز جمعی از دستفروشان با اعتراض جلوی درب شورای شهر اهواز خواستار اجازه برگشت و پهن نمودن بساط دستفروشی خود در هسته مرکزی شهر شدند که رئیس کمسیون خدمات شهری شورای شهر خطاب به دستفروشان گفت: شهرداری و شورای شهر پارک ربیع را برای دستفروشان آماده کرده است و هیچ دستفروشی حق بساط در  مرکز شهر را ندارد.

یک هفته از اظهارات رئیس کمسیون شورای شهر اهواز نمی‌گذرد که فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای از حضور دستفروشان تا پایان عید فطر در هسته مرکزی شهر خبر داد.

خبر حضور دست فروشان تا پایان عید سعید فطر  در هسته مرکزی شهر تکذیب شد

جانعلی خورشیدی با تکذیب خبر حضور دستفروشان تا عید سعید فطر در هسته مرکزی شهر، اظهار داشت: نمایندگان دستفروش با حضور در شورای شهر اهواز قانع شدند که با تامین امنیت در پارک ربیع به دستفروشی بپردازند .

وی افزود: فرماندار اهواز نیز در این باره به شورای شهر و دستفروشان قول داده است که به عنوان عضو شورای تامین استان با استقرار نیروی انتظامی امنیت پارک ربیع را تامین کرده و برای هر فرد یک مکانی را به عنوان مکان ثابت برای دستفروشی تعیین کند.

بر اساس مصوبه شورای تامین استان تمامی دستفروشان باید در پارک ربیع منتقل شوند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: در کمیسیون خدمات شهری که با حضور معاونت خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز برگزار شد مقرر گردید که بر اساس مصوبه شورای تامین استان تمامی دستفروشان باید در پارک ربیع به فعالیت دستفروشی بپردازند.

وی با بیان اینکه مصوبه حضور دستفروشان در پارک ربیع یک  مصوبه‌ای خارج از مصوبات شهرداری و شورای شهر اهواز است، گفت: اگر دستفروشان نسبت به این موضوع مشکل دارند باید شکایت خود را به شورای تامین ببرند زیرا ساماندهی مکانی مختص دستفروشی از حیطه شهرداری خارج و به شورای تامین واگذار شده است.

خورشیدی در پایان بیان کرد: بنابر مصوبه قانونی شورای تامین هیچ دستفروشی حق ندارد در هسته مرکزی شهر دستفروشی کند.

گویا شورای تامین با ورود به مسئله حساس دستفروشی و با نوشتن مصوبه ای قانونی مبنی بر اینکه دستفروشان مکان ثابتی را برای دستفروشی دارند و پهن کردن هرگونه بساط در سطح هسته مرکزی شهر جرم تلقی می‌شود به حساسیت های کاسبان بازار، اجتماع‌های صد نفری جلوی درب شورای شهر اهواز، خلوت شدن هسته مرکزی شهر و مهم‌تر از همه دغدغه نبود مکانی مناسب برای دستفروشی خاتمه داد.

ولی باید دید که پارک ربیع می‌تواند جوابگوی درآمد زندگی شهروندان دستفروش باشد و یا اینکه دوباره دستفروشان برای فروش بیشتر هسته مرکزی را به عنوان مکان مناسب انتخاب می‌کنند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار